الفصل الثالث والعشرون
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
اوصي نفسي وإياكم بذكر الله
____ زين والقمر بقلمي دودو محمد_______
ونكمل
زين : تفتكري
ملاك : ايوه طبعا يلا سلام
زين بتنهيده طويله : ربنا يهديكي ياقمري يارب
وقام بفتح الواتساب وأرسل :. قمر ازيك يا قمري انا عارف انك في شرم مش نسيتك والله انتي دايما علي بالي وعارفه بحببببببببببببببك بجد مش بلعب بيكي بي بحبك انا سيبتك براحتك
تسافري ومش راضي ازعجك سيبتلك الفرصه تختلي بنفسك علشان تعرفي تفكري بس انا مش عارف اشتغل بفكر فيكي دايما حاسس اني هتجنن وملاك مقالتش حاجه ليا بالعكس أنا كنت وراكي وانا كمان في شرم بس هرجع بكره علشان شغلي علشان واقف اخيرا بحبككككككككك جدا
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ كنت هنسي الواد الملزق ابن أمه بيتر دا أن ما بعدتيش عنه هولعلك في شعره بيقولك جميلتي انتي جميلتي انا قال جميلتي قال ابعدي عنه احسنلك انا بقولك اهو
واخيرا انتهي زين من كتابه الرساله وقام بإرسالها
مالك : انت ياض بتعمل ايه
زين : بصالح قمر
مالك : ايه طب ازاي
حكي له زين ما حدث بينه وبين ملاك والمحادثه
مالك : اه يا خسيس مااحنا في الهوا سوا ما قولتليش ليه
استني ابعت لشموستي انا كمان
مالك : ياستار استر رقيه امي حبيبتي هتدافع عني
زين بتهكم : ابقي خليها تنفعك دي هتزيد الطين بله ابوك لو شافك قريب منها يبقا لو كان ناوي يطردك من البيت ها يطردك من الدنيا
مالك : لا يعم ابوك ما بيرحمش عن اذنك بقا اصالح مزتي
زين : روح ياخويا روح جتك القرف في ملافظك اللي شبهك دي لا ورايح يحبلي شمس سواقه التوكتك دي عليه العوض ومنه العوض
______ استغفر الله _______
٠٠
٠٠٠٠٠٠٠٠. : يوه يا صابر
صابر : مهو انا مش فاهمك بصراحه عايزه ايه
دره : عايزه الفستان دا انت مش عاجبك حاجه خالص اعمل ايه .
صابر : انا معجبنيش ايه واحد من غير ظهر وواحد مش عارف هيتمسك ازاي من غير أكتاف ومبينك كلك ودراعاتك باينه
وواحد نص رجلك باينه
دره بزهق : طب اعمل ايه
صابر : تعالي كدا في حاجه اسمها قسم محجبات تعالي شوفي
دره : بس انا مش محجبه
صابر : مش لازم تبقي محجبه علشان تلبسي حاجه محترمه تعالي بس
دره : لما اشوف صبرني يارب
صابر : شوفي دا ودا الاتنين اجمل من بعض
دره : استني اشوف
دره وصابر لفوا المكان كله والحاجه اللي تعجب صابر ما تعجبش دره والدنيا والعه يعني من الاخر
صابر : مهو مش معقول كدا بصي شوفي اللي هناك دا كدا
لتنظر دره الي ما ينظر إليه حسنا لقد لفت انتباهها

فستان يتسع من الخصر ومطرز بقماش الدانتيل من علي الكتفين. وبعض الواردات الجميله علي طول الفستان ثم فصوص اللؤلوء علي الخصر
حسنا لن أنكر لقد اعجبني
دره : معاك حق هروح اقيسه واجي
صابر : تمام بس بسرعه ها بسرعه
دخلت دره غرفه القياس ولم تنكر فرحتها به حسنا أنه أكثر من رائع
صابر : اي دا ملبستيش الفستان ليه معجبكيش
دره : لا دا جميل خالص وقيسته بس مش هتشوفه عليا غير يوم الفرح
صابر بحنق : طب ليه كدا بس
دره : خليك كدا شطه نار شطه نار
صابر : والنبي اسكتي هيا شطه نار لوحدها مش ناقصه
