قصة رعب
-
بيت الراوي
بيت الراوي الفصل السادس و الاخير
الشخص كان باصص ليها بغضب وهو بيقول بأندهاش ” حامل !! طب ازاى !؟ ” ، فجأة اختفوا وبقيت انا واقف لوحدى في البيت ، لكن سمعت صوت ابويا تاني وهو خارج وبيضحك وبيقول ” خلاص هانت ابني قرب يجي ” ، كانت نفس الست بس بطنها كان كبير اظاهر كده انوا الشهر الاخير ، ابويا مشي من هنا والست…
أكمل القراءة » -
بيت الراوي
بيت الراوي الفصل الخامس
سمعت صوت من ورايا بيقول ” اه يا حاتم عندك ام تانية واب تاني ” كان صوت ابويا ، بصيت عليه وانا في صدمة وانا بقول ” انا مش فاهم حاجة !” ، ابويا اتكلم وقال ” حاتم احنا مكناش عايزين انك تعرف حاجة ” ، رديت وانا في صدمة ” يعني حضرتك مش ابويا ولا في الصورة دى امي…
أكمل القراءة » -
بيت الراوي
بيت الراوي الفصل الرابع
بيت الراوي الفصل الرابع لقيت الباب خبط رحت ناحية الباب وفتحت ، كان عم فتحي اللي ابويا اشتري منوا البيت ده ، قولت في سري انت جيت في وقتك ، اتكلمت وقولت لعم فتحي ” اتفضل يا عم فتحي ” ، دخل البيت وهو بيبص علي مكان في البيت وكأنوا بيشوفوا لأول مرة ، انا وراه واقف ومستني يتكلم ،…
أكمل القراءة » -
بيت الراوي
بيت الراوي الفصل الثالث
لقيت مروة فجأة بتنده عليا بخوف من الحمام وبتقول ” يا حاتم الحقني ” ، قومت بسرعة من علي السرير وانا بجري ناحية باب الحمام لكن باب الحمام مكنش بيفتح ، مروة بدات تبكي بصوت عالي وهي بتقول ” الحقني يا حاتم ” ، كنت بحاول افتح الباب بكل قوة لكن مكانش عايز يفتح ، كسرت الباب ودخلت ، لقيت…
أكمل القراءة » -
بيت الراوي
بيت الراوي الفصل الثاني
اخويا حسن جه وشاف البوقع بص ليا وعنيه مبرقة وبعدين بص تاني للبوقع ، قولتله ” في ايه يا حسن ! .. يعني مقولتش حاجة ” ، حسن رد وقال ” علي ايه !؟ ” ، قولتله ” عالبوقع اللي علي الحيطة دى ” ، حسن بص علي الحيطة وبعدين قرب عليا وخبط علي كتفي وهو بيقول ” ربنا يعينك…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه من الخائن
في مصر وتحديدا في محافظة المنصورة سنة 1990 كان في شاب اسمه عزت في الثلاثينات من عمره وكان محترم كل الناس تشهد له باحترامه وأخلاقه. وكان دايما بيحب يعمل خير وكان عنده صديق عمره أسمه باسم وكان متزوج من مريم وعنده ولد وبنت الولد عنده 8 سنوات والبنت عندها 5 في يوم عدي عزت على باسم في بيته كالعادة لانهم…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه رجل غريب
في بلدة صغيرة موجودة في أمريكا ظهر رجل غريب ونقصد بغربب هنا أنه كان لا يتحدث لا ينطق باي كلمات ولكنه يفعل شيئاً غريب غير الكلام فهو كان *ينبح نعم ماسمعته صحيح كان ينبح مثل الكلب، وليس هذا فقط بل كان هناك أشياء أكثر غرابة ورعبأ من ذلك. مثل اختفاء البشر فيها وموتهم بصورة غير طبيعية.. دعنا نبدأ القصة من…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه منزل جدي (كامله)
فتحت عيني لأجد الظلام الدامس قد أحاط بي تماما حتى لم أعد أستطيع التفريق بين الإتجاهات في غرفة نومي ،ورحت أتحسس موضع هاتفي المحمول لإنارة الكشاف المدمج به عسى أن أرى موضع كشاف الطوارئ في غرفتي. أنا متأكد تماما أن هاتفي كان بجوارى عندما بدأت النوم ولكن … أين هو ؟! وبمزيد من الحيرة رحت أحرك يدى على كامل استواء…
أكمل القراءة » -
قصص
حفل تنكري
كنت أنا وصديقي تامر نستعد للذهاب إلى الحفل التنكرى المقام في منزل صديقنا حسام ..هذا الحفل الذي تم الإعداد والتحضير له طوال الشهر الماضي ليكون أفضل دعاية لشركة حسام الجديدة والتي سوف تتخصص في تسويق الملابس التنكرية و…. وبعد بحث طويل استقر رأينا على أن أتنكر أنا في هيئة الرجل الوطواط .. Batman..بينما اختار تامر أن يرتدى قناع وعباءة القاتل…
أكمل القراءة » -
قصص
سحر سفلي
فات شهر على جوازي، والعسل خلص ورجعت ايام الشقى من تاني، ونزلت شغلي بعد اجازة الجواز وفي يوم رجعت بدري شوية من شغلي للبيت وهنا اتفاجئت بضيفة عندنا في البيت، ووجودها ازعجني، لاني لقيتها في اوضة النوم!! ، وبرغم اني محرج على مراتي ان مفيش حد يدخل اوضتنا نهائي الا انها كسرت كلامي، لكني اتعاملت مع الموقف، وعديت الموضوع منعا…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة المنزل المسكون
