قصص
-
قصه الساعه سته 6
قصه الساعه سته 6 ، راجعين على الطريق الصحراوي من الإسكندرية، الدنيا ضلمة والجو برد، صوت عمرو دياب بيسلينا في السكة، مبسوطين بسبب اليوم الحلو اللي قضيناه أنا واصحابي. “البنزين قرب يخلص”! قالها مصطفى وهو بيبص لينا بتوتر، كنت قاعد جنبه، بصيت على البنزين لقيت أنه يكفينا تقريبًا 10 كيلو بس، ومش ضامنين أننا نلاقي بنزينة على السكة! قفلنا الكاسيت…
أكمل القراءة » -
قصه صواف
بعد ما بصيت على زياد واتأكدت إنه نام، خرجت من الأوضة واتمشيت في الطُرقة لحد ما وصلت عند الكراسي، قعدت وطلعت سيجارة وانا ببص لباب الأوضة اللي قدامي.. وقتها الباب اتفتح وخرج منه راجل عجوز.. تقريبًا في الستينات او السبيعنات، كان لابس جاكيت وكوفية وفي إيده عكاز، ابتسم لي، ف ابتسمتله.. قعد جنبي وبص للسيجارة اللي كنت ماسكها بين صوابعي…
أكمل القراءة » -
قصه حربايه كامله
القصة_كامله 👌🌹 #الجزءالاول فى قرية صغيرة بصعيد مصر ، قرية يغلب على اهلها الطيبة🙂 ، كان ينتشر فيها الاشاعات و الخزعبلات إنتشار النار فى الهشيم ، فقد كانت تلك القرية تعانى من قلة التعليم وقلة المرافق الحيوية ، بل تكاد تنعدم فيها ابسط الاحتياجات الرئيسية لاى اسرة من الكهرباء والماء النظيف ، فقد كان اهل القرية يحفرون الآبار للبحث…
أكمل القراءة » -
قصه شارع الصنادقية
قصه شارع الصنادقية مسكت القلم وكتبت عنوان في اول الورقة.. (قصة مزرعة الكلاب).. وبعد ما كتبت، بصيت لجدتي وسألتها بتركيز… -احكي يا ستي بقى حكاية مزرعة الكلاب. سكتت جدتي لفترة، ف فضلت باصصلها وانا ساكت لحد ما صبري نفذ بصراحة.. -يا ستي.. يا حاجة، ايه.. روحتي فين؟! بصت لي وبعد كده بصت للورقة وقالتلي.. -اقلب الصفحة يا واد واكتب قصة…
أكمل القراءة » -
قصه حجر رشيد
قصه حجر رشيد انا اشتريت الميكروباص بتاعي ده من سنتين، و لأني مجتهد و بسعى ورا لقمة العيش، كنت بسافر بالميكروباص بتاعي مع أي حد يطلب توصيلة خصوصي.. و من هنا تبتدي الحكاية. ف يوم كلمني واحد معرفة و قالي أن في واحد محتاج يسافر من القاهرة للفيوم، بس محتاج حد يكون معاه و يستناه لحد ما يخلص اللي رايح…
أكمل القراءة » -
قصه وادي الغربان
قصه وادي الغربان انا مازن شاكر الدالي، صحفي علي قدي، يعني لسه ببدأ، ابن الاستاذ شاكر الدالي، واحد من اعظم مدرسين التاريخ في المنيا، ابويا هو قدوتي وحبيبي وصاحبي، وكانت اكتر حاجه ممتعه في حياتي من بعد وفاه والدتي الله يرحمها، لما كنا بنقعد انا وهو بالليل في بلكونه البيت وقت المغرب مع كوبايتين شاي، ويقعد بقى يحكي لي عن…
أكمل القراءة » -
قصه استديو الاموات
قصه استديو الاموات بعد تعب ومعافرة في محاولات كتير فاشلة للوصول، أخيرًا قدرت الاقي الكلمات المناسبة واللحن المناسب، ولحد هنا كل اللي كان ناقص على أن انا اسجل اغنية وانزلها على السوشيال ميديا واليو تيوب، هو التوزيع والموسيقى ومن بعدهم الماستر.. ومن عند النقطة دي ابتديت اسأل على الاستديوهات اللي ممكن اسجل فيها الماستر بتاع التراك.. وطبعًا، وبما أني لسه…
