قصص

قصه العقار المسموم ( كامله)

قصه العقار المسموم ( كامله) المنطق والعقل مبقوش المقياس في الوقت الحالي
بعد دخول حاجات كتير علينا زي الذكاء الاصطناعي
ونجاحه بشكل كبير وانه ممكن يقضي علي وجود البشر علي الارض
تفتكر بعد اللي بنشوفه اليومين دول عقلك هيرفض يصدق حاجة جديدة
كنت فخور بمراتي اللي قدرت هي ومجموعة من الدكاترة الباحثين إيجاد حل ولو جزئي في القضاء علي الوباء اللي قتل ناس كتير وقدروا انهم يصنعوا مصل وجربوه علي مريض بيستجيب جسمه للعلاج وكمان عدي المرحلة الصعبة
كنت قاعد بتفرج على البث المباشر لمراتي والدكاترة وهما بيشرحوا اي بيحصل للمريض.. لكن فجأة أنا شوفت حاجة غريبة شوفت المريض بيقوم ومحدش شايفه.. قام من السرير وبيقرب منهم.. صرخت من قدام شاشة الفون لكن طبعاً محدش هيسمعني.. الشاشة اسودت وسمعت صرخات رهيبة والبث اتقطع تماماً
….
العقار المسموم
(ورم خبيث)
الجزء الاول
أنا الدكتور حازم الصاوي.. اللي هحكيه دلوقتي ده ممكن عقلك يرفض يصدقه وأنا مش طالب منك تصدقني.. عشان اللي هحكيه هو شئ خارق للطبيعة
كنت عايش حياة سعيدة مع أجمل أنسانة في الدنيا
مراتي الدكتورة هدي
هدي هي حب عمري.. هي الحلم اللي عشت أحلم بيه وحققته يوم ما أتجوزتها.. أتعرفنا على بعض في مؤتمر كبير خاص بالدكاترة.. رغم أني دكتور جراح وهي دكتورة ابحاث وعلوم لكن اتعرفنا ونشبت علاقة حب كبيرة
انتهت بالجواز.. وكان حلمي الاكبر أني أخلف منها ولد يشيل أسمي لكن للأسف
كنت بفتكر كل ده وأنا واقف والدموع في عينيا قدام صورتها اللي دلوقتي متعلقة علي الحيطة وعليها شريطة سودة.. واتكلمت وقولتلها
_ أطمني.. أطمني يا حببيتي انا اخدتلك حقك والله اخدتلك حقك.. ارتاحي
دخلت أوضتي رميت جسمي علي السرير وشريط الذكريات عدي قدامي في ثواني
وأفتكرت كل حاجة وهتعرفوا دلوقتي
الموضوع بدأ من يوم أجازة عادي كنت نايم وجات هدي تغلس عليا وتصحيني كالعادة
_ أصحي بقا وحشتني عاوزة اتكلم معاك
_ عاوزة اي يا هدي سبيني انام
_ لا مش هسيبك قوم يلا
قومت لقيت هدي محضرة الفطار وبتقولي..
_أفطر بقا قبل ما أنزل… عشان طالبيني في المختبر معرفش ليه!
_ حتي في يوم الاجازة شغل
_ معلش يا حبيبي.. أن شاء الله مش هتأخر
_ ماشي يا حببيتي
نزلت هدي وانا مسكت الفون بتاعي وفتحت نت وقعدت عليه شوية.. ساعة اتنين تلاتة وهدي رجعت وكان باين عليها التعب والارهاق
سألتها
_ مالك.. مالك يا هدي في اي؟
_ حالة صعبة جداً كانت في المختبر.. اخدنا منها عينة وحللناها ومفيش نتيجة
_ حالة اي دي؟
_ حالة صعبة لدرجة ان العضم بتاعها كان باين حتي وشه بارز منه العضم.. والجسم المليان حاجات اشبه بالعفن وفي بعض الاجزاء في الجسم فيها ورم
_ كل ده في حالة واحدة.. مستحمل كل ده أزاي؟
_ الحالة دي أهلها بيقوله أن بقالها أسبوعين كده واتعرضت علي دكاترة كتير ومفيش فايدة ومحدش عارف اي اللي بيحصل.. وفي ناس بتقول وباء جديد
..
