” انتقام بمنطق الحب ” الجزء العاشر
علي بذهول : محمد!
محمد: ايه يا علي هتسيب ضيوفك على الباب كده
علي: لاا معلش اتفضلوا
محمد: واضح كده أن الصدمة شديدة عليك ولا ايه؟
علي بثبات: لا أبداً خالص اتفضلو
دلف يونس ووالده وجلسوا في غرفة الضيوف
محمد: ايه حكايتك ليه كده يا علي بتهرب مني ليه ؟
علي بتوتر : هروب من ايه؟
محمد: أسأل نفسك أربعة سنين يا علي مختفي كلمتك كام مرة ؟ زعلان مني واجهني؟ قولي بس متتجاهلنيش وتهرب مني هو أنت مخبي عني حاجة ؟
دلفت نادية بشكل مفاجئ وأردفت : السلام عليكم
محمد ويونس : عليكم السلام
يونس : رغد فين ؟
نادية : ليك عين تسأل عليها انت مش مكسوف من نفسك
يونس بضيق : رد يا بابا
نادية : جاي ليه يا يونس عايز من بنتي ايه ؟ أعتقد علاقتكم انتهت من زمان أوي
يونس : فعلا أنتهت ، بس كنت عايز أعرف رغد أتجوزت مين ؟
تقف رغد على باب الغرفة أردفت : وانت مالك أتجوزت مين ؟
ينهض يونس ويتجه نحوها أردف بهدوء: روفيدة بنت مين يا رغد أبوها مين ؟ وفين ؟ وشغال ايه ؟
ابتلعت رغد غصتها أردفت: لو مقولتلكش هتعمل ايه ؟
يونس بغموض: هعرف بطريقتي بس متلوميش الا نفسك لو طلع اللي في دماغي صح
رغد بعناد: أعلى ما في خيلك اركبه، مش هريحك يا يونس
يونس : اتغيرتي أوي فيكي ايه؟ مكنتيش كده ايه العناد والقسوة والجمود اللي عندك ده
فين رغد بتاعة زمان اللي كانت واقعة في حب يونس
رغد بعتاب وألم داخلي: البركة فيك، اللي عملته معايا مكنش قليل، أبعد عني وعن حياتي يا يونس رغد بتاعة زمان أهااا قصدك رغد الهبلة اللي كانت بتحب يونس ومستعدة تعمل أي حاجة عشان يكون ملكها مبقتش عايزاه ، رغد اللي سلمت نفسها لحبيب عمرها اللي قربها منه كانت خطيئة طلقها واستغني عنها بكل برود رغد اللي كنت تعرفها ماتت ودفنتها
كل الحب اللي كان ليا ناحيتك بقى سواد وكره أبعد عنى بقى وسبني في حالي
يونس بعناد: مش هبعد يا رغد الا لم أعرف إجابات لأسئلتي، روفيدة أبوها مين ؟
رغد ……………
ف منزل إياد
روفيدة : دودو أنا عايزة مامي زهقت من هنا
يجلس إياد على اللاب الخاص به أردف: حاضر بس أخلص الشغل ده الأول
روفيدة : قدامك كتييير
إياد: شوية
روفيدة : هات تلفونك عايزة أكلم مامي
التقط الهاتف من جانبة وأتصل على رقم رغد
ولكنه أستغرب أنها قطعت الاتصال
روفيدة: ردت ؟
إياد: كنسلت ؟ ممكن تكون مشغولة عندها درس
روفيدة : لا النهاردة مفيش درس
إياد: أنت عارفة بقى كل حاجة ؟
روفيدة : أيوة مش مامتي
عند رغد
علي : وبعدين بقى ؟ اعملوا احترام للكبار اللي قاعدين ولا ايه؟ كبرتوا علينا
رغد: مش شايف يا بابا بيكلمني إزاي؟ كأني لسه على ذمته ؟ قول له الكلام ده مش أنا
محمد: أذيك يا رغد
رغد : الحمدلله يا عمي
محمد بهدوء: تعالي يا رغد هنا
فذهبت رغد وجلست بجانبه أردف: بصي يا بنتي …..
يونس مقاطعا : بابا
محمد: اسكت أنت ونظر لرغد وأكمل : أنا عارف ان يونس غلط في حقك كتير أوي وأنه غلطان بس يا بنتي البني آدم مننا خطاء ويونس ندمان على غلطه وجاي بعتذر ويصلح اللي عمله
رغد : ما بقاش ينفع حاجة تتصلح يا عمي زي ما بيقولوا
” تبات نار تصبح رماد” اعتقد عارف معنى المثل ده أوي
محمد: عارف وحقك بس يا بنتي أغفري ده ربنا غفور رحيم
رغد بخنقة : مش هقدر أنا أسفة يا عمي مع احترامي ليك ، جت متأخرة أوي
ونهضت من جانبة وغادرت.
فنهضت نادية ولا حقتها
محمد: اعتقد رغد لسه شايلة من يونس ووجودنا هنا مالوش لازمة يلا يا يونس
ونظر ل علي واردف: كلامنا لسه مخلصش يا علي معاك فرصة أهو
يونس : بس يابابا لسه …….
محمد بمقاطعة: مش وقته يا يونس
علي بغموض : محمد، كل اللي عملته عشان خاطر راحة بنتي ، أنا أب وانت عارف كويس أوي إن رغد بنتي الوحيدة فأي شئ عملته سواء صح أو غلط لأجلها
محمد : بس الغلط ليه حدود يا علي وانت فاهم ومدرك أن الغلط غلط
علي : قصدك ايه ؟
محمد: ولا حاجة وصمت لثوان وأردف: يا صاحبي
في غرفة رغد
نادية : يا بنتي العناد أخرته وحشة
رغد : أنتي مش شايفة كان بيكلمني إزاي ؟
نادية : يونس شاكك في روفيدة أنها بنته
رغد بخوف : شاكك قصدك ايه
نادية : واضحة أوي لما قال” هعرف بطريقتي بس متلوميش الا نفسك لو طلع اللي في دماغي صح “
تذكرت رغد وأردفت بخوف : هياخدها مني صح عشان كده مش هسمح له يعرف بيها
اقتحم علي الغرفة واردف بصوت عال: كفاااااااية بقى عناد حرام عليكي يا بنتي أنتي بتعملي في نفسك وفينا كده لييييييه؟
رغد بانهيار : عشان مينفعش أثق في يونس تاااااني عشان مينفعش أوهم بنتي بحب أب عمل مسافة وجرح كبير في قلب أمها عشان مينفعش أرجع لنقطة الصفر تاااااني ، نسيت يا بابا لم مشيت وراء ده ” شاروت بكفها تجاه قلبها وأكملت” وصلت لأية ؟ حبي ليونس زي البحر بالظبط هواه ساكن القلب بس مينفعش أقرب منه خايفة أقرب يسحبني ويغرقني
علي : للمرة المليوووون بنتك مالهاش ذنب تتحرم من أبوها بسبب موقفك مع يونس
رغد: وأنا لو كنت واخدة ذنبها مكنتش عرفتها مين أبوها وهو مين ولا شكله ايه ؟ نسيت يا بابا أنا قولت ايه ؟ وعملت ايه ؟
علي : النتيجة واحدة في النهاية يا رغد لو يونس عرف بطريقته أن روفيدة بتكون بنته محدش يقدر يلومه على اللي هيعمله
رغد: يعني ايه يا بابا هتتخلى عني بالسهولة دي ؟
علي : الحكاية مش كده ، كل الحكاية هكون عاجز قدامه لأنها غلطتنا ودي حاجة مش سهلة مش هقدرأدافع عنك
في الإسكندرية
أميرة : أنت لازم تدخل مصحة يا آسر
آسر بوجه شاحب أردف بتعب : لا مصحة لاء يا أميرة أنتي عارفة نظرة المجتمع للمدمن بتكون ايه حتى بعد التعافي بيكون منبوذ وفي نظرهم مدمن طول العمر
