الحلقه ٧
رواية غمرتني عشق الحلقة السابعة
بسم الله نبدأ
عشق راحت مع عم سيد علي فيلا العزيزي
سيد : السلام عليكم ازيك يا عم ناجي
ناجي (حارس الفيلا) : اهلاااا ، اتفضل ياعم سيد، (وبص على عشق) ومين دي شغاله تانيه، قصدي تالته يا سيد، هههههه
سيد: اعمل ايه بس كل لما اجيب واحده متعجبش الست هانم
ناجي:هههه، اتفضلوا،، وربنا يثبت اقدامها ان شاء الله،
سيد: يارب يا راجل ياطيب، ودخلوا
عشق بتبص حواليها بانبهار وقالت:
ايه ده كله ياعم سيد، ربنا يبارك، دول ناس أكابر قوي
سيد: اومال ايه ياعشق يابنتي، انا قولتلك، واكيد مرتبك هيبقى كبير، ادعي انتي بس
عشق لقت كلب في الجنينه لكن مهتمتش
سيد: ايه ياعشق مش خايفه منه وهو بيهوهو علينا كده
عشق: وهخاف منه ليه ياعم سيد، دي الكلاب دي من اوفي الحيوانات،، بالعكس انا شايفه انه هيتعود عليا، لو ربنا كتبلي شغل هنا
سيد: يارب يابنتي، ربنا يكرمك
قاسم شافهم من البلكونه، لكن مهتمش ودخل لبس ونزل
قاسم نزل، وقعد على السفره ومكانش حد قاعد
سيد : يارب يا ساتر، يا ست هدى
هدى جت من المطبخ : تعالي ياعم سيد ادخل
سيد دخل هو وعشق وهي منزله وشها في الأرض
قاسم قاعد على السفره وبياكل اكل خفيف
سيد: السلام عليكم، ازيك ياست هدى،
هدي: الحمد لله بخير،( وكملت باستغراب) مين اللي معاك دي، انا مش قولتلك مش هقبل منك شغالات تاني يا سيد
سيد بزعل: ياست هانم انا ميرضنيش زعلك ابدا، انا جبتلك بنت وانا واثق انك هتحبيها ومش هتستغني عنها ابدا
هدى بضيق: ودي اسمها ايه، دي كمان
سيد : اسمها عشق، عشق ياست هانم
في لحظه دي قاسم وقف اكل، ورفع وشه يشوف مين دي،
واول مشافها قام وقف وقال : عشق،!!!!! مش ممكن
عشق اول ماسمعت صوته اتصدمت ورفعت وشها وبصتله وقالت بهمس : قاسم بيه،
قاسم لف وراح ناحيتها، : انتي!!! ، طب ليه؟!!!
عشق بتبصله وساكته
وهدى وسيد مستغربين رد فعله
هدى قربت من قاسم وسألته باستغراب : هو انت تعرفها يا قاسم؟
قاسم بلخبطه : اه،، لا، اه، مش عارف
هدي: هو ايه اللي اه، ولا، تعرفها ولا لا
قاسم بص لسيد: رجعها مكان مجبتها ياعم سيد، دي مش هتشتغل هنا ابدا، انت فاهم ولا لا،
عشق اتصدمت ودموعها نزلت، وبصت لسيد: يلا ياعم سيد، انا مش هستني هنا ثانيه واحده
سيد: يابنتي استهدي بالله، (وبص لقاسم)، هي مدايقاك في ايه بس ياباشا، ده حتى عشق بنت هاديه وانا واثق انها هتعجب الست هانم
قاسم بنرفزه : وانا قلت استحاله تشتغل هنا، ومن فضلك خدها وارجع بلدك
هدى بضيق: وانت مالك انت ياقاسم، انت من امتى بتدخل نفسك في حاجه زي دي، طب ايه رايك بقه انا هشغلها، انا حاسه انها تنفع، وشكلها غير التانيين خالص، واظن انا بس اللي اقرر اذا كانت تقعد او تمشي
قاسم بضيق : ماشي ياماما، انتي حره، انا همشي،، وسابهم ومشي
