قصة رعب
-
قصص
قصة القاتل الخفي
قصة القاتل الخفي فضلت أجري بسرعة, قلبي كان بيدُق بخوف, حاسس به بيجري ورايا, صوت خطواته على الرمل واضحة وقريبة جدا .. صوت أنفاسي عالية, ودقات قلبي في تزايُد مستمر.. الدنيا ضلمة حواليا, الصحرا واسعة جدا, والصمت مغلف كل شبر فيها.. – هتروح مني فين هنا ؟ .. انت خلاص, ميت ! سمعت صوته من ورايا .. من خوفي اتكعبلت…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة دجالة بورسعيد
قصة دجالة بورسعيد كان في برنامج تلفزيوني بتقدمه مذيعة شهيرة؛ البرنامج ده من سنين جاب قرية فيها البيوت بتتحرق لوحدها ومن غير أي سبب او تفسير.. فاكر انا يومها، كنت قاعد بتفرج على حلقة من البرنامج ده في بيتي وانا بشرب كوباية شاي وبتريق على اللي بيحصل، ما هو انا بصراحة ماكنتش مصدق وكنت شايف إن موضوع البيوت اللي بتتحرق…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة عريس اختي
قصة عريس اختي من اللحظة الأولى اللي شفت فيها عريس اختي جاي يتقدم وأنا ما ارتحتلوش، كان فيه حاجة جوايا بتقولي متوافقش، لو وافقت هيحصل كارثة او مصيبة بعد كده، وبرغم اني فعلا موافقتش الا اني مقدرتش اقف قدام رغبتها عشان مبقاش ظلمتها، لكن اللي حصل بعد كده كان عندي حق فيه، لانه كان خارج حدود العقل والمنطق!! . يومها…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة برج الاموات
قصة برج الاموات وقفت قدام البرج انا ومدحت صاحبي واحنا مبرقين، بصينا لبعض وبعد كده بصينا لصاحب الشركة اللي جينا معاه باستغراب! -بس ازاي يعني انا مش فاهم.. ازاي انا ومدحت هنعمل صيانة لتكييفات شقق البرج كلها لوحدنا؟! راح ناحية باب العمارة الكبيرة، او زي ما بيقولوا البرج.. وطلع مفاتيح كتير اوي من جيبه وهو بيرد عليا.. -ماليش فيه.. زمايلكوا…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة احفاد الشيطان
قصة احفاد الشيطان للكاتب: محمود الامين القصه معظم احداثها حقيقيه وعلي لسان صاحبها ……………… استغفر الله العظيم.. استغفرك ربي واتوب اليك…. انا عارف يارب اني عصيتك عارف اني خرجت من رحمتك لما اشركت بيك… بس بطلب عفوك يا الله سمحني يا الله………. خرجت من الجامع تايه وحزين لكن فجأه صوته اخترق عقلي من جديد… انت غبي انت فاكر انه ممكن…
أكمل القراءة » -
قصص
همسات من عوالم مجهولة
همسات من عوالم مجهولة _ محمد انا قولتلك مية مرة مبحبش الهزار الرخم ده .. بتخبط عليا ليه ماهو في حمام تاني أهو . الجُملة دي قالهالي عماد صحبي وزميلي في البنك اللي بنشتغل فيه أفراد أمن بالليل .. بنك بدون ذكر اسمه في منطقة اسمها ألف مسكن . كُنت قاعد بتفرج على التليفزيون وأتفاجئت بعماد بيقرب عليا وهو غضبان…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة كهف السحاريين
قصة كهف السحاريين انا اسمي خير الدين،عندي 20 سنة، طالب بكلية التجارة، من محبي السفريات والمغامرات، هلاقي منكم اللي بيقول ان اسمي غريب شوية لكني بحبه، بس المشكلة اسمي عملي شوية مشاكل اخرها قصتي، يمكن قصتي لو حصلت لحد وجه حكهالي كنت هقوله انه يا مجنون يا كان بيحلم بس الحلم ده طول معاه، انا شوفت شئ لا يوصف الا…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة مشرحة الشيطان
