قصة رعب
-
قصص
قصه مسرح وسط البلد
قصه مسرح وسط البلد الفرصة مش بتيجي غير مرة واحدة بس، عاملة زي القطر اللي بيعدي على محطات، لو مكنتش مستنيه في المحطة يبقى هيفوتك عشان ده مش أي قطر، ده قطر جدوله محدد ووجوده نادر ، وبالنسبة لي قطر الفرص سمعته بيقرب وكان لازم أستجيب…. أخيرًا هقدر أثبت أني ممثلة حقيقية، عندي طاقة رهيبة، أدوار كتير نفسي أقدمها… صديق…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه بيت الفناجيني
قصه بيت الفناجيني حطيت فنجان القهوة قدامي وولعت سيجارة، مسكت القلم ومذكرة كنت جايبها معايا وابتديت اكتب، او بالتحديد.. ابتديت اعمل زي ما اخر دكتور نفسي قال لي.. “كل ما تحس إنك بتفكر في الانتحار، او بتفكر في اللي فات.. امسك القلم واكتب.. اكتب وطلع كل اللي جواك في الكتابة.. وصدقني هترتاح.. اكتب حتى لو هتقطع الورق اللي هتكتب فيه…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة و انقلب السحر
قصة و انقلب السحر للأسف غلطوا جدًا لما علمونا زمان إن الطعن بيجي من الشخص الغريب بس عشان كده لازم منسمحش لحد يقرب أكتر من اللازم إلا لو كان محل ثقة وبلا بلا بلا، الأصح يعملونا أزاي نحمي نفسنا من الحيات المحيطة بحياتنا، الشياطين المُتقمصين صلة القرابة، لأن دول خطرهم أشد، ولما بيتكشفوا الأوان بيكون فات جدًا، زي ما اكشتفت…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة الطابق العلوي
قصة الطابق العلوي في موضوع كده اغلبنا لاحظه الفترة الي فاتت وناس كتير عملت عليه كوميكس وهزار كتير، الي هو فكرة إن الواحد يجي ع الساعة ١ أو اتنين بليل يبدأ يسمع صوت حجات بتتحرك في الشقة الي فوقه، وطلع طبعاً هزار كتير ع الموضوع من نوعية إن الجيران بيغيروا في ديكور الشقة وكلام كتير زي ده. في الأول الصراحة…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة شهبندر
قصة شهبندر كانوا بيلعبوا عادي في الخيمة الصغيرة بتاعتهم، قاعدين في أوضتهم وسامع صوت ضحكتهم وأنا شغال على اللاب توب في الصالة، وبعدها مش عارف إيه اللي حصل، بس الظاهر أني اتخيلت صوت غريب، أجش شوية، بيتكلم معاهم فقومت مخضوض ودخلت بسرعة بس لقيتهم قاعدين لوحدهم. ساندي وهيثم، توأم عمرهم 5 سنين وهما كل اللي ليا في الدنيا. “بتعملوا إيه…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة غريزة البقاء
قصة غريزة البقاء – أنت الي راسم الصورة دي؟! = ايوه. – الحدث مرسوم بالتفصيل!! = قولتلهم. – بس مش غريبة حريق كبير زي ده يترسم بالتفصيل؛ المكان والأشخاص الي كانوا موجودين كلهم تقريباً، وقبل ما يتم! = مش هتصدقني زيهم. – مش هصدقك ليه؟! = قولتلهم إني كنت موجود ساعتها ومحدش صدقني. – موجود فين؟! أنا مش فاهم تقصد…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة صيدة بهراق
قصة صيدة بهراق ، الحنين إلى الماضي، ذلك ما يعاني منه اللواء المتقاعد (سيف نصر الله)، يفتقد ذكريات عمله طيلة السنين الماضية وكيف قضاها بحب وإخلاص وعطاء لعمله، يراوده هذا الشعور كثيرًا، يقف أمام ميدالياته وجوائزه ليغرق في ذكرياته التي لا تفارقه يومًا. لقد شعر أن الوقت قد حان ليجدد طاقته، رحلات الصيد التي يقوم بها هي مصدر تجديد…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة عزبة الكراكول
قصة عزبة الكراكول رغم بهجة الورد إلا إن شوكه قادر في ثانية يحولها لألم، كذلك معظم الأشياء اللي ظاهرها حلو وجذاب، للأسف مفهمتش ده غير وأنا فاضل دقائق على موتي.. أنا مريم، حياتي عادية مفيهاش حاجة مهمة تذكر، إلا اليوم اللي مالهوش ملامح ده، كنت مسافرة بالميكروباص عشان أخلص شوية مشاوير تبع الشغل، أول مرة أسافر لوحدي وكنت معجبة بالطريق…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة الدب المتحول
قصة الدب المتحول – بابا احكيلي حدوتة. = مرعبة برضو؟! – ايوه. ماما كانت واقفة عند باب الأوضة وبصت لبابا بضيق وقالتله.. – بس يا سامي بقى بتحيكله الحدوتة من هنا ويفضل مرعوب ينام زي كل يوم. بابا بصلي وهو بيضحك وبعدين قالي.. – طب ايه رأيك بلاش رعب النهاردة واحيلك حدوتة الديب و ال ٧ خرفان؟! قولتله إني سمعتها…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة البيت المسكون
قصة البيت المسكون قصتنا بدات من ساعت ما اجوزت اسراء بي المناسبه اسراء دي مراتي علشان مطولش عليكم تعالو اعرفكم القصه بدأت ازي انا محمد ايمن سني 35 سنه ساكن الجيزه حي العجوزه شغال مهندس ديكور في شركه بس مش لازم اقول اسمها معلش قصتي بدأت ونا عندي 29 سنه كنت عايز بقا اتجوز خلاص واكمل نص ديني مع البنت…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة الاسوار