عشق بتعيط ومبطلتش عياط، ومصدومه من رد فعله
هدى : هو انتي تعرفي قاسم ياعشق، انا حاسه انكو تعرفوا بعض،
عشق بعياط: انا اعرف حسام باشا ياست هانم، وكنت شفت قاسم بيه معاه
هدي: بس حسام ده ظابط ايه اللي وصلك ليه
عشق بدموع: كان في مشكله مع واحد في البلد عندنا، وحسام بيه كان موجود وهو وقاسم بيه اللي حلوها
هدي: والمشكله دي تخصك انتي؟
سيد لحقها : لا، تخصها ايه ياست هانم، عشق مش بتاعت مشاكل خالص، دي تخص واحد جارها
هدي: تمام، تمام، المهم ياسيد، خد البت اللي اسمها زهره دي، وسيب عشق، بس هي هتنزل برده كل خميس وجمعه، ولا هتستقر هنا
عشق بترجي: انا طمعانه في كرمك ياست هانم، انا ممكن انزل كل يوم ساعتين اطمن على امي، وارجع على طول. وده مش هيأثر على شغلي صدقيني، لكن لو حضرتك مش موافقه، اللي تشوفيه انا هعمله
هدى باعجاب من طريقتها: لا خلاص ياعشق، اهم حاجه شغلك ميتأثرش، وحاولي تنقلي والدتك في مكان قريب من هنا
عشق: شكرا ليكي ياست هانم، ربنا يكرمك يارب
سيد : هي فين زهره ياست هانم،
هدي: يازينب،، يازينب،،
زينب: نعمين ياست هانم
هدي: هاتي زهره وخدي عشق فهميها شغلها
عشق: معلش ياست هانم في تدخلي، هو مفيش اي شغلانه تانيه لزهره، البت دي غلبانه وطيبه، وحرام ابقى انا سبب في قطع عيشها
هدى بخنقه: هي اللي مش راكزه ياعشق، ومتنفعش ابدا، وللأسف مفيش اي شغلانه ليها
زينب: والله ياست هانم هتكسبي فيها ثواب لو سيبتيها، دي قاعده جوه هتموت من العياط، وصعبانه عليا قوي،
هدي:والله منا مقتنعه بيها ابدا، دي مجنونه خالص،
عشق: انا هبقي معاها وزينب الله يباركلها هتفهمنا كل حاجه، بس بلاش قطع العيش ياست هانم، دي ربنا وحده اللي عالم بظروفها
هدي: بقلة حيله : خلاص ياسيد سيبها، ولو عملت حاجه هكلمك تيجي تاخذها
عشق وزينب: ربنا يكرمك يا ست هانم يارب
سيد:خلاص ياست هانم هستأذن انا، واي واحده تدايقك كلميني على طول، وانا تحت امرك
هدي:ماشي ياسيد، اتفضل انت
عشق بترجي: عم سيد، مش هوصيك على امي، أسأل عليها كل يوم، وأنا ان شاء الله بكره هروحلها واطمن عليها بنفسي،
سيد؛ حاضر يا عشق يابنتي، بالاذن انا بقه،،، ومشي
زينب : تعالي ياعشق معايا، ندخل نهدي البت اللي جوه دي
هدي: صحيح يا عشق انتي بتعرفي تطبخي
عشق: ايوه ياست هانم، تؤمريني بحاجه
هدي: خلاص حلو قوي ، انا هجربك انهارده في الأكل، لو عجبتيني، هتشيلي انتي المطبخ وزينب عليها التنضيف ، وزهره هتساعدكوا
عشق: تحت امرك ياست هانم، ودخلت عشق على المطبخ، وهدت زهره، اللي فرحت جدا أن عشق معاها وانها مش هتسيب الشغل
—————— بقلم شيمو الخطيب رواية غمرتني عشق الحلقة السابعة
في الشركه
قاسم داخل ووشه بيطلع نار،
امل : قاسم بيه، انهارده في مواعيد كت….
قاسم قاطعها : الغي اي حاجه يا امل، انا مش عايز اقابل حد، مش عايز اشوف حد خالص
امل: خير يامستر قاسم، هو في حاجه ولا ايه
قاسم بنرفزه: انتي هتحققي معايا يا امل، قولتلك مش عايز اقابل حد، الغي كل المواعيد
امل : حاضر حاضر، وخرجت بسرعه
قاسم لنفسه : طب ليه، ليه تعمل كده في نفسها، انا مش هستحمل اشوف حد بيؤمرها، مش هستحمل اسمع حد بيزعقلها،،،،
-متعقل ياقاسم، ليه مش هتستحمل يعني، ما زيها زي غيرها،،،
_ لا هي مش زي غيرها،،،
-طب ليه يعني، هي مختلفه في ايه عن غيرها،،
_ مش عارف،، بس هي مختلفه
-ايه ياقاسم انت حبيتها ولا ايه
_لا طبعا حبيبتها ايه، دي صعبانه عليا،
-خلاص، يبقى لازم تفوق وتعرف انه مجرد إعجاب وهيروح، وترجع عشق زيها زي اي شغاله عندكو،
_بس لا عشق مش خدامه
-لا خدامه وفوق بقه
وخلص تفكير قاسم علي كده، قلبه مش قادر يتصور انها خدامه، وعقله متأكد انها خدامه، ولسه قاسم مش عارف هو ليه الصراع ده جواه،
قاسم قرر انه يتصل على حسام
قاسم: الو ايوه يا حسام انت فين
حسام بنوم: امممم، ايه ياقاسم، مالك كده، انا على السرير
قاسم : طب انا جايلك، دلوقتي
حسام بصوت عالي: انت ماعندكش دم يابني أدم، بقولك على السرير يعني نايم
قاسم بنرفزه: حسااام، بقولك انا جايلك حالا،، وقفل في وشه
حسام باستغراب: ايه المجنون ده،،،، استغفر الله العظيم، على اليوم اللي عرفتك فيه يا عزيزي، هه آدي قومه،
وقام حسام غسل وشه، وخرج يفطر
قاسم خرج من مكتبه،
امل انا نازل.ولو حد سأل عليا قولي انه نزل لحسام بيه، لأن في مشكله،،، ، انتي فاهمه
أمل بذهول: حاضر يامستر قاسم، طب والشغل احوله على مستر حازم
قاسم : لا حوليه على ايمن، ولو اتأزمت حوليه لحازم بيه
امل : تحت امرك يافندم
ونزل قاسم
وصل عند حسام ورن الجرس كتير
حسام فتح: ايه ياعم، انت بترن على اموات، ادخل
قاسم بخنقه: حسام، انا مش طايق نفسي، ومش عارف ايه السبب، و ليه انا عامل في نفسي كده
حسام بتريقه: والله،،، بقه انت مصحيني من النوم، وقارفني معاك على الصبح، عشان تقولي انا مش عارف مالي، المفروض ان انا اللي اعرف يعني،،؟
قاسم بخنقه: بقولك ايه، انا مش قادر أتصور انها تشتغل خدامه عندنا، لا،، عقلي مش قادر يستوعب ده، انا مش عارف هرجع البيت اشوفها كده ازاي، ومتسألنيش وتقولي اشمعني هيا، لاني معرفش، بجد انا معرفش
حسام: لا وحياتك انا مش هسألك واقولك اشمعني هيا، انا هسألك واقولك مين هيا، مين دي اللي بتتكلم عنها
قاسم بخنقه : عشق، عشق يا حسام
حسام بصدمه : عشق،!!!! طب وايه هيجيب عشق عندكو
قاسم : سيد جاب عشق الصبح بدري، عشان تشتغل عندنا، وانا بصراحه مش حابب ده، مش حابب انها تبقى كده، قولي يا حسام، اعمل ايه
حسام باستغراب: طب اشمعني يا قاسم عشق بالذات اللي عملت معاها كده، وبعدين انت ايه دخلك في الموضوع من الاول
قاسم بخنقه : انت هتعمل زي هدي، برده قالت انت ايه دخلك، وبالرغم اني رفضت، الا انها عندت معايا وصممت على عشق
حسام بزعيق: وانت ترفض ليه اصلا، عشق بنت غلبانه، وشغلها عندك في الفيلا هيساعدها كتير، خصوصا انها مش هتتبهدل في الأراضي ولا وسط الرجاله
يبقى ليه لا
قاسم بزعيق: لا،، لاني مش هتحمل ان حد يهينها بكلمه،، مش هتحمل انها تتعامل معاملة خدامين، مش هتحمل ان حد يدايقها. ومتسألش ليه، لاني معرفش بس هو ده احساسي وانت عارف اني مبخبيش عليك حاجه
حسام : قاسم، هو انت حبيت عشق!؟
—————– بقلم شيمو الخطيب رواية غمرتني عشق الحلقة السابعة
في بيت عشق،
الباب خبط وقامت فاديه تفتح
فاديه : ثواني يا للي على الباب انا جايه اهو،، فتحت فاديه الباب
اهلا تعالي ياسحر يابنتي
سحر: ازيك ياخالتي.، الف حمدلله على سلامتك
فاديه : الله يسلمك ياحبيبتي، انتي عامله ايه واخبار شغلك ايه
سحر: الحمد لله اهي ماشيه ياخالتي، عشق عامله ايه، انا عارفه ان الراجل المفتري ده مش هيسيبها في حالها، بس يلا منه لله
فاديه: يابنتي ربنا يُمهل ولا يُهمل، وبكره حقها هيجي منه، مش هقول غير حسبي الله ونعم الوكيل فيه
سحر: ربنا قادر عليه ياخالتي، المهم، عشق عامله ايه، وناويه تشتغل فين، ده مفيش حد موافق يشغلها خالص
فاديه: لا يابنتي، عم سيد الله يصلح حاله لقى ليها شغلانه بره البلد، واهي راحت ياحبيبتي معاه عشان تشوف الشغل، وربنا معاها يارب
سحر بفرحه : والله فرحتني ياخالتي، ربنا يكتبلها الخير يارب، عشق بنت حلال وتستاهل.، اهم حاجه انك متقلقيش ياخالتي، وانا دايما هسأل عليكي، ولو احتاجتي حاجه، اعتبريني، زي عشق بالظبط
فاديه : انتي فعلا زيها يا حبيبتي وربنا يعلم، ربنا يصلح حالك يابنتي يارب،
سحر: تسلمي ياخالتي يارب، انا همشي دلوقتي ولو احتاجتي حاجه، عرفيني على طول، ابعتيلي، اي عيل من الشارع وانا هجيلك على طول
فاديه: حاضر يابنتي، تسلمي علي سؤالك ياحبيبتي
سحر قامت مشيت، وهي طالع لقت في وشها طارق
سحر قلبها دق : طارق،، ازيك يا طارق
طارق: الحمدلله على كل حال، انتي عامله ايه ياسحر، محدش بيشوفك يعني
سحر: والله اللي عايز يشوفني عارف انا ببقى فين، بس انت اللي تقلان علينا ياطارق
طارق: احم،، وانا هتقل ليه بس، ربنا يعلم انا بقدرك قد ايه،
سحر؛ وربنا يعلم انت غالي عندي قد ايه ياطارق،
طارق: احم احم،،، انتي خارجه من عند عشق ولا ايه
سحر بضيقه: اه كنت بسأل عليها، وخالتي قالتلي انها اشتغلت عند ناس في المدينه، وبعدت عن البلد خالص
طارق بصدمه : طب ليه، وايه اللي خلاها تعمل كده
سحر حكت كل حاجه لطارق، وطارق قرر يروح يتكلم مع خالد لكن سحر هدته، وقالته مهما اتكلم خالد مش هينفذ حاجه،
ومشيت سحر وقلبها بيتقطع لأنها واثقه ان طارق معجب بعشق،
اما طارق فزعل جدا على عشق وعلى اللي بيحصلها
——————– بقلم شيمو الخطيب رواية غمرتني عشق الحلقة السابعة
في فيلا العزيزي
جه وقت الغدا، وعشق هي اللي بتطبخ وعملت انواع كتيره من الاكل
وزينب وزهره انبهروا بطعامة وجمال أكلها
هدي: ها يا عشق خلصتي ولا لسه
عشق: ٥ دقايق بس ياست هانم وكل حاجه تبقى جاهزه
هدي: الله الله، واضح من الريحه ان الاكل زي الفل
عشق؛ الله يكرمك ياست هانم، ويجبر بخاطرك
هدي:طب يلا بقه لان البشوات زمانهم على وصول
عشق:من عنيا يا ست هانم
خرجت هدى وكانت رنا جايه من بره
رنا: هاي يا مامي( وباست راسها)،
هدي:هاي عليكي يا حبيبتي،، عامله ايه
رنا : انا تمام الحمد لله،، صحيح ايه اخبار الشغاله الجديده عجبتك ولا ايه
هدي: اسكتي يابت يارنا ، دي شكلها ممتازه، ريحة أكلها حلوه قوي، وشكلها بنت هاديه غير الباقيين
رنا : الحمد لله، وابيه وصل ولا لسه؟
هدي: لا لسه، حتى حازم لسه موصلش
رنا: اسكتي يا دودو، جيجي، طول النهار بتتصل على ابيه، ولا مره رد عليها، كانت هتموت، وبصراحه بقه ابيه قاسم مزودها قوي، دي نص شباب الكليه نفسهم بس نظره من جيجي، وهو مطنش على الآخر وده هيموتها اكتر
هدي: انتي عارفه اخوكي، عمره ماكان خفيف مع البنات، وده اللي مدوبهم فيه، ده غير انه راجل، وشخصيه، مش زي شباب اليومين دول
رنا: الصراحه يامامي، انا نفسي احب واحد في شخصية ابيه قاسم، بس مش نفس طباعه، بصراحه هو صعب قوي،
هدى بهزار: انتي تطولي يابت انتي، ده قاسم ده كل البنات تحلم بيه، وتتمناه كمان
رنا: اه صحيح، وهو مين يشهدله غيرك،، ههههههه
هدي:ههههه طب يلا يا غلابويه، اطلعي غيري هدومك وانزلي عشان نتغدى،
طلعت رنا ودخل حازم، وسأل على قاسم لكن هدى قالت إنه مجاش
حازم غير هدومه ونزل قعد على السفره هو ورنا وهدى
عشق رصت الأكل ووقفت جنبهم عشان لو حد احتاج حاجه
قاسم دخل في اللحظه دي (وبص على عشق)
حازم : حمدلله على السلامه يا قاسم بيه، ممكن اعرف كنت فين طول النهار
هدي: هيكون فين يعني، هو مش كان معاك في الشركه
حازم بضيق : لا ياست هانم، البيه، جه الشركه ربع ساعه وخرج بحجة ان حسام عنده مشكله
رنا قلبها دق، وسألت : ايه خير؟ مشكلة ايه؟
حازم: والله معرفش تقدري تسأليه
قاسم باصص على عشق وساكت
حازم بنرفزه: ايه يا باشا، هترد علينا امتى
قاسم: اتنهد: حسام كان تعبان شويه واتصل بيا، روحتله. ايه كفرت يعني اني رحت لصاحبي
حازم بصوت عالي وخبط على السفره باديه : انت ولد مش محترم، انك تكلم ابوك بالشكل ده، تبقى قلة ذوق وعدم احترام
قاسم بص لعشق وسكت ، ورجع بص لحازم، اللي فهم انه ماكنش المفروض يحرج ابنه قدام الخدامين بالشكل ده
حازم بهدوء حاول يتدارك الموقف : قاسم، انا بعتذر اني اتدايقت واتنرفزت عليك، بس طبعا مينفعش انك تتكلم معايا بالشكل ده، لكن حصل خير، اطلع غير هدومك وتعالي اتغدى،
قاسم : لا شكرا، انا مش جعان، وسابهم وطلع
هدي: عشق، معلش جهزي اكل لقاسم وطلعيه فوق
عشق بصدمه: انا اطلعه ياست هانم!!!!
هدي: ايوه ياعشق انتي ، ايه صعبه ولا ايه
عشق: لا،، لا،، تحت امرك ياست هانم
دخلت عشق وحضرت الصينيه وطلعت بيها لقاسم
هدي: ايه يا حازم، انت ليه اتنرفزت عليه بالشكل ده، انت اول مره تشتمه
حازم بخنقه: مدايقني يا هدى، ابنك مستفز، وماشي بدماغه. ومش عامل حساب لحد، انا مش عارف هو عايز ايه
هدي: انت عارف قاسم، مبيجيش بالطريقه دي، سيبهولي وكل شي هيتحل ان شاء الله، كمل اكلك انت بس، ده الاكل انهارده رائع
حازم : فعلا، هو مين اللي طابخ الاكل ده
هدي: دي عشق، الشغاله الجديده
حازم : اخيرا سيد جاب حاجه كويسه، الحمد لله،، ( وبص على رنا) ايه يابت يا رنا، انتي بتاكلي كده ليه، ههههه
رنا : بصراحه يابابي الأكل حلو قوي، تسلم اديها بجد
هدي: بالهنا والشفا يا حبايبي،
—————–
عشق طلعت وخبطت على الباب
قاسم: ادخل
عشق دخلت وكان قاسم خارج من الحمام. ولا بس شورت ومش لابس تيشيرت، وبينشف شعره،
عشق: احم، احم،،، الاكل ياقاسم بيه
وحطت الاكل وطلعت تجري بره
قاسم وقف قصادها : رايحه فين ياعشق
عشق بتوتر: ممكن حضرتك تخرجني من هنا. أنا لازم انزل اكمل شغلي واسيب حضرتك تكمل لبسك، لأن ميصحش وقفتك كده
عشق دقات قلبها سريعه ومسموعه، ونفسها تمشي من قدامه دلوقتي
قاسم : حاضر ياستي انا هلبس، وادي التيشيرت (ولبسه فعلا) ها كده تمام ولا في حاجه تانيه
عشق: كده تمام، ممكن انزل بقه، عشان ست هانم لو احتاجت حاجه
قاسم : انتي مش هتنزلي ياعشق، انتي هتمشي من هنا وحالا كمان، انتي فاهمه ولا لأ
دمتم سالمين
بقلم شيمو الخطيب
رواية غمرتني عشق الحلقة السابعة