كلام هدي كان يقلق.. لكن حاولت أتخطي الموضوع وقولتلها
_ أدخلي ارتاحي أنتي دلوقتي وخير أن شاء الله
لكن مكنتش عارف انها بداية لعنة..
بعد خمس أيام بالظبط.. جيه تليفون لهدي أنها تاجي المختبر بسرعة وأن في حالات كتير أتصابت بنفس الاعراض.. الذعر سيطر علي الشارع وعلي السويشال ميديا كلها.. وطلع بيان من الحكومة يناشد المواطنين بعدم الخروج إلي الشارع حتي تنتهي الأزمة تماماً
أنا مكنتش مقتنع بالكلام ده كنت شايف ان ده مجرد حالة عارضة وهتروح لحالها وأن الموضوع واخد أكبر من حجمه.. نزلت من البيت عشان أشتري سجاير.. لكن لما نزلت لقيت كل المحلات قافلة.. الوضع مريب حرفيا.. اضطريت أركب عربيتي عشان أكيد في محل فاتح.. أكيد مش كل الناس مصدقة التخلف ده
وصلت فعلاً لسوبر ماركت كان فاتح.. نزلت ولسه هدخل السوبر ماركت.. شوفت منظر خلاني وقفت مكاني ومش قادر أنطق.. مشهد بشع بكل ما تحمله الكلمة من معني.. واحد علي الارض بيزحف جسمه في ورم وعفن وريحته لا تطاق.. ريحة أشبه بريحة الاموات.. كان بيهرش في جسمه الجلد واللحم كانوا بيتقشروا والعضم بيظهر.. منظر صعب جداً مش أي حد يقدر يتحمله
الراجل ده كان بيحاول يوصلي.. جريت ركبت عربيتي وطيران علي البيت وصلت وطلعت أجري علي السلالم زي المجنون.. فتحت باب شقتي ودخلت جوه وانا بتنفض
..
فتحت التليفزيون وقعدت قدامه.. وكان في مسؤول من وزارة الصحة بيتكلم
(الاعراض ظهورها بياجي عن طريق العدوي.. السلام عن طريق الايد او استعمال اي حاجة شخصية تخص احد
المريض بتظهر عليه الاعراض بالتدريج.. ظهور ورم في الجسم في البداية وبالذات في منطقة الوجه والايدين والرجلين وبعدها تبدأ المناطق دي تربي عفن ينتشر في الجسم كله وده بيسبب أكلان في الجسم وبتخلي المريض بالبلدي كده يهرش لحد ما يقع الجلد واللحم ويبرز العضم.. وبتستمر الحالة لمدة أسبوعين وبعدها المريض بيتوفي
ولكن انا بطمن الناس قريب جداً هيتم حل المشكلة دي قريب احنا عندنا دكاترة علي أعلي مستوي شغالين دلوقتي علي لقاح وبإذن الله الموضوع هيتحل)
..
قفلت التليفزيون ومسكت التليفون واتصلت بهدي.. اللي ردت عليا وهي منهارة وقلتلي
_ الموضوع خطير جداً.. وهو فعلاً وباء هيقضي على بشر كتير.. الناس هنا بتحاول تعمل المستحيل علشان تحل المشكلة لكن للأسف المحاولات كلها بتفشل.. احنا عدينا مرحلة كورونا بمراحل ده وباء هيقضي علي العالم كله
أنا هطول شوية هناك أدعيلي ارجع بخير
كنت بسمع الكلام وأنا خايف ومش عارف أتصرف أزاي؟
مر اسبوع والوباء بيتنشر اكتر وناس كتير بتموت
لكن في يوم.. اعلنوا أن مجموعة من الدكاترة قدرت تعمل مصل يخلصنا من الوباء ده وان ده هيتعرض في صورة بث مباشر عشان يطمنوا الناس.. من ضمن الدكاترة دول.. هدي مراتي
..
