روايات رومانسيهرواية مجنونة قلبي

رواية مجنونة قلبي الفصل 22

ملخص رواية مجنونة قلبي الفصل 22

عندما تواجهك مصاعب كثيرة يجب أن تتحلى وقتها بالصبر فذلك سيكون المفتاح ولا تجلس تندب حظك و تقول ”لماذا” ”لماذا انا ” فذلك يمكن أن يجعلك تخسر بهذا الاختبار الذي أن تحليت بذلك المفتاح به سيحولك من خاسر لرابح …
فتحلى بالصبر دائما ف الله دائما يخبأ لك الافضل ….
Smile ☺️♥️
في صباح يوم جديد صباح يحمل معه كثير من المفاجآت التي يمكن أن تحمل معاها الحظ الجيد لابطالنا أو ستكون لها نتيجة عكسية من وجهة نظر بطالاتنا و هذا ما سنعلمه جميعا …..
انتهي اليوم الدراسي للفتيات و اتجهوا للتدريب و الذي يحمل معه اشياء كثيرة
في مستشفيات الفهد…
ادم : هتبدأوا النهاردة التدريب يا بنات بس في حد كمان هينضم ليكوا في التدريب
روان : مش عارفه الواحد حاسس إنه مش مرتاح ليه
امنية و هي تنغزها في كتفها: يا بنتي حرام عليكي بقى و الله الواحد حاسس انك هتودينا في داهيه
ميرنا : حاسس ايه بس هي فعلا هتودينا في داهيه ده لو منكرشناش النهاردة
ادم و هو يحاول كبت ضحكاته و يهمس : ده لو انا الي منكرشتش النهاردة حسرة عليا
فجأة قاطعهم دخول سامر : معلش اصلي مكنتش اعرف المكان
روان: احيه مش قولتلكم ادينا يا هنلبس يا بنلبس انا مش مرتاحة
امنية : هو تفاؤلك ده الي مودينا في داهيه
ميرنا : لا بس بجد اكيد في حاجة غلط البت دي عندها حق
روان : تشكر يا اسطا ربنا يكرمك
ادم بهمس : و الله شكل الشغلانة دي مش هتنفع ثم التفت ل سامر الذي كان يتابعهم و نظر له بشك ثم قال : متتكررش تاني يا اما همنعك من التدريب هنا
سامر : معلش انا اسف متقلقش مش هتتكرر تاني
ادم وهو ينظر لهم جميعا : المهم دلوقتي انتم هتبقوا في فريقي و تحت عيني و تقدروا دلوقتي تشوفوا المستشفي مع الدكاترة عقبال ما اخلص العملية
الكل : تمام يا دكتور شكرا
ابتسم ثم رحل بهدوء و هو يقول بحسرة : اما اشوف يا فهد هخلص من تحت ايدك إزاي
بينما هم واقفين خلفه ..
روان : هنروح فين بقى
فجأة قاطع حديثهم تدخل بعض الدكاترة كانت من ضمنهم فتاة يبدو عليها الطيبة
الدكتورة و هي تصافحهم بابتسامة: انا رقية هبقي معاكم علي طول و دول دكتور محمد جوزي و دكتور مهند و دكتور محمود
روان و هي تصافحها بابتسامة أبرزت غمازاتها : انا روان و دول امنية و ميرنا
صافحتهم و كانوا يبتسمون لها و قد ارتاحوا لها
و قام محمد بمصافحة سامر الذي قال : و انا دكتور سامر
كان ينظر ل روان ببعض الضيق بينما في الخلف
مهند : شكلي هتجوز النهاردة
محمود: و انا كمان بص احنا نقولهم النهاردة
مهند : خير البر عاجله بس هو سامر ده بيبص ل روان كده ليه
محمود : مش عارف ممكن يكون ناوي يعمل زينا برده
مهند : طيب هنقول ايه
محمد : انتم بتهببوا ايه مش يلا بينا
محمود: هنبقى نحكيلك كمان شوية
رقية : يلا تعالوا نعرفكم كل حاجة عن المستشفى

بينما في شركة مراد كانت تقف كلا من نور و يمني امامه …
مراد : انتم الاتنين هتكونوا معايا بس في حاجة لازم تعرفوها كل خطوة تخطوها لازم تبقى ب علمي بمعني انا خليتك يا نور المساعدة بتاعتي و انتي يا يمني النهاردة هيكون في شوية تصاميم عايزك انتي و نور تعملوها للمكان الي هوريهولكم مفهوم
يمني : تمام بس معلش ده النهاردة اول يوم لسه و …
مراد بمقاطعة: عارف بس انا عجبني شغلكم و واثق فيكوا و بعدين انا هبقى معاكم في كل حاجة و التصاميم دي انا هبقى معاكوا فيها و هنختار منها سوا تقدروا دلوقتي تروحوا لكن استني يا نور عايز اقولك حاجة
يمني : خلاص يا نور انا هستناكي بره …و بالفعل غادرت
نور : نعم حضرتك عايز ايه و بعدين مش كفاية الي حصل ولا ايه و بعدين ابقى المساعدة بتاعتك بتاع ايه
مراد : مزاجي كده في حاجة و بعدين انتي الي غلطانة قولتلك متخليش حد يكلمك ولا لا
نور : و انا مالي و بعدين هو كان بيسالني علي المحاضرة
فلاش باااك….
كانت نور تدون الملاحظات و النقاط المهمة ثم انتهت المحاضرة و همت بالذهاب …
الشاب : لو سمحتي كنت عايز اصور ورق المحاضرة
نور بجدية: اممم تمام حضرتك اتفضل
فجأة تدخل مراد قائلا : و انت متكتبش زيها ليه و بعدين اشمعنا هي انت كنت من امبارح و انت عايز حاجة و انا متابعك
الشاب بتوتر: لا ابدا يا دكتور اصل هي من المتفوقين و انا فاتني كتير فكنت عايز اطلب منها من امبارح بس
مراد : هات الفون و افتح الكاميرا
بدأ مراد بتصوير الدفتر حتي انتهي
مراد بجدية : اظن ان الصور واضحة و ياريت متتكررش تاني اتفضل يلا
نور بعد رحيل الشاب : ممكن افهم انت مالك و مالي
مراد ببرود : مش مهم اتفضلي يلا علشان متتاخريش علي أول يوم تدريب  ثم تابع بغضب و بعدين الكلمة الي اقولها المفروض تتنفذ ..ثم ذهب
باااك ….
نور : و بعدين انا نفسي افهم انت اتنرفزت عليا ليه و ليه لازم اسمع كلامك
مراد : كل حاجة هتعرفيها في معاد يلا روحي شوفي التصاميم

