قصص
-
قصه جزارة عزام
احيانًا ما تأتي بعض العقبات بحياة الفرد التي تجعلة يرتكب أشياء لا يريد أرتكابها… لكن أنتظر، ذلك ليس بمبرر لما حدث. تجربتي النهاردة هي تجربة ممكن تكون مرت على ناس كتير غيري، لكن دي ممكن تكون الأغرب بين أي تجربة سمعتوها… أنا باهر نادر ،عامل في إحدى الشركات، لكن الشركة دي بعيدة عن بيتي في الصعيد، فمن الطبيعي خدت سكن…
أكمل القراءة » -
قصه شبح الاسانسير
العمارة قديمة، واضح أنها مبنية من سنين، دخلت بتردد طالع لدكتور الأسنان في الدور الرابع، قربت من الأسانسير لقيت مكتوب عليه “عطلان”. اتضايقت، لسه هرجع أطلع على السلم لقيت الأسانسير بينزل. فتحت ملتقش حد، استغربت، أنا مضغطش أصلا على زرار أنه ينزل! دخلت وحسيت أنها إشارة من ربنا علشان الواحد تعبان ومش قادر يطلع سلالم، دخلت وضغطت على الرابع ولسه…
أكمل القراءة » -
قصه علامات شيطانية
كُل حاجة كانت كويسة، لحد ما قررت مراتي أننا نخلف بعد 6 شهور جواز، وافقت رغم أن ده هيقلل من حركتنا ونشاطنا بس طالما هي راضية مفيش عندي مانع. يوم ما جت قالتلي إنها حامل كانت في قمة الفرحة، فرحت على فرحتها، نزلنا جري للدكتور وكشفنا سونار واطمنا على الوضع ورجعنا البيت ومن وقتها كل حاجة اتقلب حالها! كانت بتنام…
أكمل القراءة » -
قصه عمارة الشمري
كلنا تقريبا بنشوف ان أكبر قوة شر متمثلة في الشياطين والجن، لكن مفيش مرة فكرنا في النفوس اللي بتسخر كل ده في خدمة الشر، وما هي إلا أدوات لتحريك قوى الشر، النفس أسوأ واكتر شرا من اي قوة تانية، حتى بتغلب الشيطان نفسه في الوسوسة! النفس السيئة بتهيأ لصاحبها كل السبل الممكنة والغير ممكنة في انه يشبع رغبة في ممارسة…
أكمل القراءة » -
قصه الشقه
بس ، هي دي! مش محتاجة أدور على شقق تانية. أنا كده، بعرف بالضبط اللي عايزاه، بعرف أنه مناسب ليا من أول ما أشوفه. وده اللي حصل أول ما دخلت الشقة ولفيت فيها، شقة الزمالك، بالذات لما وقفت في البلكونة وبصيت على النيل، هو ده بالظبط اللي محتاجاه، هي صحيح كانت أول شقة أشوفها، بس كنت متأكده أن مفيش أحسن…
أكمل القراءة » -
قصه ضحايا المهرجين
“القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” أنا مبركزش في التفاصيل، مش كلها… بركز بس على التفاصيل اللي تخدم قضيتي، التفاصيل اللي تخليني أكسب القضية وأخرج الموكل بتاعي زي الشعرة مالعجينة. فيما يتعلق بموكلي لازم أعرف كل حاجة، حتى أكلته المفضلة واصحابه القريبين واللي بتجمعهم علاقة سطحية مبنية على النفاق والمصلحة، أما التفاصيل اللي متهمنيش هي إذا كان الموكل ارتكب الجريمة اللي…
أكمل القراءة » -
قصه حظر تجوال
القصة مستوحاة من أحداث حقيقية “تم تغيير الأماكن وأسماء الشخصيات” حياتنا هنا هادية، أيامنا بتمر بسلام، كل واحد فينا حر في اللي بيعمله واللي بيشتغله، كل اللي مطلوب مننا هو الالتزام بقاعدتين اتنين بس، في أماكن معينة مينفعش حد فينا يهوب منها وهو لوحده، لازم نكون جماعات، القاعدة التانية أول لما الشمس تغوص، والنور يتطفي تمامًا عن السما كلنا لازم…
أكمل القراءة » -
قصه الزوجة
لما شوفت الرسالة دي، والي جاتلي من رقم غريب، حسيت بإحساس.. مش عارف أوصفه، قبضة في قلبي، خوف ممكن! لسبب مش قادر أفهمه، يعني ايه الست الي معايا في الشقة مش ” هند “مراتي؟! حتى الكلام مش منطقي! دورت على اسم صاحب الرقم ع التروكولر بس لقيت الرقم مش متسجل! رقم جديد تقريبًا، مين ده؟! وليه بيقول كده؟! وبعديها ضحكت،…
أكمل القراءة » -
قصه عجوز المقابر
عجوز المقابر موت الفجأة.. فكرة مرعبة، إن شخص يختفي من حياتك كده فجأة بدون مقدمات، بدون وداع، موضوع مرعب.. مش كده؟ بس خليني أقولك إن موت الفجأة، أرحم بكتير من الموت اللي بتبقى عارف من قبله ومحضرله. انا ابويا كان تعبان بمرض خطير في مراحله الأخيرة، ولما روحنا للدكتور قال إن قدامه 6 شهور بالكتير ويموت، ده لو قدر يعيشهم…
أكمل القراءة » -
قصه جوزوني من ملبوسة
قصه جوزوني من ملبوسة يا ماما انتي عايزاني اتجوز عيلة دي معدتش ال15 سنة! قلت الكلام ده لامي لما كنا في زيارة تعارف مع اهل البنت اللي المفروض هخطبها.. انا من اسبوعين لسه راجع من الكويت.. شغال هناك بقالي فترة ونزلت اجازة كام شهر عشان المفروض هخطب وهتجوز وهرجع الكويت تاني.. هرتب سفرية مراتي اللي هتجوزها.. بس لما رحت انا…
أكمل القراءة » -
قصه دم زفر كامله
طول عمري بسمع جملة (فلان دمه زفر).. وحقيقي ماكنتش اعرف معناها، لحد ما حصل اللي خلاني عرفت المعنى من ورا الجملة، وكمان خلاني عرفت واحد منهم؛ من أصحاب الدم الزفر.. مسكت النوتة بتاعتي وفتحتها، بصيت في ورقها وقلبته لحد ما وصلت للورق الفاضي، مسكت القلم وسرحت مع صوت أغنية لأمال ماهر كنت مشغلها على موبايلي… (الكلام عن ذكرياتنا.. ليه مالينا…
أكمل القراءة » -
قصه الشقه
-ياباشا متخافش… الشقة اللي انا مديهالك دي، من أحسن الشقق في العمارة ده انت متوصي عليك…رديت عليه وقولتله: -الله يخليك يا عم أحمد.. والله بس انا محتاجها شهر الامتحانات اللي انا فيه..رد عليا وقالي:– أهي الشقة معاك لمدة شهر وان شاء الله حتى بعد ما تسيبها مش هأجرها لحد.. غير لما ترجع تاني، بس فيه حاجة يا أستاذنا معلش يعني…
أكمل القراءة » -
قصه جيران المطريه
” طب اقسم بالله العظيم شفته بعيني ” الجمله دي قالها لي قاسم اخويا ، خليني احكيلك الحكايه من الاول ، بس بص الحكايه اللي هحكيهالك دي مش خاصه بيا انا لوحدي ، لا دي خاصه بينا احنا كعيله كامله ، انا اسمي اسامه محمد ابو المجد ، انا اكبر اخواتي ، عندي تسعتاشر سنه ، ليا اخ واخت ،…
أكمل القراءة » -
قصه اوضة الفرن