كنت فخور بمراتي اللي قدرت هي ومجموعة من الدكاترة الباحثين إيجاد حل ولو جزئي في القضاء علي الوباء اللي قتل ناس كتير وقدروا انهم يصنعوا مصل وجربوه علي مريض بيستجيب جسمه للعلاج وكمان عدي المرحلة الصعبة
كنت قاعد بتفرج على البث المباشر لمراتي والدكاترة وهما بيشرحوا اي بيحصل للمريض.. لكن فجأة أنا شوفت حاجة غريبة شوفت المريض بيقوم ومحدش شايفه.. قام من السرير وبيقرب منهم.. صرخت من قدام شاشة الفون لكن طبعاً محدش هيسمعني.. الشاشة اسودت وسمعت صرخات رهيبة والبث اتقطع تماماً.. مفيش دقيقة ورجع تاني وكانت المفاجأة.. البث رجع علي مدبحة حرفيا دم في كل مكان في كل شبر
لكن أنا لمحت مراتي علي الارض كانت لسه بتتنفس وبصت للشاشة وكأنها عاوزة توصلي رسالة
وفي نفس الوقت لمحته.. هو المريض اللي قتل الناس دي كلها.. شوفته واقع علي الارض وبينزل من بوقه مادة لونها أسود وبعدها جسمه بدأ يتشنج ووقف عن الحركة
ودخل مجموعة من الدكاترة مع الشرطة واللى نقلوا مراتي وكام دكتور مصاب لغرف حجر صحي عشان يشوفوا الاصابات ويعرفوا اي اللي حصل
مكنتش قادر استني لبست بسرعة ولبست الكمامة ونزلت جري على المستشفى.. الشوارع فاضية تماما ومفيش حد وصلت المستشفى.. لقيت مراتي خرجت من الحجر الصحي ومصابة في ايدها بجرح وقلتلي
_ أنت جيت هنا أزاي؟.. ليه نزلت من البيت؟
_ كان لازم أنزل انا شوفت البث ومكنش ينفع مجيش
_ طيب يلا بينا من هنا.. أنا اخدت اجازة لحد ما اعصابي تهدي
_ ماشي يلا نرجع البيت
أخدت هدي ورجعنا البيت.. بس مكنتش عارف ان دي بداية المعاناة.. في اليوم ده نمت بعد ما أطمنت علي هدي نمت نوم عميق
وصحيت علي ريحة عفن.. ريحة وحشة اوي قومت وانا مش شايف حاجه من الضلمة
وسمعت اسمي بيتنادي عليه من ورايا حااازم.. حااازم
اتلفت ورايا وكانت الصدمة..
يتبع الجزء الثاني
العقار المسموم
(ورم خبيث)
الجزء الثاني
بصيت ورايا عشان الاقي مراتي لكن كان شكلها صعب مش قادر اتحمله.. وشها متأكل والعضم باين جلدها كله مسلوخ.. بتقرب مني وهي بتترنح زي افلام الزومبي بالظبط
قولتلها
_ أنتي عاوزة اي؟ ابعدي عني ابعدي عني
_ أنت بتبعد عنى يا حازم.. أنا مراتك
_ أنا معرفكيش انتي مش مراتي.. اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
_ لا انا مراتك يا حازم متخفش
الصوت اللي كان طالع منها مش صوت مراتي أبداً.. كان صوت تخين وانا مش عارف افسر ده اي
وفي لحظة لقيت نفسي بصحي من النوم.. كابوس كابوس مزعج ومخيف
بصيت جمبي كانت مراتي نايمة ومفيش اي حاجة.. قومت من السرير وروحت الحمام
لكن ريحة العفن اللي شميتها في الكابوس ظهرت من تاني.. بصيت في سبت الهدوم وكان فيه هدوم مراتي اللي رجعت بيها من المستشفى.. ومسكتها وشميتها وفعلا الريحة طالعة منها
لكن لاحظت ان علي الهدوم في مادة غريبة ولزجة ولونها اسود… معرفش دي جات هنا أزاي ولا اي دي أصلا؟
حاولت أرجع انام.. رجعت السرير ونمت لكني حسيت ان مراتي بدأت تتألم وكأنها بتتضرب وهي نايمة.. صحيتها وانا بسألها مالك في اي يا حبييتي؟
..
