روايات شيقهرواية انتقام بمنطق الحب

رواية انتقام بمنطق الحب الفصل الخامس 5

رواية انتقام بمنطق الحب الفصل الخامس 5 انتقام بمنطق الحب” الجزء الخامس
في صباح يوم جديد
تستيقظ رغد من النوم على صوت المنبه توقظ طفلتها لتقوم بتجهيزها لذهابها للحضانة
روفيدة بنعاس : مش عايزة أروح النهاردة
رغد: لا يا قلبي مش هينفع ، قومي يا صغننه بلاش كسل ، الشطار مش بيتأخروا على حضانتهم عشان لم نكبر ونروح المدرسة منتعودش على الكسل والغياب
عايزة مامي تزعل منك يا روفي ؟

روفيدة تحرك رأسها يمينا ويساراً
رغد : يلا نشوف مين هيوصل الحمام الأول أنا ولا أنتي
روفيدة وهي تقفز من على السرير بنشاط أردفت: أنا طبعا
وركضت للخارج ابتسمت رغد على رد فعل ابنتها
نهضت رغد ورتبت الفراش وخرجت من الغرفة لتلاحقها

عند يونس وهو يستعد لعمله
محمد: صباح الخير يا ابني ، أنا عملتلك قهوتك
يونس : صباح النور يا بابا مكنتش تتعب نفسك ، كنت أنا هعملها
محمد: عادي يا يونس ، وبعدين أنا إجازة النهاردة من الشغل قولت أعملها لك أنا
يونس : تسلم يابابا

وتركه وخرج من الغرفة

بعد دقائق انتهى يونس من ارتداء ملابسة
وألتقط القهوة ولكن بسبب شرودة وقعت من يده وانسكبت على الارض
تذكر يونس رغد كيف كانت تتعامل معه ف الفترة الأخيرة
تحديداً هذا الموقف

سرح بذاكرته
تدلف رغد الغرفة عند يونس وتعطيه قهوته
مد يده ليأخذ قهوته منها ولكنها تعمدت لمس يده بطريقة ماكرة، هو بتوتر لم يستطيع السيطرة على أعصابه جعلت القهوة تفلت من يده وتقع على الأرض
” مشهد من الجزء الأول”

يونس بأبتسامة أردف: اشتقت يا رغد وأكمل بحزن مكنتش عارف أن الأيام دي هتكون ف المستقبل مجرد ذكريات وبس

ف الإسكندرية
يامن : صباح الفل يا بطة قلبي
مي: عارفة انك بتتريق بقيت شبه البطة فعلا كله بسببك وسبب عيالك جسمي باظ منك لله يا يامن
يامن : وأنا ذنبي ايه ؟
مي : مش أنت السبب
يامن : هرمون النكد عالي على الصبح صح ؟
بعد أن انهي حديثة
التقط زجاجة المياة وسكب القليل منها في الكوب ورفع الكوب على فمه
مي بتوهان : أنا مش عارفة مالي من بعد ما ولدت وأنا مش عارفة عايزة ايه ؟ اها أنا عايزة اهرب من هنا
يبصق يامن الماء من فمه أردف : عايزة ايه يا أختي؟!
أكملت باشمئزاز وتعب : المكان ده مش مكاني عياط أطفال، و تغير حفاضات، ورضاعة وسهر
يامن باستغراب : مي أنتي كويسة ؟
مي وهي تبتسم : اها كويسة ، متشغلش بالك
يامن : معتقدش وكرر سؤاله : بجد كويسة ؟
مي بإقتضاب : شايفني بشد في شعري ما قولت لك كويسة ، أوعى من وشي بقى مش فاضية لك
وتركته وخرجت من المطبخ
ينظر يامن لأثر رحيلها أردف: هي الخلفه قصرت على مخها ولا ايه ؟ !