بينما عند لؤي كان يتحدث مع سعاد….
لؤي بخبث : اما انا محضرلك مفاجأة مقولكيش
سعاد : مش عارفه بس حاسه انها مش هتعجبنى
لؤي : كده عيب عليكي طيب هقولك المفاجأة هي انك هتبقي المساعدة بتاعتي هتبقى معايا في كل حاجة… حلوة المفاجأة مش كده
سعاد بهمس وصل له : احيه انا مش مرتحاله ثم تابعت : و بعدين المفروض يبقي ليا خبرة و كده
لؤي : لا لا متستقليش بنفسك و بعدين انا هعلمك كل حاجة
سعاد و هي تبلع ريقها : يا عيني عليا شاكله ناويلي علي نية زفت
لؤي : عيب عليكي مش للدرجة و علي فكرة انا سمعتك من الاول
في مستشفيات الفهد كان الوضع كالتالي رقية و روان و امنية و ميرنا داخل الاسانسير و هناك شابان آخران
امنية : طيب ما نطلع علي السلم فيها ايه الله
ميرنا : يا مفترية 16 دور علي السلم ليه ان شاء الله
امنية : ايوه رياضة و ماله
روان : طيب بالله عليكي هتخسي ايه اكتر من كده و انتي عجبني نظام الضحك في صمت ده لا اضحكي اضحكي متتكسفيش
رقية : ههههههههه لا و الله بجد انتم كده على طول
ميرنا : لا اكتر من كده اقولك اقعدي معانا شوية بس و هتشوفي
امنية : لا مقولكيش و بذات دي برده عليها شوية مواقف تودي الدنيا في داهية
روان : شكرا يا جماعة مصيطني اقولك معانا مش هتقدر تغمض عينيك هتتعودي
فجأة جاء اتصال ل رقية
رقية : الو يا دكتور
نادر : الو دكتورة رقية لو سمحتي لو دكتورة ميرنا معاكي هتيها و تعالي بسرعة
رقية باستغراب: حاضر يا دكتور مع السلامة
ميرنا : في ايه مالك
رقية : دكتور ادم عايزني انا و انتي
امنية : خير خير متقلقوش روحوا و احنا هنكمل
روان : فكي كده متقلقيش و بصي هبقي احكيلك موقف الميكروباص
امنية : لا ابقي احكيلها البطل المجهول
رقية : لا لا انا كده عايزة اعرف هنروح و نيجي علي طول
روان : أيوة كده فكي يلا و انتي كمان اهدي
ميرنا : مش عارفه بس الموضوع غريب يلا مش مشكلة
و بالفعل توقفوا في نصف الطريق و ذهبوا
امنية : روان استني ننزل احنا كمان و نكمله علي السلم
روان : انتي جايه تقولي بعد ما الاسانسير كمل انتي كمان
فجأة توقف الاسانسير أو بمعني اصح تعطل….
روان : احيه لقد وقعنا في الطخ
امنية : و ده معناها ايه ان شاء الله لا انا خايفة نازلوني
روان و هي مازالت ممسكة بيد امنية و اخذت تضغط عليها بخفة : اهدي متخافيش انا معاكي بس اهدي
امنية : هو اليوم باين
روان : ايوه من ساعة ما شوفنا الواد سامر ده تلاقيه نقع علي الاسانسير الي احنا راكبين فيه علشان مخدناهوش الموكوس
امنية و قد بدأت تهدأ قليلا  : ايوه احنا مكناش مرتاحين من الاول لاكن …فجأة انطفئ الضوء …
امنية : انا قولت من الاول يا حلوف نطلع علي السلم
روان : يا كلب البحر انا ماسكه نفسي بالعافية علشان معيطش يقوم النور يقطع تلاقي دلوقتي العفريت هيطلع و يا سلام لو كان لسه مقتول ايوه هيطلع يقولنا علي الي قتله و لازم ندور عليه
امنية و هي تضربها : يا شيخة حرام عليكي هنموت
روان : يالهوووي انا ازاي عملت كده
امنية : عملتي ايه
روان : قولت كده بصوت عالي زمانه اتاكد أن احنا هندور علي القاتل
فجأة قاطعهم….
الشاب : يا روان حرام عليكي بقى انتي عمرك ما هتعقلي
روان : احيه يا ابو سوسو احيه ده سمعنا بجد و عارف اسمي كمان يا ماما يا حسرة عليا ..بص انا مش عملتلك حاجة و بعدين انت عارف اسمي منين
الشاب الاخر : امنية انتي كويسة متقلقيش شوية و كل حاجة هتبقى تمام
روان و امنية في نفس واحد : احيه
استووووووب….
يا تري مين الشابين دول و يعرفوا روان و امنية منين ؟!
هل كل حاجة هتمشي تمام مع البنات و لا للقدر رأي تاني ؟!
هل محمود و مهند هيكلموا البنات فعلا و لا للقدر رأي آخر؟!

📱 حمّل تطبيق لافلي:

اضغط هنا للتحميل

📘 تابعنا على فيسبوك:

صفحة Lovely على فيسبوك

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button