فتحت عينيها وكانت مبرقة وسألتني أغرب سؤال سمعته في حياتي.. لما قلتلي
_ أنت مين؟
_ أنا مين أزاي!.. أنا جوزك انتي نستيني ولا أي؟
بصتلي كده باستغراب وقالت
_ أنا بعمل اي هنا؟.. أنا المفروض دلوقتي أكون في المعمل.. محتاجيني هناك
_ اهدي بس تروحي فين؟ أنا جيت أخدتك من المستشفى بعد الحادثة اللي حصلت في البث
_ حادثة.. حادثة أي؟
_ حبييتي مالك؟ أنتي لسه تعبانه.. بس انتي ازاي مش فاكرة الحادثة اللي مسببة اصابة في ايديك دي
..
بمجرد ما بصت علي الجرح اللي في دراعها.. صرخت ومسكت دماغها وجالها نوع من أنواع الهياج الغير مبرر
حاولت أني أسيطر عليها.. كنت كل ما أحاول اني امسكها كانت تزقني بعنف اتقلب علي الارض.. وبعد عشر دقايق بدأت تهدي وترجع لطبيعتها تماماً
طلعت قعدت في الصالة وانا مش فاهم اي حاجة من اللي حصلها ده؟
هو في اي؟ الاول تسألني انا مين؟ وبعدين تسأل عن الحادثة اللي هي كانت طرف فيها من الاساس.. واتصابت ولما شافت الاصابة حصلها الهياج والتكسير ده
لا كده في حاجه غلط بتحصل وانا لازم اعرفها
..
وفي وسط سرحاني.. لقيت هدي خارجة من الاوضة وبتقولي
_ صباح الخير يا حبيبي.. أنت صحيت أمتي؟
_ هدي أنتي مش فاكرة اي حاجة حصلت
_ لا.. هو حصل اي؟ انت بعد ما جبتني من المستشفى اخدت دش ودخلت نمت.. معرفش اي حصل بعدها
هو حصل أي؟
_ لا يا حببيتي خير.. محصلش حاجه المهم أنتي نمتي كويس
_ اه يا حبيبي تمام.. فطرت ولا احضرلك الفطار
_ لا يا هدي انا مش جعان.. أنا هدخل اكمل نوم انا قلقان ومنمتش كويس طول الليل
_ طيب يا حازم ادخل نام انت.. وانا هفطر وهبدأ اجهز الاكل بتاع النهارده
دخلت الاوضه وانا محتار أكتر.. هي فاكرة ولا لا.. ولو فاكرة اومال اللي حصل من شويه ده اسميه اي؟
حاولت اطرد كل الهواجس دي من دماغي انا لو فضلت افكر كده كتير ممكن اتجنن
رميت جسمي علي السرير وانا بفكر في اللي جاي وهيحصل اي تاني.. ونمت
نمت معرفش قد اي؟.. وصحيت علي صوت مراتي بتعيط في الصالة.. قومت بسرعة وروحتلها وانا بسألها مالك في أي؟ بتعيطي ليه؟
ردت عليا وهي منهارة وقلتلي
_ فتحت التليفزيون وشوفت اللي بيحصل بره.. افتكرت الحادثة وانهرت.. حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب
_ هو مين يا هدي.. مين السبب؟
_ ها.. لا لا مفيش حاجه… سبب اي انا قولت سبب
_انتي مخبية اي عليا يا هدي؟.. أتكلمي يمكن اعرف اساعدك
_ انا مكنتش عاوزة اتكلم.. لكن انا مش هقدر استحمل اكتر من كده
_ أتكلمي يا هدى .. في اي؟
الدكتور سعيد هو السبب في الوباء الجديد وموت الناس دي كلها.. واحد معندهوش ضمير كان بيعمل تجارب علي الحيوانات المصابة بجروح خطيرة واخترع زي عقار بيعالج الاصابات دي بعد مرور اسبوع .. الموضوع كان غريب لكنه عمل اكتر حاجه كانت غير متوقعة.
في يوم جيه واحد مصاب اصابة خطيرة ولازم يدخل العمليات لكن دكتور سعيد حقنه بالعقار ده
ومكنش يعرف التوابع دي.. وحصل اللي حصل ومحدش فاهم لحد دلوقتي الاعراض دي.. اعراض غريبة ومحدش كان فاهم في اي
انا كنت اعرف كل ده وساكتة.. وانا حذرته وقولتله
اني هبلغ عنه وهو دلوقتي بيحاول يتخلص مني..