ف القاهرة
بعد أن أنهى يونس عمله اتجه لمنزل رغد القديم

طرق الباب على أحد الجيران فتح صاحب المنزل الباب أردف: أهلا يا أستاذ يونس أتفضل
يونس : أذيك يا عمي محسن ، لا معلش مش هقدر كنت عايزك ف كلمتين ممكن
محسن : ممكن يا ابني ، تعال ننزل نقعد على القهوة اللي ف آخر الشارع نتكلم

وبالفعل نزل معه محسن
يونس : أنا عارف أن علاقتك كانت كويسه بالاستاذ على اللي كان ساكن قصادكم
محسن : فعلا أستاذ على محترم جدا وانت يا ابني كمان محترم بس زعلت اوي لم عرفت أنك طلقت رغد
يونس : مفيش نصيب نكمل مع بعض
كنت عايز أسالك سؤال كده بخصوص الاستاذ علي
محسن : أسأل
يونس : هو عزل من المنطقة راح فين ؟
محسن : والله يا ابني مش عارف بالظبط كل اللي أعرفة أنه في حلوان بس فين بقى مش عارف
يونس : حلوان ؟

محسن : أيوة من أربعة سنين خبط عليا يوم العزال يودعني، وبالصدفة كان السواق بيقوله من هنا لحلوان هاخد مبلغ مش فاكر كام ، رد علي قاله مش مهم هتاخد اللي أنت عايزة هو في حاجة يا ابني
يونس : لا مفيش أصل مستغرب سبب عزالهم؟
محسن : محدش عارف يا ابني السبب ، حتى صاحب العمارة كانت مستغرب لان مفيش أي سبب يستاهل العزال
يونس : طيب ورغد اتجوزت ؟
محسن : لاء لم كانوا هنا ،بس مش عارف بقى اتجوزت ولا لاء ، ممكن تكون أتجوزت. دول معزلين بقالهم أربعة سنين
يونس وهو ينهض : شكرا يا عم محسن معلش خدت من وقتك
محسن : لا يا ابني ولا يهمك

عند رغد تجلس على اللاب توب أمام طلابها أردفت : جاهزين يا شباب نبدأ
الطلاب : جاهزين
رغد: هنتكلم النهاردة عن عنصر مهم جدا وهو فشل نقل محمد على إلي جزيرة سالونيك1806م

طبعا أحنا قولنا أن الدول العظمى كانت رافضة حكم محمد على وحاولوا يتخلصوا منه بكل الطرق حصل هنا تحالف بين الإنجليز والدولة العثمانية كان السلطان مين ده اللي تحالف مع الإنجليز؟
أحد الطلاب : سليم الثالث
رغد : تمام الإنجليز طلبوا من سليم التالت عزل محمد علي من مصر وتوليته على ولاية أخرى اللي هي سالونيك ف اليونان ودي أصلا بلد محمد علي كان الإنجليز عايزين محمد بك الالفي وده كان من المماليك ليه هو بقى؟ عشان كانت علاقته كويسة مع الإنجليز ولكنهم فشلوا في ذلك
يعملوا ايه بقى يسكتوا لا طبعا فقرروا ارسال حمله الحملة دي كانت اسمها حملة فريزر سنه1807م