أكمل القراءة » -
قصه جثة مسلم
قصه جثة مسلم -معلش يا حاجة، انا عارف إن الموقف صعب عليكي، بس ممكن تحاولي تهدي شوية لأني لازم اخد اقوالك، دي جريمة قتل.. يعني في واحد اتقتل واحنا بدورنا لازم نقبض على اللي قتله، وانتي بدورك وبما إنك جارته واول واحدة اكتشفتي الجريمة، فانتي لازم تساعدينا في ده. هديت شوية الحاجة زينب وابتدت تحكيلي اللي شافته… -حاضر يا ابني…
أكمل القراءة » -
قصه الرسوم الغامضه
قصه الرسوم الغامضه “القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” الأحداث الصغيرة، الحاجات اللي بنتخيلها تافهة أو مش مؤثرة، هي اللي في الحقيقة ممكن تؤدي للمراحل الفارقة في حياتنا، زي حجرة صغيرة واحد رماها على سطح النيل، اصطدام الحجرة بالميه يشد طفل صغير مش فاهم خطورة المية ولا قوة “القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” الأحداث الصغيرة، الحاجات اللي بنتخيلها تافهة أو مش…
أكمل القراءة » -
قصه دهب فضه كامله
قصه دهب فضه كامله ، اول ما جيت اخبط على الباب، لقيته اتفتح! زقيته بالراحة ودخلت، كنت حاسس إني داخل مدبح مش بيت!.. ريحة الدم كانت نفاذة اوي للدرجة اللي خلتني دخلت بسرعة عشان اعرف سببها، وبمجرد ما دخلت، شوفت كارثة!.. اول ما جيت اخبط على الباب، لقيته اتفتح! زقيته بالراحة ودخلت، كنت حاسس إني داخل مدبح مش بيت!.. ريحة…
أكمل القراءة » -
قصه ما بعد الساعه 9
قصه ما بعد الساعه 9 “القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” قصه ما بعد الساعه 9 عمري ما اشتكيت من الحي إللي ساكنة فيه، بالعكس، أنا شايفه أن شارع الهرم كله ميتعوضش ولا يتقارن بأي شارع أو حي تاني في مصر، حتى لو الأحياء بقت مهملة حبتين، حتى لو كذا حي بقى شعبي زي الحي إللي ساكنة فيه، أصل إيه إللي…
أكمل القراءة » -
قصه غابة دراكولا
قصه غابة دراكولا “القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” -إحنا مش مسؤولين عن أي تصريحات أو قصص بتتقال من المتصلين، شهاداتهم وحكايتهم بتبقى على مسؤوليتهم الشخصية، مش إحنا يعني اللي بنجبرهم على إنهم يتكلموا، عشان كده أي حد ليه علاقة بالقصة من قريب أو من بعيد لازم يفهم إننا مش العدو، ويبطل يعمل المضايقات والتصرفات والتهديدات العنيفة ضدي وضد صناع البرنامج،…
أكمل القراءة » -
قصه صديق الموتي
قصه صديق الموتي هو في طريقة للتواصل مع الأموات؟! في الحقيقة السؤال ده شائك جدًا من ناحيتين، أولًا من ناحية العلم اللي بيأكد وبيقول إن لأ ماينفعش، وكمان من ناحية الدين اللي بيقول إن الروح بعد وفاة الشخص، بتطلع لرب العباد عز وجل، فبالتالي برضه بتكون الأجابة هي كلمة لأ.. بس بالرغم من النفي القاطع ده من الناحيتين، إلا إن…
أكمل القراءة » -
قصه شارع العايق
قصه شارع العايق بيقولوا إن شارع العايق ده كان عبارة عن ترعة قديمة بناها محمد علي ومات فيها العشرات غرقانين بدون سبب، الناس كانت بتصحى من النوم تلاقي جثث طافية على مايتها لحد ما في الاخر واحد غني جدا اسمه امين العايق اتفق مع الأهالي أنهم يردموها ومن وقتها كل عيلته ماتت في ظروف غامضة بس الترعة اتردمت والشارع اتسمى…
أكمل القراءة » -
قصه دار مريم
قصه دار مريم قعد الدكتور قصادي وبدأ يعرفني بنفسه.. -انا الدكتور غريب.. بيقولوا لي غريب، مع إن إسمي محمد غريب، تقريبًا من كتر المحمدات اللي كانوا في دفعتي وبسبب غرابتي وتفكيري برة الصندوق، بقيت من وجهة نظرهم غريب. ابتسمتله ابتسامة بهتانة.. -اهلًا يا دكتور.. تحب تشرب حاجة؟! -لا يا فندم.. الف شكر، انا بس جاي لحضرتك بخصوص القضية اللي متهمة…
أكمل القراءة » -
قصه الغول
قصه الغول والغُولُ بينَ يديَّ يخفى تارة * ويعودَ يَظْهَرُ مثْلَ ضَوْءِ المَشْعَلِ بنواظر زرقٍ ووجهٍ أسودٍ * وأظافر يشبهنَ حدَّ المنجل (عنترة) ************ “إصحى يا نايم وحد الرزااااق”. خلصت النهاردة شغلي كمسحراتي، لفيت كتير، وناديت بأسماء أكتر علشان أفرحهم، سمعت كلمات شكر، وزعل من ناس كانت نايمة وصوتي أزعجها، انتهيت من الشغل وراجع بيتي. ساكن في بيت جنب مقابر…
أكمل القراءة » -
قصه اصحي يا نايم
قصه اصحي يا نايم “تك، تتكتك تك.. رمضاااان كريييم” عليت صوتي بيها وأنا بخبط على الطبلة وماشي في الشارع الساعة 2 ونص بليل أصحي اللي نايم وأفكر الصاحي بالسحور، خطواتي ثابتة، مدفي جسمي من الهواء، بحاول أركز في الأصوات حواليا لو حد نادى باسمه علشان أناديه وأنا بخبط. “هادي” لقطت الاسم من حد في العمارة جنبي، بصيت لقيتها واحدة ست…
أكمل القراءة » -
قصه بيت البسطاويسي
قصه بيت البسطاويسي بعد ما حكت لي جدتي قصة بيت سوق السلاح، ولأني كنت عاوز اعرف نهاية ابو دودة كانت ازاي… فانا بعد ما خلصت كتابة القصة اللي حكتهالي، خدت بعضي وروحت للراجل اللي بعتتني لِه.. فاكرينه!.. ايوه هو عم احمد البسطاويسي اللي ساكن في الجمالية، والحقيقة انا ماخدتش وقت كبير عشان اوصل لبيته القديم اللي في شارع بسيط من…
أكمل القراءة » -
قصه اشباح المأمور ثلاث اجزاء كامله
قصه اشباح المأمور ثلاث اجزاء كامله قصه اشباح المأمور ثلاث اجزاء كامله “مش كل جرايم القتل في الصعيد ممكن يكون سببها تار، ممكن تكون تمت عن طريق النداهة او ام الصبيان مثلًا..او ممكن عن طريقهم!.. لو عايز تعرف هم مين.. ركز في كل اللي جاي” حطيت إيدي على خدي وانا مركز مع عم جاد.. عم جاد اللي كان قاعد جنب…
أكمل القراءة » -
قصة لعبة القرين
قصة لعبة القرين “القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” -قبل ما نبدأ الحلقة وكالعادة لازم نقول التنويه المعتاد عشان اللي أول مرة بيسمعونا واللي بيسمعونا علطول لكن ممكن ينسوا، أنا مش محامي ولا دكتور نفسي يعني موضوع السرية ما بين العميل أو المريض والمحامي أو الدكتور مش متطبق عندنا، هنا أنت على الهوا، أي حاجة بتقولها ممكن وهتستعمل ضدك في المحكمة،…
أكمل القراءة »