..
يعني انتي عاوزة تفهميني انك كنتي شايفة الغلط وساكتة
انتي شايفة ان ده صح.. انا بجد مش مصدق
_ حازم ارجوك متتخلاش عني أنا حاسة بالذنب واني انا السبب في موت الناس دي
_ طيب واي الحل دلوقتي.. احنا لازم نتصرف عشان الاصابات اللي بتزيد دي
_ للاسف مفيش حل.. لازم المصابين كلهم يتعزلوا عن الناس.. مستحيل هنعرف نعمل ده العدد كبير ومش في مكان واحد
..
سبت هدي ودخلت الأوضة مكنتش مصدق ان مراتي هدي يكون ليها دخل بالمرض ده.. كنت مصدوم فيها بجد.. فكرت اني اطلقها ولكن ده مش وقته
بدأت اتصل بكل الناس اللي اعرفها واحذرهم من الخروج والاختلاط بحد.. ودخلت علي السوشيال ميديا وبدأت احذر الناس من النزول للشارع.. كنت حاسس ان في ايدي حاجة ممكن اعملها
وفات اسبوع كنت مش بكلم مراتي غير في اديق الحدود.. زعلان منها جداً علي اللي عملته
لحد ما حصلت الكارثة.. كنت نايم وصحيت على ريحة العفن من تاني.. نفس الريحة القذرة اللي شميتها قبل كده
بصيت علي هدي جسمي تلج شعر جسمي وقف.. هدي كانت ميتة وكل حتة في جسمها فيها ورم وعفن وشها كان نصه مسلوخ.. منظر مفزع والمرة دي بجد انا مش بحلم
رجعت لورا ووقعت من علي السرير وانا بصرخ من بشاعة المنظر اللي شايفه مش عارف اتصرف ازاي ولا اعمل اي؟
..
مكنش عندي حل.. جبت جونتي ولبسته وكمامه واكياس رابش ودخلتها كويس في اكياس الرابش وشلتها وانا هموت من ريحة العفن اللي لا تحتمل.. حطيتها في شنطة عربيتي وبسرعة البرق كنت في المستشفي اللي كانت بتشتغل فيها.. كل حاجه كانت جاهزة بسرعة الصاروخ اتكفنت هدي واخدت جثتها وروحت عشان ادفنها لوحدي.. مفيش جنازة ولا عزا ولا اي حاجة ومحدش دلوقتى شاغل باله من مين مات ولا مين لسه عايش؟
الشوارع فاضية تماما.. كنت حاسس اني عايش في بلد تاني مفهاش ناس معزولة عن البشر
وصلت المقابر وبمساعدة التربي دفنت هدي.. الدموع كانت مغرقة وشي.. الست اللي حبيتها ماتت.. كنت عاوز اصالحها واطايب خاطرها بس هي مستنتش ومشيت
مشيت من قدام القبر ورجعت البيت.. ومبقاش معايا غير المشوار ده كل يوم.. ايوة اني اروح قدام قبرها ابكي وافضفض معاها
لكن حصلت حاجة معايا ملهاش تفسير.. كنت واقف قدام قبرها كل يوم.. لقيت التربي بيقولي
_ وبعدين يا ابني هتفضل كل يوم تاجي قدام القبر بقالك 3 سنين علي الحال ده.. واخرتها
_ 3 سنين اي؟! انا مراتي ميتة من 3 ايام
_ 3 ايام ازاي يبني هو انت مش عايش معانا في الدنيا
_ بقولك اي.. أنت شكلك راجل مجنون ولا شارب حاجه ابعد عني
_ طيب لو مش مصدقني بص علي الشاهد بتاع القبر وانت هتعرف
لما قال كده بصيت علي الشاهد وبلمت عشان التاريخ اللي علي الشاهد كان… يتبع الجزء الثالث والاخير
العقار المسموم
(ورم خبيث)
الجزء الثالث والاخير
التاريخ اللي علي شاهد القبر 13 ابريل 2020.. المشكلة ان مراتي هدي اتوفت 13 ابريل 2023.. في فرق 3 سنين يعني اي؟!