خط سير الحملة خرجت من بريطانيا وبعدين اتجهت للبحر المتوسط و فشلت ليه عشان هنا تحولت العلاقة اللي كانت بين الإنجليز والعثمانيين الي علاقة عدائية ، وكان في الوقت دة محمد علي علاقته كويسة مع الوكيل الفرنسي بس بصراحة مش متذكرة هو مين ؟ وده مطلوب منكم تعرفوا هو مين ؟ ابحثوا عنه وهاتوا اسمه المرة الجاية نكمل
هو اللي قال لمحمد علي أن فيه حمله عسكرية تبع الإنجليز عشان تعزله من حكم مصر نكمل خط سير الحملة وصلت لرشيد كان محمد علي في الوقت ده بيحارب المماليك ف الصعيد بقيادة محمد الالفي ولكن لسوء الحظ مات ف الحرب قبل وصول الحمله بشهرين لمصر
الإنجليز بقى وصلو لرشيد استغربوا أن مفيش أي عنف ولا مقاومة من أهلها، فنزلوا أسلحتهم ولكن هنا المصريين استغلوا أن الانجليز بدون أسلحة وأهالي رشيد هاجموهم وكانت النتيجة هروبهم ف الشوارع لم بقى وصلت الحمله بالسلامة لمصر عمل محمد علي معاهدة صلح معاهم وخد الإسكندرية له لأنها كانت من ضمن خطته عشان يرسل عن طريق الميناء القطن والحرير لأوروبا.
ها يا شباب في حاجة مش مفهومة
الطلاب : لا ء
رغد : تمام

ف الإسكندرية
أميرة : خير يا دكتور هو كويس ؟
الطبيب : أها كويس مفيش حاجة
آسر : طيب الأعراض اللي عندي دي أعراض ايه ؟
الطبيب : تحليل الدم اللي طلبته منك هو اللي هيقولنا عندك ايه بالظبط
آسر : هو أنا عندي حاجة خطيرة يا دكتور ؟
الطبيب : لا خالص ، قول لي يا آسر النوم معاك أخبارة ايه ؟

آسر : حوالي أسبوع نومي مش مظبوط، بكون عايز أنام ونفس الوقت مش عارف أنام فاهمني يا دكتور
الطبيب: بتحس برعشة ف الأطراف عندك ؟ أو مش عارف تتحكم في أعصابك أوقات ؟
آسر: بسيط جدا ممكن دقائق مش كتير
الطبيب : امممم تمام ، المهم التحليل ده هيكشف كل حاجة هتعمله وأشوفه اتفقنا
آسر : اتفقنا ، شكراً يا دكتور عن إذنك

في القاهرة

نادية : هنعمل ايه يا علي في موضوع يونس ؟
علي بحيرة :مش عارف يا نادية دماغي مقفولة مفيش حل في دماغي ، معملتش حساب لليوم ده أبداً
نادية : روفيدة يا علي مينفعش تبعد عننا وخصوصا عن رغد أنت شوفت بنفسك حالتها كانت عاملة إزاي امبارح بسبب كابوس ؟ روفيدة لو بعدت عن رغد مش عارفة ممكن يحصلها ايه ؟ وانا مش مستعدة أشوف بنتي بتدمر قدامي ولا مقهورة على ضناها

علي: أن شاء الله ده مش هيحصل ، وبعدين يعني يونس ميقدرش ياخد روفيدة انتي ناسية أن حضانتها من حق رغد يعني في القانون مينفعش روفيدة تبعد عنها

نادية :شوفت نتيجة جوازها من ابن صاحبك وصلنا لايه؟ ذنبها ايه حفيدتي تعيش في الصراع ده ليه متكونش حياتها طبيعية بين أم وأب متفاهمين ،قلبي بيوجعني أوي عليها وهي بتطلب من رغد نفسها تشوف أبوها زي أصحابها اللي معاها
علي: وأنا ذيك يا نادية ، بس هنعمل ايه دي أقدار مكتوبة
وبعدين رغد مقصرتش معاها وانتي شايفة كده مش بترفض لها أي طلب ولا بتقدر تزعلها ولا بتتحمل عليها الهوا

نادية : معاك حق رغد مقصرتش في واجبها كأم ، لكن فشلت تملى فراغ الأب يا علي ، مهما عملت رغد مش هتقدر تعوض بنتها حنان أبوها وخصوصا انه عايش ، يونس لازم يعرف بحقيقة بنته يا علي و يكون له ذكريات في مرحلة طفولة روفيدة زي أي طفلة في سنها
رغد من خلفهم أردفت بغضب :……………..

مقالات ذات صلة

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى