قصه رعب
-
قصص
قصه رعب قصة عصا السيلفي كامله
قصه رعب قصة عصا السيلفي كامله وقف في الشارع مبتسما ليلتقط سيلفي العيد ..مرت بجانبه فتاه جميله سبحان من ابدع في جمالها . .نظر إليها و اطال النظر … لاحظت نظراته المستمره ..تقدمت نحوه تمشي على استحياء .. دق قلبه لأول مره… طلبت منه مالم يتوقع ..نظر إليها و تعجب من طلبها و لكنه كان مسرورا أمسك بعصا السيلفي يلتقط…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه مصور المومياوات
(مطلوب شاب للعمل) الجُملة دي كانت بداية لاكتشافي كوابيس ودم.. بس صدقني، مافيش كوابيس ودم إلا ودايمًا بيكون سببهم البني أدم، ماهو مافيش جن ولا عفاريت ولا أشباح ممكن يتسببوا في أذية شخص، زي ما ممكن شخص تاني زيه يأذيه.. ايه مش فاهم حاجة؟!.. كمل حكايتي وانت هتفهم.. الحكاية بدأت من لما قريت ورقة على محل مقفول في منطقة المنيل،…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه الساعه سته 6
قصه الساعه سته 6 ، راجعين على الطريق الصحراوي من الإسكندرية، الدنيا ضلمة والجو برد، صوت عمرو دياب بيسلينا في السكة، مبسوطين بسبب اليوم الحلو اللي قضيناه أنا واصحابي. “البنزين قرب يخلص”! قالها مصطفى وهو بيبص لينا بتوتر، كنت قاعد جنبه، بصيت على البنزين لقيت أنه يكفينا تقريبًا 10 كيلو بس، ومش ضامنين أننا نلاقي بنزينة على السكة! قفلنا الكاسيت…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه صواف
بعد ما بصيت على زياد واتأكدت إنه نام، خرجت من الأوضة واتمشيت في الطُرقة لحد ما وصلت عند الكراسي، قعدت وطلعت سيجارة وانا ببص لباب الأوضة اللي قدامي.. وقتها الباب اتفتح وخرج منه راجل عجوز.. تقريبًا في الستينات او السبيعنات، كان لابس جاكيت وكوفية وفي إيده عكاز، ابتسم لي، ف ابتسمتله.. قعد جنبي وبص للسيجارة اللي كنت ماسكها بين صوابعي…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه شارع الصنادقية
قصه شارع الصنادقية مسكت القلم وكتبت عنوان في اول الورقة.. (قصة مزرعة الكلاب).. وبعد ما كتبت، بصيت لجدتي وسألتها بتركيز… -احكي يا ستي بقى حكاية مزرعة الكلاب. سكتت جدتي لفترة، ف فضلت باصصلها وانا ساكت لحد ما صبري نفذ بصراحة.. -يا ستي.. يا حاجة، ايه.. روحتي فين؟! بصت لي وبعد كده بصت للورقة وقالتلي.. -اقلب الصفحة يا واد واكتب قصة…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه حجر رشيد
قصه حجر رشيد انا اشتريت الميكروباص بتاعي ده من سنتين، و لأني مجتهد و بسعى ورا لقمة العيش، كنت بسافر بالميكروباص بتاعي مع أي حد يطلب توصيلة خصوصي.. و من هنا تبتدي الحكاية. ف يوم كلمني واحد معرفة و قالي أن في واحد محتاج يسافر من القاهرة للفيوم، بس محتاج حد يكون معاه و يستناه لحد ما يخلص اللي رايح…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه وادي الغربان
قصه وادي الغربان انا مازن شاكر الدالي، صحفي علي قدي، يعني لسه ببدأ، ابن الاستاذ شاكر الدالي، واحد من اعظم مدرسين التاريخ في المنيا، ابويا هو قدوتي وحبيبي وصاحبي، وكانت اكتر حاجه ممتعه في حياتي من بعد وفاه والدتي الله يرحمها، لما كنا بنقعد انا وهو بالليل في بلكونه البيت وقت المغرب مع كوبايتين شاي، ويقعد بقى يحكي لي عن…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه استديو الاموات
قصه استديو الاموات بعد تعب ومعافرة في محاولات كتير فاشلة للوصول، أخيرًا قدرت الاقي الكلمات المناسبة واللحن المناسب، ولحد هنا كل اللي كان ناقص على أن انا اسجل اغنية وانزلها على السوشيال ميديا واليو تيوب، هو التوزيع والموسيقى ومن بعدهم الماستر.. ومن عند النقطة دي ابتديت اسأل على الاستديوهات اللي ممكن اسجل فيها الماستر بتاع التراك.. وطبعًا، وبما أني لسه…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه جثة مسلم
قصه جثة مسلم -معلش يا حاجة، انا عارف إن الموقف صعب عليكي، بس ممكن تحاولي تهدي شوية لأني لازم اخد اقوالك، دي جريمة قتل.. يعني في واحد اتقتل واحنا بدورنا لازم نقبض على اللي قتله، وانتي بدورك وبما إنك جارته واول واحدة اكتشفتي الجريمة، فانتي لازم تساعدينا في ده. هديت شوية الحاجة زينب وابتدت تحكيلي اللي شافته… -حاضر يا ابني…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه الرسوم الغامضه
قصه الرسوم الغامضه “القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” الأحداث الصغيرة، الحاجات اللي بنتخيلها تافهة أو مش مؤثرة، هي اللي في الحقيقة ممكن تؤدي للمراحل الفارقة في حياتنا، زي حجرة صغيرة واحد رماها على سطح النيل، اصطدام الحجرة بالميه يشد طفل صغير مش فاهم خطورة المية ولا قوة “القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” الأحداث الصغيرة، الحاجات اللي بنتخيلها تافهة أو مش…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه دهب فضه كامله
قصه دهب فضه كامله ، اول ما جيت اخبط على الباب، لقيته اتفتح! زقيته بالراحة ودخلت، كنت حاسس إني داخل مدبح مش بيت!.. ريحة الدم كانت نفاذة اوي للدرجة اللي خلتني دخلت بسرعة عشان اعرف سببها، وبمجرد ما دخلت، شوفت كارثة!.. اول ما جيت اخبط على الباب، لقيته اتفتح! زقيته بالراحة ودخلت، كنت حاسس إني داخل مدبح مش بيت!.. ريحة…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه غابة دراكولا
قصه غابة دراكولا “القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” -إحنا مش مسؤولين عن أي تصريحات أو قصص بتتقال من المتصلين، شهاداتهم وحكايتهم بتبقى على مسؤوليتهم الشخصية، مش إحنا يعني اللي بنجبرهم على إنهم يتكلموا، عشان كده أي حد ليه علاقة بالقصة من قريب أو من بعيد لازم يفهم إننا مش العدو، ويبطل يعمل المضايقات والتصرفات والتهديدات العنيفة ضدي وضد صناع البرنامج،…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه شارع العايق
قصه شارع العايق بيقولوا إن شارع العايق ده كان عبارة عن ترعة قديمة بناها محمد علي ومات فيها العشرات غرقانين بدون سبب، الناس كانت بتصحى من النوم تلاقي جثث طافية على مايتها لحد ما في الاخر واحد غني جدا اسمه امين العايق اتفق مع الأهالي أنهم يردموها ومن وقتها كل عيلته ماتت في ظروف غامضة بس الترعة اتردمت والشارع اتسمى…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه دار مريم
قصه دار مريم قعد الدكتور قصادي وبدأ يعرفني بنفسه.. -انا الدكتور غريب.. بيقولوا لي غريب، مع إن إسمي محمد غريب، تقريبًا من كتر المحمدات اللي كانوا في دفعتي وبسبب غرابتي وتفكيري برة الصندوق، بقيت من وجهة نظرهم غريب. ابتسمتله ابتسامة بهتانة.. -اهلًا يا دكتور.. تحب تشرب حاجة؟! -لا يا فندم.. الف شكر، انا بس جاي لحضرتك بخصوص القضية اللي متهمة…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه خلف الجدران
قصه خلف الجدران بقالي ١١ يوم محبوس في الشقة هنا، مش بخرج، مش بشوف حد، مش بتكلم مع بشر، ويمكن ده اللي خلاني احاول اشوف حل اقدر عن طريقه احرر نفسي. شغلانة السمسار دي صعبة، مخيفة، بس علشان دراستي كانت على قدها وشكلي مش وسيم كانت ميزتي في لساني الحلو وقدرت استغل ده وأقدر اعمل لنفسي اسم في المنطقة “حمادة…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه باب الندم
قصه باب الندم قصه باب الندم متخافش عليا يا بابا انا اتعودت ده كان كلام حماده ابنى عنده عشر سنين و هو قدامى على سرير المستشفي و الممرضه بتجهزه للعمليه السبعه او ممكن تكون العاشره عشان انا بطلت اعد ، انا ابنى بقاله اكتر من تلات سنين بيعمل عمليات و قلبي كان بيتقطع فعليا و هو بيقول للممرضه انا مش…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه خدام المقبرة
قصه خدام المقبرة “القصة مستوحاة من أحداث حقيقية” إحنا فاكرين أن أقسى قدر بيتلخص في المقولة دي “ليس كل ما يتمناه المرء يلقاه” وبيجيلنا إحباط، يمكن حتى دنيتنا كلها تقف لما منحققش حاجة من اللي عايزنها. قد إيه البشر جاهل! معندناش فكرة أن المصيبة بتبقى أوقات لما نطول اللي بنحلم بيه وبنحقق اللي عايزينه عشان إحنا مش بنبقى عارفين اللي…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه طريق الموت
قصه طريق الموت الجن والشياطين الارواح والاشباح العالم الاخر الفضول يقتلني ويقتلك. الانس.. والجن عايشين مع بعض في نفس المكان في نفس البيت .. اى مكان بتروحه بيكون فيه جني البيت بتاعك مليان بملابين من الجن عايشين معانا وبيشوفونا وبيسمعونا ودايما معانا فـ البيت ومن رحمة ربنا علينا انه جعل بيننا وبينهم حجاب بحيث اننا لا نشوفهم او نسمعهم بس…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه زراعية الاموات
قصه زراعية الاموات – هو ده حضرتك المكان اللي هتقعد فيه .. – انا مش عارف ايه المكان الغريب ده انت جايبني فيه انا مش مرتاح .. – يا استاذ متخافش من حاجة المكان اهو نضيف ومفهش اى حاجة انت بس شكلك قلبك ضعيف يا بيه .. – والله يا إبراهيم انا لا مستريح للمكان ولا ليك ولكن هعمل إيه…
أكمل القراءة » -
قصص
قصه عين المقابر
قصه عين المقابر قصه عين المقابر لبست البالطو ودخلت الأوضة اللي هو فيها، كان قاعد على سريره زي عوايده كل يوم الصبح، اول ما حس بدخولي، ساب الجورنال من إيده وبص لي وابتسم، قربت منه وقولتله بابتسامتي اللي بتظهر على وشي كل ما بشوفه.. -صباح الفُل يا عم عز.. اخبار الصحة ايه النهاردة؟! -صباحك سعيد يا دكتور نور.. تمام.. الصحة…
أكمل القراءة »