بصيت للتربي اللي كان لسه واقف بيراقب اندهاشي اللي ظاهر علي وشي.. وسكوتي واتكلم وقال
_ أتأكدت من كلامي يا بيه.. مرات حضرتك متوفية من 2020.. اتوفت وكانت مريضة بكورونا
_ أنت بتقول اي؟ وكورونا اي؟ اي التهريج ده.. أنت عامل عليا لعبة يا راجل انت وعاوز تجنني لا فوق ده انا اجنن بلد
_ لعبة اي يا بيه اللي هيعملها واحد غلبان زيي انا بقولك علي اللي حصل واللى انت مش قادر تصدقه
_طيب واللى حاصل بره في الشارع تفسيرك ليه اي؟ تقدر تقولي
_ هو اي اللي حاصل ما الدنيا زي الفل والحياة رجعت لطبيعتها
_ اه طبعاً ما انت قاعد هنا في المقابر ومش داري بالوباء الجديد اللي بيخلص علي الناس.. انت ازاي اصلا واقف كده من غير كمامة وجونتي
_ وباء اي يا بيه ربنا يحفظنا.. ان شاء الله مفيش وباء تاني
في وقت ما التربي بيكلمني لقيت جنازة داخلة علينا وفيها ناس كتير كنت واقف فعلاً مستغرب ان في جنازة في الوقت ده والوباء ده موجود
سبت التربي وخرجت للشارع عشان ارجع للبيت.. الشوارع فاضية تماما ومفيش حد.. يعني اي.. يعني كلام التربي كدب زي ما توقعت اكيد بيضحك عليا عاوز يستغلني عشان ياخد قرشين والله ما هسيبه وهرجعله بس مش دلوقتي
ركبت عربيتي واتحركت علي البيت لكن وانا ماشي بالعربية عديت علي المحل اللي شوفت فيه الراجل بيموت وبيزحف علي بطنه.. المحل كان مفتوح ومنور نزلت من العربية وانا هتجنن وبقول لا كده في حاجة مش مظبوطة
دخلت المحل عشان الاقي راجل كبير في السن واقف في المحل.. قولتله
_ السلام عليكم يا حج
_ وعليكم السلام يبني.. أؤمر
_ الامر لله.. أنا كنت جاي اسأل علي أبنك اصله صحبي
_ أبني… الله يرحمه يبني.. أبني مات من فترة
_ لا حول ولاقوة الابالله.. ده كان لسه معايا من شهر
_ اي شهر!!.. شهر ازاي يبني؟.. أنا ابني متوفي من 2020 كان مريض كورونا
_ لا كورونا اي يا حج ركز ابنك كان معايا من فترة صدقني
_ وانا بقولك ده مش ابني.. أنا ابني مات وشبع موت
الله يرحمه
مكنتش لاقي كلام اقوله.. هقول اي؟
واضح كده ان موت هدي اثر عليا.. وخلاني زي المجازيب
والمجانين
سبت الراجل وخرجت بره ركبت عربيتي واتحركت علي البيت.. طول الطريق عمال افتكر مشاهد وصور متقطعة ومش قادر اربط حاجة ببعضها.. موت مراتي كان السنادي انا مش مجنون ومش هسيب نفسي للجنون يضيعني ويضيع مستقبلي
رجعت البيت ودخلت وشميت ريحة العفن من تاني.. الريحة المرة دي كانت ابشع من كل مرة كنت حاسس اني بتخنق.. جريت بسرعة وفتحت كل الشبابيك والبلكونة عشان اعرف اتنفس.. وقعدت علي كرسي في الصالة مسكت دماغي والصداع عمال بيزيد حاسس ان دماغي هتنفجر.. وفي اللحظة دي سمعت صوت هدي بتنادي عليا
_ حازم الحقني يا حازم.. أنا بموت
بصيت علي هدي اللي كانت نايمة علي الانترية في الصالة وشها اصفر وجسمها بيتنفض وفي لحظة حصلت حاجة زي فلاش باك لحدث في الماضي
شوفت نفسي.. اه والله زي ما بقولكم كده.. شوفت نفسي واقف قدام هدي وهي بتستنجد بيا اني الحقها وانا بقولها بكل جحود
_ ما انتي اللي مش عاوزة تسمعي كلامي.. قولتلك علي العقار ناخده وهتخفي وهتبقي كويسه
_ قولتلك قبل كده ان الدكتور ده مش كويس وبيضرك وبيضر ناس كتير
_ فين الضرر ده منا خفيت وبقيت زي الفل قدامك… وبعدين انا مش بطلب منك ده.. انا بديكي امر وهتنفذيه حتي لو كان غصب عنك
انا مكنتش فاهم حاجه ولا فاهم اسلوبي ده ليه مع هدي.. لكن اخيرا رجعت تاني للبيت وانا قاعد علي الكرسي
..