انزل .. إي اللي مأخَّرك فوق؟كُنت لسَّه فوق سطوح البيت، بنزِّل الطيّارة الورق، كُنت واقف فوق السور اللي بيفصِل بين سطوحنا وسطوح الجيران، سِمعت جِدّي بيزَعَّق عَشان أنزل، صوته كان واصِلني فوق برغم إنّه في الدور الأرضي، رجلي فَلَتِت من على السور وكُنت هسقط في السِّلَم، لكن ربنا ستر.لَمّيت الطيارة والخيط ورَكَنتها جوّه أوضة على السطح، ساعِتها الليل كان دَخَل،…
أكمل القراءة » -
قد يحدث لك
كنت راجعة يوم من الشغل لقيت على السلم قدام باب الشقة من بره عضمة صغيرة!! وبرغم انها كانت شكلها غريب الا اني قولت لنفسي عادي يعني اكيد قطة كانت واخداها وبتاكلها وسابتها هنا لما معرفتش تكسرها، ومديت رجلي حطيت العضمة على جمب وفتحت باب الشقة ودخلت..كنت مرهقة جدا ، يادوب اكلت ونمت الساعة ٨ بليل محستش بنفسي الا تاني يوم…
أكمل القراءة » -
قصه الثمن
( الثمن ) الجزء الأول انصدمت أول لما شوفت الرسالة دى. دا صاحبى محمد و اللى خلانى انصدم و استغرب فى نفس الوقت إن بقالنا أكتر من 5 سنين مكلمناش بعض. من ساعة الجامعة مش بنشوف بعض. بعد الماسدج دى لقيته كلمنى و بيقولى… – ” عامل أيه عايز اشوفك و نتقابل “. = الحمدلله أيه يعم الغيبة الطويلة دى…
أكمل القراءة » -
قصه المدرسه المهجوره
” المدرسة المهجورة “ سافرنا لمدينة جديدة ، قرية جديدة. الناس كلها عارفة أبويا و كلهم رحبوا بوصولنا للقرية. أنا ياسر أحمد طالب جامعي سافرت أنا و أمى و أبويا و أخويا الصغير معاذ لمدينة قريبة من الجامعة بتاعتى و لحسن الحظ هى قريبة كمان من مكان شغل أبويا. و خلاص الدراسة هتبدأ الأسبوع الجاى. وصلنا البيت و ظبطنا كل…
أكمل القراءة » -
قصه سلطانة
الجزء الأول.. احساس جميل بيلمس القلب والروح، وقت ما بنسمع قرآن المغرب في شهر رمضان. في الوقت ده، انا كنت خلاص جهزت الفطار وخلصت كل اللي ورايا، وصلوا اخواتي وعيالهم عشان كنا كلنا معزومين عند امي، خبط الباب ولقيته جوزي، اخدت من ايده الحاجات اللي كان مشتريها وسبتها على السفرة، روحت ناحية اوضة امي عشان اصحيها تقوم تفطر، كُنت كل…
أكمل القراءة » -
قصه الروب الاسود كامله
(تنويه.. تلك القصة للكبار فقط، نظرًا لما تحتويه من محتوى مرعب ودموي، ولذلك لا ينصح باستماعها او بقراءتها، لمن دون الواحد وعشرون عامًا.. اللهم بلغت) “الميت بيخاف مرة واحدة بس.. اما الخايف، فبيموت في لحظة خوفه مليون مرة.” في الليلة دي كان قاعد المحامي المعروف (وحيد نجيب) في مكتبه، الساعة كانت ١١ ونص تقريبًا، داس على زرار موجود على المكتب…
أكمل القراءة » -
قصه القرينة
قصه القرينة القصة اللي هحكيهالكم حقيقية بعتهالي بنت على الخاص وطلبت مني اني مقولش على اسمها.. فاحنا ممكن نسميها باسم وهمي نسميها ( سارة ) … سارة بتقول انا دايما بشوف قطه في بيتنا ومش بتظهر القطه دي غير وانا موجودة لكن لما مابكونش في البيت مش بتظهر.. القطة دي شفتها في الضلمة عدت من اوضتي وطلعت الصالة.. رحت للصالة…
أكمل القراءة »