أميرة : ما هو دة اللي أنا عايزاه
آسر بصدمة : نعم قصدك ايه ؟
أقتربت منه وأردفت بغل: قصدي أنه أنا السبب في حالتك دي
آسر : أنتي ؟ مش قولتي أنك نسيتي خلاص وكملتي حياتك
أميرة بصراخ : لا منستش يا آسر
وضع آسر يده على عنقهاحاول خنقها ولكن دفعته بعيد عنها فسقط على الأرض أردفت بقرف: مش هتقدر تعمل معايا حاجة لأنك ضعيف أوي، المخدر اتمكن من جسمك خلااااص
جلست أمامه وأردفت تحب أفكرك
ارجع بالذاكرة كده 6 سنين كده يوم ما سبتني واتخليت عني عشان خاطر حبيبة القلب مي
آسر : أنا صدقتك وبدأت معاكي صفحة جديدة
أميرة : عشان مغفل ، كان لازم انتقم منك بس بالحب واللطف
آسر : بقى الوش البرئ ده مجرد قناع وراه شر وانتقام ليا
أميرة : تخيل بقى مش دايما كل اللي بنشوفة قدامنا بيكون حقيقي ممكن يكون حب خادع عارف يعني ايه ؟
شعر آسر بالغثيان
نهض من على الأرض بصعوبة كبيرة واتجه المرحاض وأفرغ ما بداخل جوفه وجسدة يرتعش أخذ يحك جسدة بشده لدرجة أن جلده كان ينزف وهو لا يشعر وماذال مستمر
رفع نظره للمرآه شعر بذهول وصدمة من هيئتة وجه الشاحب تحت عينه هالات سوداء بسبب قله النوم
خرج من المرحاض واتجه للمطبخ وفتح الدرج وأخرج سكين ولكن لسوء وضعه وضعف أطرافه وضعف أعصابة
كلما التقط السكين وقع من يده حاول عده مرات التقاطها والتحكم بنفسه لكنه فشل
سقط على الأرض بانهيار ووضع يده على رأسة يصرخ من شده الألم بسبب زيادة إفراز هرمون ” الدوبامين” في خلايا المخ بسبب تأثير المخدر
أخذ يصرخ لدقائق وبعدها فقد وعيه
رفعت أميرة هاتفها على أذنها وأردفت: أيوة يا دكتور ، أغمى عليه تقدروا تيجوا تاخدوة
ف القاهرة
يونس : لييييه يابابا عملت كده ؟ كانت فرصة قدامنا
محمد: يا ابني الأمور متتاخدش كده واحدة واحدة
وبعدين خلاص إحنا عرفنا العنوان والحقيقة هتتكشف وكل حاجة هتكون معروفة ، كلامك ممكن يكون صح من اللي حصل النهاردة توترهم يؤدي للشك
يونس بسعادة : بجد يا بابا
محمد: بقول ممكن مش أكيد
يونس بإقتضاب : بس لو فعلا روفيدة طلعت بنتي والله العظيم لأسود حياتك يا رغد وأخليها جحيم
محمد: أنت اتجننت يا يونس مش كفاية اللي عملته
يونس : انت متخيل يا بابا لو شكي أن روفيدة بنتي بقى يقين وطلعت بنتي فعلا هحرمها منها زي ما حرمتني من بنتي
محمد: يا ابني بلاش قرارات متسرعة هتندم سيب كل شئ بأوانه لو فعلا روفيدة بنتك أكيد رغد ليها أسبابها أحنا بنتكلم في احتمالات مش أكيد كفاية أوي الغلطتين اللي عملتهم يا يونس أنت مش ناقص ولا هي كمان
يونس : أنا عرفت إزاي هتأكد من شكوكي دي عندي طريقة أتاكد بها
محمد : ايه هي؟
يونس : ………….
تتوقعوا ايه هي الطريقة ؟
اترك رد