( المنزل المسكون ) قصة حقيقية من قصص المتابعين انا واخويا عندنا ورشه الوميتال ومن الطبيعي ان اي زبون بيعوز مننا شغل سواء هيعمل شباك او هيقفل البلكونه الوميتال الاول احنا بنروح البيت عنده ناخذ المقاسات بتاعة الشغل ونقول له الشغل هيتكلف كذا ولازم ان احنا ناخذ المقاسات بنفسنا علشان ما يحصلش اي خطا في الشغل وأوقات بيجلنا شغل فى…
أكمل القراءة » -
قصص
من حكايات العربي ابن الرفاعي
من حكايات العربي ابن الرفاعي لما كان عندي 7 سنين حصل معايا موقف غريب ومرعب جدا.. انا عايش في مدينة لكن بيحاوطها غيطان في نفس الوقت… كان بيت جدي مكانه ف اطراف المدينة.. من بداية الغيطان وبعدها بقى توصل للعمار.. المهم ان ف بيت جدي كان في جنينة ف وش البيت.. الجنينة دي كانوا بيقولوا عليها انها مسكونه بمارد من…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه تتبع جثة
من حوالي شهر بدأ فصل الصيف، ومع بوادر دخوله كان بيوحي إنه صيف غير أي صيف عدى، درجة الحرارة كانت فوق ال ٤٥، وارتفاع الحرارة ده ميقدرش عليه مروحة واحدة في الصالة اللي معظم قعدتنا فيها، وبما إن الظروف المادية لا تسمح إني أجيب تكيبف، فاقترحت ميران بنتي إنها وهي راجعة من الدرس يوم الجمعة، تعدي على سوق الجمعة وتجيب…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه السكن الجامعي
السكن الجامعي ١ السكن الجامعي، وحط تحت السكن الجامعي ده مليون او اتنين مليون خط، لأننا دايمًا بنسمع حكاوي كتير عن السكن الجامعي، عفاريت، جن.. أرواح عايشة.. ده غير الناس المقتولة اللي بنلاقي أثرهم لسه موجود في السكن هناك، ومن هنا هنبدأ قصتنا من عند النقطة دي، وأسف لو مش هقدر أقول مكان السكن ده للسرية، لكن ممكن أسهلها عليك…
أكمل القراءة » -
قصص
الصدمة
الصدمة ، لا تجعل الحزن جزء كبير في حياتك، بل دعه يرحل لتستطيع أن تتعايش مع ذلك الواقع المؤلم بحد ذاته. ملحوظة القصة دي حقيقية من تجميعي الخاص ولك حق التصديق او التكذيب يا صديقي.. هناك بعض الاضافات الدرامية. انا رامي… اب لولد جميل زي الورد، كنت بشوفه كل يوم بيكبر قدامي وانا مبسوط كأي أب طبيعي في موقفي، لكن…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه بئر الجن
انا سامية من المغرب، عاملة في المشرحة باحدي مستشفيات طنجه، مش بخاف، ومن محبي قصص وافلام الرعب جدا، في مره واحنا قاعدين، لاقيت زميلتي جت قعدت جنبي وفضلت تبصلي ومبتسمه.. – لو حبه احكيلك قصة حقيقية حصلتلي، انا مستعدة احكيلك، بذات بعد ماعرفت انك بتحبي الرعب جدا. اتحمست من كلامها وهزيت راسي بالقبول.. -اكيد عايزه اعرف، احكيلي. بصت في الارض…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه ساكن الفستان
من حوالي اسبوع، مراتي جت وقالت لي إنها محتاجة فلوس تأجر فستان عشان فرح واحدة صاحبتها، وادتها الفلوس فعلا، الا إنها تاني يوم جت ورجعت لي الفلوس وقالتلي إنها استلفت فستان من واحدة صاحبتها، وده افضل عشان نوفر الفلوس في حاجة أهم، بعد مناقشات كتير اقنعتني، والمفروض الفرح ده كان امبارح، لكن من اليوم اللي الفستان ده دخل فيه شقتنا…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه قصيره
طول سنين عمري ال 30 وأنا بخاف من الماية، وافتكر إن مئات المحاولات من أهلي في تعليمي العوم وانا في سن صغير، كلها فشلت فشل زريع، لحد ما رموا طوبتي زي ما بيقولوا، حتى محاولات صحابي فشلت، مكنتش بهتم لتريقتهم عليا وسخريتهم مني، إني وبرغم كبر سني لسه بخاف، وكان الكل يستغرب، إزاي اسكندراني مبيعرفش يعوم؟!، فأصبحت الراجل التلاتيني اللي…
أكمل القراءة » -
قصص
شبح ميت
قبل ماخش في الموضوع، عايزه اقولكوا إن ترتيبات الله هي المنقذ دايمًا لكل حاجه بتحصلنا، وانه دايمًا بيخلينا سبب، وبيحطنا في المكان الصح… انا غادة رأفت طالبة بكلية العلوم، قاعدة في بيت مغتربات، وده لان الجامعة بعيدة عن بيتي، واسمحولي مش هقدر اقول المكان والجامعة…. الموضوع بدأ لما بيت المغتربات اللي انا عايشة في بدأو يبنوا في مبنى جديد، ولما…
أكمل القراءة » -
قصص
حارة عبد الكريم (كامله)
حارة عبد الكريم ١ في ليلة من ليالي الشتا في اسكندرية، والنوة كانت مبهدلة الدنيا، كنت بجري وانا حاطط شنطة المحاماة بتاعتي على راسي، دخلت حارتنا المتواضعة، كانوا الناس زي حالاتي عماليين يجروا زي المجانين عشان يخشوا بيوتهم، دخلت من باب عمارتنا القديمة، ووانا طالع على السلالم المكسرة، اتشنكلت في سلمة زي كل يوم، لكني ابتسمت وانا بقول: -الحمدلله.. كان…
أكمل القراءة »