روايات رومانسيه

رواية مجنونة قلبي الفصل 15

رواية مجنونة قلبي الفصل 15
هذا اول يوم للفتيات في العام الدراسي الجديد الذي تجهز له الجميع و بالأخص بطالاتنا الواتي قمن في هذه المدة بالتعرف علي الأماكن المحيطة بهم و علي كل ما يحتاجون إليه و تعلقوا ب الحاجة فريدة التي كانت تساعدهم في كل شيء….. كما قد امضي الابطال وقت اكبر في العمل و كانوا يمنعون أنفسهم من التفكير في الفتيات وكذبوا واقنعوا أنفسهم أن هذا كان مجرد اعجاب و سيزول بمرور الوقت لاكن كانوا يتذكرونهم رغما عنهم لاكن لم يستسلموا ابدا….                    عند الفتيات…..
امنية : يلااا بسرعة هنتاخر مش بحب مواعيدكم دي عمرها ما بتتظبط
روان : انا من ساعة ما عرفتك و انتي بتقول كده
نور : و مش بنتعلم برده الي فيه داء
ميرنا : مبيبطلوش و بعدين منا جاهزة من بدري اهو
سعاد : بسرعة هنروح في داهيه هنتاخر خالص
زهرة : استعنا على الشقا ب الله يلا بينا
الاء : يلا كلنا جهزنا كده و لا فاضل حد
يمني : اخر نداء الطيارة ستغادر اكرر اخر نداء
روان : قول ميكروباص احسن ام هند مش هنجيب سندوتشات و ازايز مايه كنت عايزة زمزمية احسن
نور و هي تجذبها من قفاها : يلا يا بت من هنا يلا صبرني يا ربي
روان : ههههه متدعيش علي نفسك هتبقي صبار و بعدين خلاص عايزة مايه و هتنازل عن السندوتشات
فريدة وهي تلقي لهم زجاجات المياه: يلا بسرعة علشان متتاخروش
امنية : حاضر يلا بس حلوة الحدفه بتيجي في الجون
ميرنا : ايوه خدتي بالك ايه الحلاوة دى
فريدة : عيب عليكم المهم يلا يا بت منك ليها من هنا لحسن تتاخروا
روان : لسه بدري يدوبك عقبال ما نشوف الجامعة… الوقت كالسيف إن لم تخرقهو خرقك
سعاد: احنا لسه هنتخرق ده احنا مخروقين خلقة
روان : في حاجة انا عايزة اقولها لكم و احنا ماشيين كده
الاء : ايه هي بس بسرعة علشان نلحق نعرف قبل ما ندخل
زهرة : متنسونيش على فكرة انا لازم اعرف قبل ما اروح المدرسه
روان : بصوا انا فكرت في الكلام الي قاله البطل المجهول و هشوف دروس دفاع عن النفس اون لاين
يمني: بعيدا عن انك تافهة و عن انك سميتي الي انقذك كده بس فكرة حلوة
نور : امممممم و احنا معاكي و هنحضرها معاكي كمان
زهرة : اشطا تمت الموافقة يلا باااي الحق أنا اروح
بينما في ڤيلا الفهد ……
اياد : هااا هتروحوا الجامعة دلوقتي و لا ناوي تخلعوا و بعدين انتم وراكم سنة كام
مراد : كان بودي و الله…طلع عند سنة تالته
مالك : يلااا منك ليه علشان متتاخروش ….بسرعة يلااا
احمد : ربنا معاكم و بعدين تخلصوا محاضرات و متتاخروش على الشغل هاا
ادم : كده كده لابسين على أساس أن فهد هيعتقنا علشان تعتقونا
اسلام : ههههههههه مش بالساهل يا خفيف مفكرين انكم هتهربوا و اصل احنا تعبانين اصل مش عارف ايه
مالك : العبوا غيرها
اياد : كان غيركم اشطر
لؤي : ايه ايه بلاعة خلاص احنا اسفين يا لي معندكمش رحمة
فهد : يلا يا بتاع رحمة من هنا يلا منك ليه هنرش مايه
مراد : حاضر حاضر…ثم أكمل بهمس : رضينا بالهم و الهم مرضيش بينا
فهد : بتبرطم بتقول ايه
مراد : لا و لا حاجة بقول يلا علشان هنتاخر
ادم : أيوة فعلا يا دوبك نخلع لحسن هنلبس
لؤي: و بعدين عيب نكون احنا الدكاترة و نتأخر اومال هنكرش مين و محدش داخل بعدي و كده
خرج كلا من مراد و ادم و لؤي الي الجامعة بينما جلس البقية يتحدثون ….
مالك : هاا عملت ايه يا فهد في موضوع عثمان و المافيا
فهد : عرفت انهم في الوقت ده بيجهزوا علشان في اجتماع مع كل رؤساء المافيا الي في دول مختلفة مع البيج بوس ذي ما بيقولوا الي هو الرئيس الأكبر في ايطاليا ف طبعا
مالك بتكملة: مش هيفضوا لموضوع عثمان الا بعد  ما يخلصوا كل حاجة
فهد : أو أن احنا نخلص من موضوع عثمان قبل ما يمشوا
احمد: انت ناوي علي ايه يا فهد أو بالأصح عملت ايه و قول بسرعة يلا
فهد : ڤيلا عثمان هتولع أو بالأصح هتنفجر و هتطح جثة من المشرحة و تتغير التحاليل بحيث تكون بتأكد أن الجثة دي جثة عثمان
اسلام : نفسي اعرف دماغك دي ايه و لا بتعرف المعلومات ازاي و الاهم
اياد بتكملة : هتنفذ الخطة دي امته بالظبط
فهد : امته ..النهاردة بالليل و كل حاجة جاهزة…إنما بعرف ازاي المعلومات دي تابع بغمزة : دي وسائلي الخاصة و عيب تسالني ده انتم اكتر ناس عرفاني
مالك : تفتكر ده هينفع ولا هنروح في داهيه
فهد : دي هتبقي خطة مؤقتة
احمد : بمعني
فهد : بمعني أن ده لحد اما نشوف هنوصل معاهم لحد فين و هل هم هيعرفوا كده و يسكوتوا و لا يدور أو ..
اسلام : أو يكون في كارت هم لسه مكشفهوش
فهد : و لحد الوقت ده هنستني
اياد و هو يصفق : ايه الحلاوة دي ايوه يا بني
احمد : خططك بتيجي في الجون
في الجامعة ….
مراد : يلا بقي منك له كل واحد علي محضرته بيتك بيتك يلاا
لؤي : احيه انتم شايفين الي انا شايفه ده
ادم وهو يقلد الكبير: يا وجعة مربربه
مراد و هو ينظرون لما ينظرون إليه : انا مش فاهم في ايه مااا…..
كانوا الفتيات يسيرون في اتجاههم و هم يتحدثون غير منتبهين لهم
لؤي : هههههههه كده احنا هنلبس
ادم : اول ما اقول 3 نضير براحة و نمشي و نروح المكتب  1. 2. اه يا كلاب ( كانوا قد اتجهوا جميعا للناحية الاخري )
مراد : يلا يا عم ده انت الي كنت عاكك الدنيا اوفر
لؤي وهو يضحك : ههههه أيوة كان نفسي اتفرج عليكم اوي
ادم: يا شيخ اتنيل علي اساس انك كنت عامل ايه و بعدين إحنا في ايه و لا في ايه
لؤي : احنا هنعمل ايه دلوقتي
مراد : احنا هنخرج و هنتصرف عادي بس نحاول نخليهم
ميشفوناش لحد ما نتأكد أنهم نسيوا الي حصل
لؤي بحزن : احنا المفروض احنا كمان ننساهم خالص
ادم بالم : ايوه ده احسن ليهم
بعد حلول المساء ….عند الفتيات
..
فريدة : هاا يا بنات عملتوا ايه النهارده
زهرة : كانت المدرسة حلوة و اتعرفت علي بنات كويسين
روان : انا جعانة ..اكلوني.. اكلوني.. اكلوني
نور : و انا عايزة انام ..نيموني ..
نيموني..نيموني ..
امنية : بس يا بنات كان يوم متعب اه لكن حلو
سعاد : ايوه مع أن الدكاترة حساهم هيتحولوا قريب
الاء : نفس الاحساس الصراحة مش مرتاحة لهم ميرنا : هو كلهم كده و لا ايه اصلي كنت بقول كده برده
يمني : شكلنا هناخد علي قفانا قريب و انا ساعتها هكون واخده مرتين
امنية : ليه يا بنات بس ما ممكن يبقوا كويسين
نور : الإيجابية دي مش حساها لا بصي هما كلهم هيقلبوا
يمني و هي تشير ل نفسها : مش شايفة العينة و لا ايه
امنية : بالتفكير في الأمر و نظر إلي العينة ف فعلا هيقلبوا و هناخد علي قفانا
ميرنا : شوفتي كده كلنا متفقين
زهرة : انتم هتخوفوني ليه دلوقتي
الاء : متخافيش لسه بدري عليكي
سعاد : شوية و هتقولي نفس الكلام متقلقيش
روان : ايه في ايه هتعقدوا البنية من بدري ليه منك ليها
زهرة و هي تلقي لها قبلة في الهواء: كتر خيرك انتي الي خايفة عليا
روان وهي تردها لها : عيب عليكي ثم التفتت للبقية: استنوا شوية و كملوا
قامت زهرة بالقاء المخدة عليها : تشكري
نور : بس وجهة نظر برده لا حلوة شوية و نعقدها
يمني : كل ده كان بيتقال السنة الي فاتت لكن كنت انا الي بقوله شوية و هتجربي متقلقيش و اطمني
زهرة بسخرية : لا بصراحة طمنتوني اوي
روان : كان شعاري اني هنقط كل الدكاترة و مازال بس هي النفس يعني
امنية : اومال طبعا…يعني مش خايفة مثلا
روان و هي تقفز لتقف : متقوليش كده احنا رجاا….و قبل أن تكمل كانت قد وقعت على الارض
كان الجميع يضحك عليها بشدة
روان : رجالة ااااه يا كلاب بدل ما تقوموني بس برده سأظل محافظة على الشعار
فريدة و هي لا تستطيع التوقف عن الضحك : يا شيخ مش لما تقومي الاول
بينما في ڤيلا الفهد….
كانوا جميعا مجتمعين ينتظرون المكالمة التي تعلن إتمام المهمة و تنفيذ الخطة بنجاح ثواني و تعالى صوت هاتف فهد في الارجاء
الرجل : ايوه يا باشا كله تمام و كله اتنفذ زي ما حضرتك أمرت
والحراس خدوا الجثة زي ما اتفقنا للمستشفى و شوية و التقرير هيتسلم و يثبت أن الجثة دي هي جثة عثمان و انا لاحظت أن كان في واحد بيراقب من بعيد و كده المعلومات وصلتلهم زي ما حضرتك عايز
فهد ببرود : تمام خلي بالك من الي بيحصل و فتح عينك كويس
الرجل : أوامرك يا باشا سلام
مالك: هااا كلو تمام
فهد : ايوه بكده ضمانا أنهم هيتضللوا شوية ده لو ما انخدعوش
مراد : طيب ايه سبب الانفجار
فهد : طلب من الخدامة قبل ما تمشي تعمل الاكل ولما جه يسخنه نسي الغاز مفتوح بالغلط وبسبب حالته النفسية وجه يولع السيجار الڤيلا انفجرت و حصل حريق كبير بس
في ذلك المكان المظلم ….
زعيم المافيا و هو يتحدث علي الهاتف : انت متاكد من الي انت بتقوله ده….خلاص خلاص اول ما التقرير يطلع تجيبه علي طول فاهم و اول ما نتأكد يبقي نكون فضينا خالص لاجتماع ايطاليا
استووووووب
يا تري الشباب هيقدروا ينسوا البنات فعلا للابد ولا للقدر راي تاني؟!
يا تري خطة فهد هتمشي للاخر صح ام للقدر رأي آخر و تكون حياته علي المحك ؟!
يا تري دي هتكون النهاية ولا دي لسه البداية؟!
و من هنا عزيزي القارئ ستكون بداية مجنونة قلبي!!

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى