روايات شيقهرواية انتقام بمنطق الحب

رواية انتقام بمنطق الحب الفصل السابع

” انتقام بمنطق الحب” الجزء السابع

علي بقلق: في ايه ؟ مالها بتعمل كده ليه ؟

كانت رغد في حالة غريبة تستجمع أنفاسها بصعوبة وجسدها يرتعش مغمضة العينين
اتجه إياد وجلس بجانبها وقبض على كف يدها أردف: رغد لو سمعاني افتحي عينيكي ، قال جملته الأخيرة بصوت مرتفع : رغد فووووقي
قطع توتر الجميع بكاء روفيدة على باب الغرفة
ركضت نادية تجاهها وضمتها داخل أحضانها أردفت : متخافيش يا حبيبتي تعالي معايا
وحملتها على ذراعها وخرجت من الغرفة

كانت رغد في عالم آخر يصدر منها أنين غير مفهوم
علي بخوف : الحل يا ابني هنعمل ايه ؟
إياد : متقلقش أنا هتصرف ، أقترب منها أكثر وأردف وهو يهز جسدها بعنف : رغد
رغد بشهقة تستعيد وعيها أردفت : روفيدة
إياد: روفيدة كويسة ، أنتي كويسة يا رغد ؟
تومئ رغد رأسها بمعنى نعم
علي: حمدالله على سلامتك يا بنتي كده توجعي قلبنا عليكي
رغد : الله يسلمك يا بابا ، ماما وروفيدة فين ؟
علي : ثوان هنادي عليهم
وتركها مع إياد وخرج من الغرفة

دلف علي لغرفة حفيدته وجدتها ماذالت تبكي داخل أحضان نادية
نادية بتوتر : فاقت ؟
علي : أيوة
وجهت نادية حديثها لروفيدة الموجودة داخل أحضانها : مامي فاقت يا روفيدة يلا نشوفها

بعد إنهاء حديثها خرجت روفيدة من داخل أحضانها وركضت لغرفة والدتها تنادي عليها ببكاء

بعد أن سمعت رغد بكاء طفلتها لم تنتظر وصولها نهضت من على الفراش بسرعة ،سارت بضع خطوات لكن قطع طريقها روفيدة وهي تطوق ذراعها حول خصرها تبكي بشدة
جلست رغد على الأرض تحتضن طفلتها بحب كبير تمسح دموعها أردفت بحنية : مالك يا روحي بتعيطي ليه كده، أنا كويسة
روفيدة بصوت باكي : مش تنامي تاني بالنهار يا مامي ، أنا كنت خايفة أوي
رغد : متخافيش يا قلب مامي أنا معاكي ومش هسيبك تاني أبداً غصب عني والله.

في الإسكندرية
عند استشاري النساء والتوليد والعقم

الطبيب : الاشاعات بتقول
أن عضلة الرحم عندك ضعيفة ، وف انسداد في عنق الرحم هو دة السبب المانع للحمل غير كده كمان النزيف اللي بيجي لك كل فترة بعد الحيض دي حاجة مش طبيعية خالص طالما الرحم فيه مشكلة مستحيل الحمل يتم فيه عشان كده اتعرضتي الإجهاض كذا مره من خلال الطريقتين ، الطبيعية وعمليات الحقن المجهري
رانيا : يعني فرصة الحمل موجودة يا دكتورة ممكن يحصل
الطبيب : إن شاء الله بس لازم نعالج الرحم الأول عشان يكون مهيئ للخصوبة ويحافظ على البيبي طول فترة الحمل بدون مشاكل متقلقيش أن شاء الله خير بس رحلة العلاج هتطول شوية
رانيا : مش مهم ، المهم يحصل حمل في النهاية
الطبيبة : بإذن الله
حازم : يعني يا دكتور العلاج ده هياخدفترة طويلة أوي
الطبيب : على حسب استجابة جسمها والهرمونات متقلقش يا أستاذ الموضوع محتاج طوله بال وحسن ظن بالله
رانيا وحازم معا: ونعم بالله
حازم : شكرا يا دكتور

ف منزل الدمنهوري
تقف مي في المطبخ تشطف صحون الغذاء أردفت بمرح


وبحتاج لك وتحتاج لي ما بنا ألف حلقة وصل
وبشبهلك وتشبه لي في حب الخير وطيبة الأصل
ماليش غيرك أكيد لكن محدش فينا مختار حد
أنا وأنت حكاية ناس مقاسمين الحياة مع بعض