قصة مشرحة الشيطان انا عبدالله محمود، مشكلتي سببها الاول الفلوس.. ماهو اصل مفيش شغل، او انا اللي مش بكمل في شغلانة، ففضلت ادور كتير جدًا لكن محولاتي كلها كانت نهايتها الفشل.. شاب فاشل مش عارف ينجح في حياته، ولا حتي كليته اللي بقالي فيها خمس سنين واقف علي مادة عشان اعدي، حتي الشغل زي ما بقولكوا مبكملش في يومين، وحاولت…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة فلتبقي
قصة فلتبقي ، الرسالة دي جاتلي من رقم غريب، ومكونتش متوقعها خالص الصراحة، سألت مين؟! بس الرقم عمل سين للرسالة ومردش، فكرت في كل الاحتمالات الي كانت ممكنة، بس مقدرتش أوصل لحد معين، أخدت الرقم وكتبته على True caller بس مكنش متسجل ولا استخدم في أي حاجة قبل كده؛ بدون اسم تماما. بعدها بشوية جاتلي رسالة من نفس الرقم.. –…
أكمل القراءة » -
قصص
المعسكر الملعون
المعسكر الملعون مرعبة هي الفكرة التى تسيطر على جزء كبير من عقلك، مرعبة هي الفكرة التى تسجن خيالك لينحصر بها ولا يتحرر، مرعبة؛ ولكن ذاك الرعب هادئ ولطيف بالنسبة لرعبك عندما تصل إلى ذلك المعسكر. وقف محمد بنظرات التحدي أمام محمود وبلال وإسلام أصدقائه وهو لا زال مصر على فكرته بتيقن أنه لا يوجد ما يثبت له على وجود الجن…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة ابو دودة
قصة ابو دودة -عمرك شوفت الشيطان؟! سيبت القلم من إيدي وبصيتلها باستغراب اوي.. -شوفت الشيطان!.. لا طبعًا يا ستي ماشوفتوش، هو ده بيتشاف؟ -لا.. هو نفسه مابيتشافش، إنما ممكن يظهر للناس بكذا منظر.. يعني مرة عفريت شكله وحش اوي، ومرة كلب اسود، ومرة بني أدم… سكتت جدتي شوية وبعد كده سألتني… -طب اسألك سؤال تاني؛ تخيل كده لو الشيطان بقى…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة تخاريف ابليس
قصة تخاريف ابليس فردت جسمي على سريري، ولسه هغمض عنيا عشان انام.. فجأة اتنفضت لما سمعت من برة الأوضة، صوت غريب.. كان صوت أشبه بالخبط، لكنه ماكنش منتظم.. شوية يعلى وشوية يوطى، او بمعنى أدق؛ شوية يقرب وشوية يبعد! بس لما ركزت مع الصوت ده بشكل أكبر، اكتشفت إنه مش جاي من برة الأوضة..لا، الصوت كان جاي من برة المبنى…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة محنط الاموات
قصة محنط الاموات بعد ما أكلنا انا وعم جاد، جاله تليفون من شخص ما.. في ما بينه وما بين عم جاد شغل، وقتها قال لي إننا هنروحله وهنرجع تاني في السريع كده عشان يحكيلي حكاية، بس بعد ما روحنا للراجل وبعد ما خلص عم جاد كلام معاه ومشينا، ووقت ما كنا راجعين من عنده وماشيين في الشارع؛ شوفت على رصيف…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة سكن المنيا (تجربة حقيقية)
قصة سكن المنيا (تجربة حقيقية) -ربنا عز وجل قال في كتابه العزيز.. بسم الله الرحمن الرحيم “وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون” صدق الله العظيم.. وده معناه يا ولاد إن رب الكون، خلق نوعين من المخلوقات عايشين في الأرض دي، وليهم وعي وإدراك كامل.. يعني يقدروا يختاروا بين الصح والغلط، والنوعين دول هم الجن اللي اتخلقوا قبلنا، والإنس.. اللي هم…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة اوتيل ترانزيت
قصة اوتيل ترانزيت -ايوة يا احمد.. اعمل حسابك إننا هنسافر بعد اسبوع من دلوقتي لأمريكا، خلاص.. شركة الأنتاج خلصت كل حاجة، والمفروض إننا هنبدأ تصوير اول ما هنوصل. ده كان كلام المدير بتاعي في الشغل.. اه، ما انا بعد ما خلصت دراسة في معهد السينما، قسم إخراج، اشتغلت كواحد من مساعدين مخرج كبير.. والمخرج ده المفروض إنه كان بيشتغل على…
أكمل القراءة »