قررت اني هسافر.. ايوة لازم ابعد شويه واغير جو.. اخدت عربيتي ومشيت وروحت مرسي مطروح.. حاولت اغير جو بسبب الحالة اللي انا فيها
وانا قاعد علي البحر.. لقيت واحد جاي يا قولي
_ استاذ حازم بقالك كتير متكلمناش ولا زورتني حتي
_ معلش انا اسف عندي سؤال.. أنت مين؟
_ اي أنا مين؟ انا مين ازاي يعني؟
_ انا اسف انا عملت حادثة وفقدت الذاكرة ومش فاكر اي حاجة
_ طيب يا سيدي الف سلامه عليك.. انا ابقي الدكتور اللي كان بيعلجك في المصحة.. انا دكتور نبيل
_ مصحة؟!.. مصحة اي يا دكتور انا مش فاهم حاجه؟
_ انا هفكرك.. انت كنت بتتعالج عندنا في المصحة الخاصة بالمرضي النفسيين.. خصوصا انك كنت احد الاسباب في موت مراتك
_ لا بقولك اي.. براحة كده واحكي كل اللي حصل بالتفصيل
..
حضرتك انا هحكيلك عشان اساعدك.. سنة 2020 ومع اجتياح كورونا للبلد واصابة الملايين حول العالم بدأت معاك اول جلسة
بسبب موت مراتك.. مراتك هدي كانت انسانة طيبة جداً وكان معاها دكتور اسمه سعيد.. كان دكتور معندهوش ضمير عمل عقار مسموم ومتعرفش هو اي علاقته ولا هيعمل اي.. طبعاً كانت المصيبة في اصابة الدكتورة هدي بكورونا.. انت مكنش هامك غير نفسك وكنت موافق على العقار ده
وحاولت تقنع مراتك لكن مفيش فايدة فخلتها اخدت العقار ده بالعافية.. ومن يومها وهدي تعبانة واللي مكنتش تعرفه ان العقار ده بيسبب خلل في اجهزة الجسم كلها
وفعلا بدأت تظهر عليك افعال غرببة زي النسيان ورعشة في الايدين.. واللى صعب الموضوع اكتر موت هدي بسبب العقار المسموم اللي صنعه دكتور سعيد
لكن الامر كان بيسوء كل يوم عن اللي قبله وبدأت تظهر عليك هلاوس سمعية وبصرية وبدأت في اختلاق حكايات من الخيال
لكنك فوقت او على الاقل حسيت وعرفت من اللي عمل فيك كده واتسبب في موت مراتك
هو دكتور سعيد.. معرفش انت عملت معاه اي؟ لكن هما لقيوا جثته في الارض
دكتور سعيد اترمي من الدور ال16 من البلكونة.. اتهموك في قتله لكن محدش صدق اللي اتقال.. وبعدها عشت في اماكن بعيدة عن الناس ولسه بتشوف هدي انا عارف ده
..
_خلص الدكتور كلامه وفضلت اضحك بهيستريا انا مريض نفسي.. لا مش قادر اصدق
انت اكيد اللي بتحلم يا دكتور
_ انا حكيتلك اللي حصل..والله اعلم بعباده
حسيت بصداع وألم ضرب جسمي كله ورجع من تاني فلاش باك لاحداث الماضي.. وعرفت ان الدكتور سعيد هو اللي صنع العقار المسموم اللي قتل ناس وجنن ناس كتير.. وقعت في الارض واغمي عليا ولما فوقت لقيت نفسي في شقتي.. رجعوني الشقة انا مش عارف انا صح ولا غلط لكن الاكيد ان العقار المسموم ده هو السبب في تدمير حياتي
تمت
..
محمود الأمين

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى