قصص
-
قصة البيت المسكون
قصة البيت المسكون قصتنا بدات من ساعت ما اجوزت اسراء بي المناسبه اسراء دي مراتي علشان مطولش عليكم تعالو اعرفكم القصه بدأت ازي انا محمد ايمن سني 35 سنه ساكن الجيزه حي العجوزه شغال مهندس ديكور في شركه بس مش لازم اقول اسمها معلش قصتي بدأت ونا عندي 29 سنه كنت عايز بقا اتجوز خلاص واكمل نص ديني مع البنت…
أكمل القراءة » -
قصة الاسوار
قصة الاسوار ممكن ناس كتير تبقى عارفة الأسوار الي في الصورة دي وناس كتير برضو متعرفهاش، ببساطة دي أسوار كانت في anime معروف اسمه ” attack on titan “، والي فكرته إن في كائنات ضخمة شبه الإنسان أطلق عليها ” العمالقة ” ظهرت فجأة وبدأت تاكل البشر، البشر خافوا على نفسهم من الانقراض ساعتها و اضطروا إنهم يبنوا الاسوار دي…
أكمل القراءة » -
قصة تراب الازاريطة
قصة تراب الازاريطة قصة حقيقية .. من سنين طويلة وانا بسافر إسكندرية فى الصيف و الشتاء وبعيش فترات طويلة هناك بسبب عملى كتاجر عدد والآلات وكنت حافظ إسكندرية شارع شارع وحى حى لغاية اللى حصلي فى اليوم المشؤوم .. تبدا القصة عندما كنت فى اجازة نصف السنة انا وزوجتي وبنتي كنزي وكان الجو شديد البرودة ممطر جدا جدا وانا الصراحة…
أكمل القراءة » -
قصة رعب
قصة رعب اللي يقولك إنه شغال وسيط روحاني اشتمه، مفيش حاجة اسمها كده، ومفيش حاجة اسمها اشباح أو عفاريت أو الخزعبلات اللي بياكلوا بيها عقل البني آدمين. بما اني صحفي فعايز اقولكم اني عملت برنامج يفضح الممارسات دي، يكشف الدجالين ومُدعي الخوارق. احب ارحب بيكم في أولى حلقات برنامج “السر” على قناتي المتواضعة على اليوتيوب. تقدروا تتصلوا على رقم الهواء…
أكمل القراءة » -
قصة جحيم عياد
قصة جحيم عياد وقفت مكاني مرعوب وساكت، بصيتله بقلق مالوش تفسير وهو بيقولي بابتسامة عريضة.. -والله نورت شقتك ومطرحك يا استاذ جواد، الشقة زي ما تكون مرسومة عليك.. تحسها كده زي ما تكون مكتوبة ليك وانت ليها. ابتسمت اول ما قال كده ورديت عليه بإحراج.. -مين دي اللي لايقة عليا يا عم عبد العاطي!.. هي عروسة؟! قرب مني وخبط على…
أكمل القراءة » -
قصة السائق
قصة السائق من غير تفاصيل ومقدمات وكلام كتير عني، مالوش علاقة بالتجربة اللي هحكيها، خليني احكيلك على طول.. انا ست أماراتية، عايشة مع جوزي وأولادي الاتنين ربنا يخليهم ليا؛ واحد منهم عنده ١٤ سنة، والتاني عنده ١٦ سنة. حكايتي ابتدت من لما السواق الخاص بينا احنا كعيلة سافر، لأن ابنه بيتجوز في البلد اللي هو منها.. واللي هي مصر ام…
أكمل القراءة » -
قصة المركب
قصة المركب كُنا على المركب سوا، مش فاكر غير أن الدنيا ضلمة، بليل، صوت الموج بيقول إنه عالي وفي خطر علينا وعلشان كده صرخت في هيثم أننا لازم نرجع الشط بسرعة قبل ما الوضع يزيد خطورة.
أكمل القراءة » -
قصة القربان
قصة القربان -ازيك يا حبيبي.. طمني اخبار الشغل اي مسكت التليفون بعد رسالة سلمي خطيبتي بدأت اسجل فويس نوت -ازيك يا حبيبتي.. انا كويس الحمد لله يوم مُتعب بس تمام.. ااااه!! لا ارادياً التليفون وقع من ايدي بعد الصرخات اللي سمعتها.. وقفت وكل اللي في دماغي كريم.. بس الصوت اقوى من انه يكون من مريض.. وف نفس الوقت المكان حوالينا…
أكمل القراءة » -
قصة شبح الدور التاني
قصة شبح الدور التاني عمري ما هنسى الليلة دي، كانت ليلة من أسوء ليالي حياتي، وده لأن لأول مرة في حياتي كنت اشوف شبح بجد! الحكاية ابتدت لما من فترة اتعرضت لحادثة؛ كنت راكب الموتوسيكل ورا واحد صاحبي زي كل الشباب اللي في سني وخبطنا في عربية، هو الحمد لله ماحصلوش حاجة، وانا الحمد لله برضه.. دراعي اتكسر كسر مضاعف…
أكمل القراءة » -
قصة نصف القرن
قصة نصف القرن لو نمت وصحيت، واكتشفت فجأة إنك كبرت خمسين سنة بحالهم، تفتكر ممكن يجرى لك ايه او شكل حياتك هيبقى عامل ازاي؟! انا المهندس وليد محمود عوض الشامي، عندي ٢٥ سنة، عايش لوحدي في فيلا ورثتها عن جدي الله يرحمه.. جدي اللي ماكنليش في الدنيا غيره من بعد وفاة ابويا وامي ورا بعض وقت ما كان عندي ١٥…
أكمل القراءة » -
قصة في الظلام
قصة في الظلام انا عايش لوحدي في شقة بعدما انعزلت عن بابا وماما من سنتين وقررت استقل بحياتي .. في الاول حسبت ان الامر هيبقى مسلي, خروجات, فسح, بنات .. لكن في الحقيقة الامر بيختلف شوية لما تكون بتعول نفسك .. فيادوبك قبض الشغل كان بيكفي الإيجار والأكل والشرب, ولو حوشت حاجة على جنب, بتكون فلوس قليلة جدا.. لكن ده…
أكمل القراءة » -
قصة بيت سوق السلاح
قصة بيت سوق السلاح مسكت القلم وكنت لسه هكتب القصة اللي جدتي هتحكيهالي بعد قصة ابو دودة.. بس قبل ما ابدأ اكتب، لقيت نفسي ببصلها باستغراب وبسألها قبل ما تحكي.. -استني يا ستي بس قبل ما تحكي الحكاية اللي جاية، انا في حاجات كتير عاوز اعرفها عن ابو دودة.. يعني، زي اسمه الحقيقي، والناس اللي اتعامل معاهم، وكمان طريقة موته..…
أكمل القراءة » -
رفض مقبول
رفض مقبول – الله.. أنت الي راسم الرسمة دي؟! = أيوه. * بيحاول يخبي الرسمة بإيده * – آسفة لو كنت قاطعتك. = لأ.. لأ مفيش حاجة. – مكنتش أعرف إنك بترسم حلو كده! = هواية قديمة. * بيشيل إيده براحة * – مين دي بقى؟! = دي.. دي واحدة كده، كنت أعرفها زمان. – لو مش عايزيني أعرف هى…
أكمل القراءة » -
قصة الزهراوي
قصة الزهراوي بالرغم من أننا ساكنين في قرية يعني المفروض حياتنا تبقي هادئة، وبعيده عن البلاوي الي بتحصل في المدن بس للأسف دا مكنش بيحصل عندنا يمكن علشان قريتنا كان حظها أنها تكون في مكان معروف في الصعيد بالمنجم، اه هي بيسموها كدا وهقولك ليه دلوقتي لما تسمعوا الحكايه بتاعتي انا اسمي احمد وطالب في الثانويه العامه ، وفي يوم…
أكمل القراءة » -
قصة مفترق احمر
قصة مفترق احمر أنا المفروض مكنش هنا، كالعادة أنا تايهه وكل الناس في الشارع عارفه ده، مرسوم على وشي، الهلع باين عليا، عيني الزايغة وخطواتي المهرجلة، دايمًا بعمل كده، مخليش أي حد يكمل جملته ويشرحلي العنوان بالظبط، أعمل فيها اللي فاهمة وعارفه كل حاجة ، “لأ تمام هوصل متقلقش”، “أيوه أيوه عارفاه”، “عيب عليك صحيح مروحتش قبل كده بس هوصل”…
أكمل القراءة » -
قصة غيوم الموت
قصة غيوم الموت سواد.. ضلمة، كنت شايفهم لحد ما واحدة واحدة صحيت من النوم… قومت قعدت على سريري وبصيت ناحية بلكونة أوضتي، بعد كده بصيت على الأرض جنب السرير ومسكت الأزازة البلاستيك اللي جنبي، شربت منها بوقين مايه بالعدد وحطتها تاني في مكانها، قومت من على السرير واتمشيت ناحية البلكونة وانا بفرك في عيني؛ وصلت لحد البلكونة وحطيت إيديا على…
أكمل القراءة » -
قصة مدرسة الاموات
قصة مدرسة الاموات فى عام 1820 انشاء محمد على باشا حاكم مصر في ذلك الوقت سبيل على باب حارة الروم بالغورية . وبعد مرور 70 سنة تم تحويل السبيل الى مدرسة ابتدائية باسم الشهيد عبد الغنى منصور . كنت انا احد طلاب هذه المدرسة فى فترة الثمانينات .كانت مدرسة اثارية عتيقة جدا . شبابيك ضخمة . حوش كبير جداً .…
أكمل القراءة » -
قصة مندرة روايح
قصة مندرة روايح (تلك القصة، رغم رعبها وقسوتها، فهي مستوحاه من قضية تم القبض فيها على عصابة لا تتاجر بالمخدرات او السلاح.. بل تتاجر فيما هو أغلى واطهر) قعدت في مكتبي انا ومحمود زميلي، كنا ساكتين وبنبص لبعض لحد ما بدأ هو الكلام وقال لي.. -ايه يا عم محي.. انت لسه القضية إياها واكلة دماغك؟! مسكت علبة سجايري وولعت سيجارة…
أكمل القراءة » -
قصة رعب
قصة رعب بقلمي داليا احمد عز الدين _ انا مش عارفة ده حصل ازاي وليه بس انا مش مجنونة انا سمعت ده بجد حاولت ألفت انتباهم بس كالعادة مفيش اي حد كلف نفسه حتي انه يبصلي او يديني فرصة احكي واتكلم واقول اللي في قلبي ، فقررت انشر حكايتي بحساب مزيف واديني احذر الناس وخلاص طبعًا اسمي مش محتاجة اقوله…
أكمل القراءة » -
قصة ساكن الفستان
قصة ساكن الفستان من حوالي اسبوع، مراتي جت وقالت لي إنها محتاجة فلوس تأجر فستان عشان فرح واحدة صاحبتها، وادتها الفلوس فعلا، الا إنها تاني يوم جت ورجعت لي الفلوس وقالتلي إنها استلفت فستان من واحدة صاحبتها، وده افضل عشان نوفر الفلوس في حاجة أهم، بعد مناقشات كتير اقنعتني، والمفروض الفرح ده كان امبارح، لكن من اليوم اللي الفستان ده…
أكمل القراءة »