يدلف يامن المطبخ مكملا مندمج معها: وجودك شئ مكملني لأني لوحدي مش هقدر

مي: ملامحك كلها مني يدوب الاسم متغير

يامن : مجرد بس ما تصبرني وتقولي أنا جمبك

مي : تطيب خاطري من همي بكلمة طالعة من قلبك

يامن : الله يا فنانة ايه الروقان ده وأكمل بغلاسة : جتلك على الجرح تطيب خاطري من همي أصلك قولتيها بضمير أوي ووضوح
مي بضحك : أصل الهم تقيل عليا وأنا لسة صغيرة
مكنتش أعرف أن صوتك حلو كده

يامن : وانا مكنتش أعرف أن صوتك وحش أوي كده

مي : اسكت وأنا في بتنا لم كنت بغني تقولش كروان لدرجة أن الجيران تقفل شبابيك بيتها من جمال صوتي

انفجر يامن في الضحك أردف: اها يا كروان يا جامد دي أقل حاجة يعملوها طبعا
اقترب من خلفها وحاوطها بذراعية أردف: وحشني مرحك ودلعك بتاع زمان هي دي مي اللي أعرفها
مي تلتفت له : فكرتني بأيامي الحلوة لم كنت فرفورة الله يرحمها
يامن يغمز لها : ايه بقى ؟
مي: ايه أنت ؟!
يامن : يا بت
مي : بلاش لف دوران عايز ايه تعال معايا مباشر كده
يامن مقتربا منها بشدة : كنت عايز …..
فيقطع حديثة بكاء سراج
ابتعدت مي عنه وركضت تجاه غرفة طفلها
يامن بغيظ : ليبيه يا ابني كده قاطع رزقي دائما أنت لو عدوي مش هتعمل معايا كده حتي يوم اجازتي كمان مستقصدني فيييينك يا إيمان

في القاهرة
إياد: خلاص بقى يا روفي سيبي ماما ترتاح شوية
روفيدة ماذالت ملتصقة بها : لالا مش هسيبها
قبلت رغد جبينها أردفت : خلاص يا إياد سيبها على راحتها
نادية : حمدالله على سلامتك يا رغد أحسن دلوقتي
رغد: الحمدلله
إياد : رغد لينا كلام مع بعض بس مش دلوقتي
رغد : عارفة أنت عايز تقول ايه ؟ بس أنا قولت لك قبل كده رأيي وأنت عارفة كويس أوي
إياد : يا رغد كده غلط أنتي……
علي بمقاطعة: خلاص يا إياد مش وقته
روفيدة : مامي
رغد: نعم يا قلبي
روفيدة : عايزة أطلع الرحلة
رغد : رحلة ايه ؟
روفيدة : مع الحضانة وصحابي
رغد:لا مش هينفع المرة دي
روفيدة : لا ليه كل مرة توافقي
نادية : فيها ايه يا رغد سببها تروح مع صحابها
رغد: بس يا ماما انتي عارفة أسبابي
علي بغموض : كانت صدفة يا رغد معتقدش انها هتتكرر تاني احنا بعيد أوي
روفيدة : عشان خاطري وافقي أطلع الرحلة وافقي يا مامي رغد : موافقة
روفيدة بسعادة : شكرا يا مامي وقبلت وجنتيها

ف منزل يونس
محمد: ها يا ابني هتعمل ايه ؟
يونس : بكرة هاخد إجازة هروح حلوان هدور عليها هناك مش عارف لم أوصل لها هيحصل ايه؟
مش متخيل يا بابا أحساسي هيكون إزاي لم أشوفها بعد السنين دي هعمل ايه ؟ رد فعلها هيكون ايه ؟ مش عارف اللقاء ده هيكون عامل إزاي ، بس خايف أوي
محمد : من ايه ؟
رغد : خايف لتكون اتجوزت لو ده حصل هتكون مصيبة كبيرة هبقى كده خسرتها للأبد

محمد : رغد لو لسه في قلبها حب لك مش هتعمل كده
يونس : خايف يا بابا لتكون عملت كده بهدف أنها تعاقبني لو فعلا حصل ده هيكون عقاب كبير أوي عليا مش هقدر أتحمله
محمد : أنت ليه ثقتك مهزوزة أوي كده ؟
يونس : لأني غلطت في حق رغد كتير وجرحتها وانا فعلا ندمان على اللي عملته ،ومستعد أداوي جرحها ده بكل جهدي وتسامحني وترجع لحياتي مرة تانية
محمد: إن شاء الله خير يا يونس

يأتي يوم جديد على أبطالنا يوم مليئ بالمفاجآت فماذا سوف يحدث ؟!

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى