قصص

  • قصة بين الظلال

    أنا ياسر رفاعي، عندي خمسة وعشرين سنة، دخلت الأوضة لقيت دم في كل حتة وامي ميتة .. حق كان لازم يتأخد من سنين، رغم ان ابويا ما يعرفش اي حاجة .. لكن دي اللحظة اللي لازم يعرف فيها.. وده عن طريق التسجيل اللي انا سيبتهوله عشان يعرف الحقيقة. ** أنا الظابط ممدوح سلطان، واللي سمعتوه في الأول ده جزء من…

    أكمل القراءة »
  • قصة ليلة الفزع

    _عندك إيه النهاردة يا زعفرانة؟ _افتكرت حكاية عن الهالوين؛ قهوتك بقى وورقك وقلمك؛ وأنا هخلّي أكرم يحكي لك بالتفصيل. * كان حظّي كويس إني لقيت الدنيا بتمطّر لما رجعت مصر، أصل أنا بحب المطر، ولأني مولود في بلد عربي وفضلت عايش هناك، فأحِب أعرَّفكم إن دي أول مرة آجي مصر فيها، أخيرًا حققت حلم من أحلامي، وهو إني أشوف بلدي…

    أكمل القراءة »
  • قصة كوما

    قصة كوما هو نَفس الصوت الملعون؛ اللي سِمِعتُه في نُص الليل لمّا كنت سهران على السّطح، ومعاه فقَدت سَيطَرتي على نَفسي، مُش بَس الدُّنيا اسوَدَّت حواليّا ساعتها وحَسّيت بَصاعِق كَهربا على راسي، لا؛ دا أنا وَصَلت لِمَرحلة إنّي كُنت بَصرُخ بجنون، ودَخَلت في نوبة انهيار زيّ الدَّوامة… ** “1” “دَم؛ ضَلمَة؛ إحسَاس عَنيف، زي ما يكون في زِلزَال جوَّه جِسمي،…

    أكمل القراءة »
  • مذكرات ديلان

    مذكرات ديلان المُدرِّسة بتاعته بصَّتلي بقلق، وقالِت: “فيه واحِد شكله غريب أوي حاوِل ياخُد ديلان من المدرسة النهاردة”. سألتها بقلق أكتر: “معرِفتوش هو مين؟”. قالِت لي: “قال إنه أخوه الكبير!”. قُلتلها برُعب: “بس.. بس ديلان معندوش إخوات أصلًا!”. ردَّت عليَّا وقالِت: “ما عشان إحنا عارفين دا كويِّس.. حسينا إن فيه حاجة غلط!”. سألتها: “تقدري تقوليلي شكله إيه؟”. “بُص.. هو راجِل…

    أكمل القراءة »
  • قصة شقة فيصل

    قصة شقة فيصل أنا مش عاوزة أقول اسمي عشان أنا وجوزي بنسمعك، بس حابه أشارك معاك التجربة اللي حصلت معايا، وعشان ماتتوهش مني انت والمستمعين تقدر تقول ان اسمي نيرة، كل حاجة بدأت قبل الفرح بيوم، في الحقيقة احنا لفينا كتير على ما لقينا الشقة دي، هي آه في منطقه شعبية حبتين بس كويسة ومساحتها معقولة أوي، كل حاجة فيها…

    أكمل القراءة »
  • قصة في طريق رجوعي

    قصة في طريق رجوعي في ليلة من ليالي السهر في الشغل، نسيت نفسي؛ لحد ما انتبهت على صوت الراديو، اللي كنت بحب أسيبه شغال على إذاعة القرآن الكريم، والمذيع بيقول إن الساعة بقت ٣ صباحاً.. كان فيه شغل كتير والوقت سرقنى.. فقولت لنفسي كفاية لحد كده، وأبقى أكمل اللي اتبقى منه بكرة، لميت حاجتي ونزلت ركبت العربية.. ومشيت في طريق…

    أكمل القراءة »
  • قصة معزوفة الموت

    قصة معزوفة الموت كُنت قاعدَة بَعزِف على البيانو، مَعزوفة ضوء القَمر اللي مَكَنش بيعدي يوم من غير ما اعزِفها، كُنت بحاوِل أهرب من كُل حاجة بِتِتعِب نَفسيّتي، ولأنّي بَحِبّ العَزف بابا من حوالي سنة اشتَرا لي بيانو يسلّيني ويِشغِلني عن إنّي أفكّر في حاجة. مكُنتش بحب مكان بيتنا لأنه لازق في المَقابر، فِكرة إنك تفتح شبّاك أوضتك الصبح تلاقي القبور…

    أكمل القراءة »
  • قصة الزاحف

    قصة الزاحف قالوا لي عشان تخلفي، لازم تزوري الشيخ “مكاوي”، ده شيخ ليه كرامات، بمجرد ما يعملك زار مشكلتك هتتحل، أكيد حد عاملك عمل مانع الحمل والخلفة، والوحيد اللي هيساعدك هو الشيخ” مكاوي”.. كنت بسمع الكلام ده كتير لما حملي اتأخر، فات ٣ سنين من يوم جوازي ومحصلش حمل، لفيت كتير على كل الدكاترة وكانت النتايج سلبيه ومحبطة، وبرغم ايماني…

    أكمل القراءة »
  • قصة عمارة الشمري

    قصة عمارة الشمري كلنا تقريبًا بنشوف إن أكبر قوة شر متمثلة في الشياطين والجن.. لكن مافيش مرة فكرنا في النفوس اللي بتسخر كل ده في خدمة الشر، وبتتحول الشياطين ساعتها لأدوات بتخدم شر اللي سخرها، والنفس البشرية هي أساس الشر، والعامل الأساسي اللي بيتبني عليه كل شيء سيء وقذر.. النفس السيئة بتهيأ لصاحبها كل السبل الممكنة والغير ممكنة إنه يُشبع…

    أكمل القراءة »
  • قصة الدجال

    قصة الدجال أوقات كتيرة بننسحل والدنيا بتاخدنا وبتسوي وشنا بالأرض، كل اللي كنت محتاجاه في الفترة دي كام يوم أجازة، عشان أغير جو وأفصل من ضغط الشغل والحكايات الصعبة اللي بغطيها كل يوم والتاني، بس كالعادة في كل مرة بطلب فيها أجازة بسمع نفس الجمل اللي بقيت حفظاها أكتر من اسمي… -شغلك حلو يا يسر، انت مجتهدة يا يسر، مفيش…

    أكمل القراءة »
  • قصة فيلا الخواجة

    قصة فيلا الخواجة  إوعى تتحرَّك من مكانَك “ ” إوعى تخرُج برا المدرسة لحَد ما أجيلك “ ” تُقعُد في فصلك.. تحل الواجِب لحَد ما أوصَل “ وغيرها من النصايِح اللي ماما كانِت لازِم تقولها لي كُل يوم على مدار سنيني الدراسية لحَد ما حفظتهم صم، في الأول.. كُنت بسمَع الكلام بشكل مفيهوش نقاش، ماما قالِت أعمل دا.. يبقى الموضوع…

    أكمل القراءة »
  • قصة منزل بورلي

    قصة منزل بورلي أكيد ماما نحلة؛ على شان تجيب العَسل ده كلُّه. كالعادة زي كل يوم الصبح، رجلي أخدتني لكافيتيريا الكلية بمجرَّد ما دخلت الجامعة، ما أنتوا بقيتوا عارفين الروتين اليومي، لكن اللي كان خارج العادة المرَّة دي، هو إني قَفشت “كريم” بيعاكس، طبعًا هو مكنش واخد باله منّي، لو يعرف إني هشوفه مكنش عمل كده، لأنه عارف إني هحفِّل…

    أكمل القراءة »
  • قصة المشرحة

    قصة المشرحة مبدأيا كده وقبل أي حاجة أنا اسمي دينا، حياتنا كانت #هادية أوي وعادية، احنا أسرة بسيطة متماسكة مفيش بينا #مشاكل خالص، عددنا بالظبط #خمسة، ماما وبابا وأنا وأختي وأخويا، كنا مبسوطين وحياتنا ماشية، لحد الليلة السودة اللي تليفون البيت رن فيها بالليل الساعة واحدة ونص، ساعتها قلبي اتقبض، عشان احنا #الطبيعي ان ماحدش بيتصل بينا في الوقت ده…

    أكمل القراءة »
  • قصة رعب

    قصة رعب مراتي ماتت بعد سنة من جوازنا.. كانت صدمة عمري اللي لحد النهاردة مش قادر اتخطاها ولا أعديها، كأن الحياة وقفت بموتها وخصوصًا إني فضلت طول عمري احبها، وبعد ما اتجوزتها وقولت كل حاجة بقت تمام وحققت حلم عمري، ماتت وفارقتني وسابتني لوحدي بتعذ.ب في بعدها عني، لكن كل ما افتكر العذاب اللي عاشته في السنة دي بقول انها…

    أكمل القراءة »
  • قصة جلب اسود

    قصة جلب اسود مَكُنتش عارفة أتصرَّف ازّاي وأنا لوَحدي؛ مَنظر الدَّم وهو نازِل من إيدي زوِّد الخوف اللي جوّايا، كُل تَفكيري كان في إنّي أوقَّف النزيف، مسِكت قُماشة المَطبخ وقفلت عليها كَف إيدي بكُل قوّتي، خَرَجت وجِسمي كان بدأ يِبرَد بسبب الدَّم اللي نزفته، حَسّيت بِرعشَة وأنا بَتحرَّك، وكُنت عارفة إن الجَرح اللي في إيدي لازِم يتخيَّط. ولأنّي عايشة لوحدي…

    أكمل القراءة »
  • قصة سبليمنال

    قصة سبليمنال  -بتقولي إنّك بتشوفيه يا “أسيل”؟! -أيون. قالت لي وهي مصدومة: -بتشوفيه إزّاي وهو مَيّت؟! ** دَه كان حواري مع أختي “ريم”؛ اللي أصغَر منّي بسنتين وعندها ٢٦ سنة، لكن بَعتبرها كده زي صندوق أسراري، بَحكي لها كُل حاجة، حتّى علاقتي بـ “آدم”، كُنت بحكي لها عنها. في الفترة الأخيرة؛ بقيت أقضّي وقت طويل جدًا في أوضتي، حسّيت برغبة…

    أكمل القراءة »
  • قصة قربان نوعام

    قصة قربان نوعام رجعت البيت وسمعت صوت كلب جاي من البلكونة ! وبصيت لقيت كلب لونه اسود وصغير مربوط في البلكونة !! وندهت ع امي وكانت في الحمام وسألتها عن الكلب ، فقالت اه انا اللي جيبته ، غيرت هدومي وعملت شاي وشربته وكل ده امي ماخرجتش!! باب الشقة خبطت ولما فتحت لقيتها امي!! وجريت ع البلكونة ملقتش الكلب!! امي…

    أكمل القراءة »
  • قصة النفق

    قصة النفق عدتُ صباحًا من إجازتي؛ حيثُ موقعِ التنقيبِ الذي أعملُ فيه، منعزلونَ نحنُ في صحراءَ بعيدة؛ نُنَقِّبُ عن شيءٍ لعينٍ يُسمَّى الفَحم. تفاجأتُ عندَ عودتي بتوقُّفِ العملِ مؤقَّتًا، لو كانَ لديَّ عِلمٌ مُسبقٌ بذلكَ ما عدتُ الآنَ، لكنّي الآنَ أضعُ حقيبتي في خيمتي؛ متحدِّثًا إلى زميلي الذي يشاركُني الخيمةَ قائلًا: _ما سببُ تعطُّلِ التنقيبِ؟ إنه أمرٌ يحدثُ للمرَّةِ الأولى!…

    أكمل القراءة »
  • قصة كشك الياقطين

    قصة كشك الياقطين قررتُ أن أتخذَ طريقًا مختصرةً، خالفتُ تعليمات (GPS) التي لا جدوى منها بالمناسبة، واتخذتُ طريقًا فرعيَّة، أذكرُ أني سلكتهُا مرةً منذُ سنواتٍ ولم أُكرِّرها. ما جعلني أرغبُ في ذلك هي تلكَ الهديةُ التي معي، إنه “دبدوب” محشوٌّ بالقُطن، يقبعُ داخلَ علبةِ هدايا، والتي عقدتُ نيَّتي أن تكونَ بينَ يدي خطيبتي في تمامِ الثانيةِ عشر صباحًا. هكذا وعدتُها؛…

    أكمل القراءة »
  • قصة شقة الطالبات

    يومها قومت من النوم وجسمي كله بيصب #عرق، ماكنتش قادرة آخد نفسي، صدري كان طالع نازل كأني كنت في سباق جري، حاولت أشغل دماغي بأي حاجة، فبصيت حواليا بتوتر، وساعتها حمدت ربنا انه كان كابوس مش حقيقة، بس ازاي في كوابيس بتبقى حقيقية كده، شكلها مش بيروح من دماغي، هدومها مقطعه، ووشها نصه محروق، وجسمها كله متبهدل، نظراتها ليا كانت…

    أكمل القراءة »
زر الذهاب إلى الأعلى