قصة الاسوار ممكن ناس كتير تبقى عارفة الأسوار الي في الصورة دي وناس كتير برضو متعرفهاش، ببساطة دي أسوار كانت في anime معروف اسمه ” attack on titan “، والي فكرته إن في كائنات ضخمة شبه الإنسان أطلق عليها ” العمالقة ” ظهرت فجأة وبدأت تاكل البشر، البشر خافوا على نفسهم من الانقراض ساعتها و اضطروا إنهم يبنوا الاسوار دي…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة تراب الازاريطة
قصة تراب الازاريطة قصة حقيقية .. من سنين طويلة وانا بسافر إسكندرية فى الصيف و الشتاء وبعيش فترات طويلة هناك بسبب عملى كتاجر عدد والآلات وكنت حافظ إسكندرية شارع شارع وحى حى لغاية اللى حصلي فى اليوم المشؤوم .. تبدا القصة عندما كنت فى اجازة نصف السنة انا وزوجتي وبنتي كنزي وكان الجو شديد البرودة ممطر جدا جدا وانا الصراحة…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة رعب
قصة رعب اللي يقولك إنه شغال وسيط روحاني اشتمه، مفيش حاجة اسمها كده، ومفيش حاجة اسمها اشباح أو عفاريت أو الخزعبلات اللي بياكلوا بيها عقل البني آدمين. بما اني صحفي فعايز اقولكم اني عملت برنامج يفضح الممارسات دي، يكشف الدجالين ومُدعي الخوارق. احب ارحب بيكم في أولى حلقات برنامج “السر” على قناتي المتواضعة على اليوتيوب. تقدروا تتصلوا على رقم الهواء…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة جحيم عياد
قصة جحيم عياد وقفت مكاني مرعوب وساكت، بصيتله بقلق مالوش تفسير وهو بيقولي بابتسامة عريضة.. -والله نورت شقتك ومطرحك يا استاذ جواد، الشقة زي ما تكون مرسومة عليك.. تحسها كده زي ما تكون مكتوبة ليك وانت ليها. ابتسمت اول ما قال كده ورديت عليه بإحراج.. -مين دي اللي لايقة عليا يا عم عبد العاطي!.. هي عروسة؟! قرب مني وخبط على…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة السائق
قصة السائق من غير تفاصيل ومقدمات وكلام كتير عني، مالوش علاقة بالتجربة اللي هحكيها، خليني احكيلك على طول.. انا ست أماراتية، عايشة مع جوزي وأولادي الاتنين ربنا يخليهم ليا؛ واحد منهم عنده ١٤ سنة، والتاني عنده ١٦ سنة. حكايتي ابتدت من لما السواق الخاص بينا احنا كعيلة سافر، لأن ابنه بيتجوز في البلد اللي هو منها.. واللي هي مصر ام…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة المركب
قصة المركب كُنا على المركب سوا، مش فاكر غير أن الدنيا ضلمة، بليل، صوت الموج بيقول إنه عالي وفي خطر علينا وعلشان كده صرخت في هيثم أننا لازم نرجع الشط بسرعة قبل ما الوضع يزيد خطورة.
أكمل القراءة » -
قصص
قصة القربان
قصة القربان -ازيك يا حبيبي.. طمني اخبار الشغل اي مسكت التليفون بعد رسالة سلمي خطيبتي بدأت اسجل فويس نوت -ازيك يا حبيبتي.. انا كويس الحمد لله يوم مُتعب بس تمام.. ااااه!! لا ارادياً التليفون وقع من ايدي بعد الصرخات اللي سمعتها.. وقفت وكل اللي في دماغي كريم.. بس الصوت اقوى من انه يكون من مريض.. وف نفس الوقت المكان حوالينا…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة شبح الدور التاني
قصة شبح الدور التاني عمري ما هنسى الليلة دي، كانت ليلة من أسوء ليالي حياتي، وده لأن لأول مرة في حياتي كنت اشوف شبح بجد! الحكاية ابتدت لما من فترة اتعرضت لحادثة؛ كنت راكب الموتوسيكل ورا واحد صاحبي زي كل الشباب اللي في سني وخبطنا في عربية، هو الحمد لله ماحصلوش حاجة، وانا الحمد لله برضه.. دراعي اتكسر كسر مضاعف…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة نصف القرن
قصة نصف القرن لو نمت وصحيت، واكتشفت فجأة إنك كبرت خمسين سنة بحالهم، تفتكر ممكن يجرى لك ايه او شكل حياتك هيبقى عامل ازاي؟! انا المهندس وليد محمود عوض الشامي، عندي ٢٥ سنة، عايش لوحدي في فيلا ورثتها عن جدي الله يرحمه.. جدي اللي ماكنليش في الدنيا غيره من بعد وفاة ابويا وامي ورا بعض وقت ما كان عندي ١٥…
أكمل القراءة » -
قصص
قصة في الظلام
قصة في الظلام انا عايش لوحدي في شقة بعدما انعزلت عن بابا وماما من سنتين وقررت استقل بحياتي .. في الاول حسبت ان الامر هيبقى مسلي, خروجات, فسح, بنات .. لكن في الحقيقة الامر بيختلف شوية لما تكون بتعول نفسك .. فيادوبك قبض الشغل كان بيكفي الإيجار والأكل والشرب, ولو حوشت حاجة على جنب, بتكون فلوس قليلة جدا.. لكن ده…
أكمل القراءة »