قدامي يا قدري الاسود
دره : ايه قدرك ايه
صابر : البمبي البمبي يا حبيبتي قدامي
ودا صابر وهو بيشوف مع دره فستان
____ الحمد لله_________
واقفه في صاله المطار أعينها. تدور وتدور تبحث عن شخص ما
٠٠٠٠٠٠٠٠. : هتوحشيني
التفتت بسرعه لذالك الصوت الذي أثلج قلبها
لميس : اسر ٠٠٠٠٠٠٠ ازيك وحشتني
اسر : تروحي وترجعي بالسلامه كلميني فيديو وما تنسنيش
لميس ببكاء : انا مكنتش عايزه اروح انت اللي اصريت وتيته خلي بالك منها
اسر : هشششششش متعيطيش انا اصريت لأنك هناك هتبقي عندك خبره احسن من هنا دا لمصلحتك
لميس : هتستناني ؟؟
اسر : العمر كله بس اهم حاجه انتي ما تنسينيش
بس عايز أسألك سؤال
لميس بلهفه : قول اتفضل
أسر بحذر : انتي بجد بتحبيني
سكتت لميس وهي تنظر إلي عينيه. بماذا تجيب هذا الاحمق اتخبره أنها أحبته منذ وقعت عينيها عليه ما هذا
ولاكن الآخر فسر صمتها خطأ
اسر : جوابك وصلني وستك في عيني تروحي وترجعي بالسلامه عن اذنك
لم يكد يستدير حتي أمسكت كتفه ولفته لها وسرعان ما تعلقت بعنقه حضنته وكأنها لن تراه مجددا
حسنا لقد تفاجأ اسر من هذا الحضن ولكنه فاق سريعا وضمها إليه
لميس : انت بجد لسه بتسال
اسر : عايز اطمن علشان اعرف استناكي
لميس : طبعا بحبك وبحبك أوووووووي
ما أن سمع اسر هذا منها حتي زاد من ضمها إليه
ثواني قليلا وابتعدت
لميس : اسر الناس
( يختي بطه انتي لسه جايه تفتكري الناس دلوقتي دا انتو بقيتوا نشره اخبار التاسعه قال ايه الناس يا محن اللي عنده جفاف يجي جمبي ايه واسراء فين )
اسر : مفيش يوم يعدي من غير ما تكلميني واوعي تتغيري مش علشان هتعيشي في أمريكا تنسي نفسك وملكيش دعوه بحد انا حذرتك اهو
لميس : علم وينفذ يا فندم
نسيبهم بقا عيب كدا
____ سبحان الله____ بقلمي دودو محمد
نروح لجوز الكناريا
٠٠٠٠٠٠. : يا امجد ما ينفعش اسيب ماما لوحدها
امجد : طب ما تيجي معانا
صبا : انت بتفكر ازاي ماما ما بتقدرش تمشي مسافه طويله وهتتعب معانا
الأم : روحي يا حبيبتي ما تشيلش همي
صبا : مش رايحه
امجد : في اي يا صبا
صبا : طلاق ثلاته ما هسيبها لوحدها ومش متجوزه ها بس
أمجد : كلميها يا أمي علشان ماموتهاش
الأم : استهدي بالله يا بنتي
صبا وأمجد : لا إله إلا الله
الأم : يابنتي اسمعي تعرفي تطلبوا اللي انتوا عايزينه من البتاع اللي اسمه النت دا
أمجد : عليا النعمه يا حماتي انتي فله مش زي بنتك دي
صبا : مالها بنتها يا سي أمجد مش عاجباك طبعا ما انت تلاقيك عارف غيري لا بقولك ايه احنا لسه على البر شوف غيري
لم يرد امجد بل نظر لها بذهول هو ووالدتها
صبا بعصبيه : ما ترد يا استاذ سكت ليه
امجد وهو يقف : بصي يا حماتي انا ماشي وعقلي بنتك انا مستحمل جنانها من الصبح ومش راضي اتكلم سلام
الأم : استني يا ابني علشان خاطري ما تمشيش
امجد : نظر إلي دره وجدها تبكي
زفر بهدوء ؛ طب انتي بتعيطي ليه دلوقتي
الأم : اقعد يا حبيبي هروح اعملكوا حاجه تهدوا شويه
امجد انتظر حتي خرجت والدتها : ممكن. اعرف في ايه من الصبح كدا حتي امبارح من ساعه العشاء وانتي عصبيه في ايه
صبا : مفيش حاجه
امجد : مهو بصي هتقولي ولا اطلع المقدم امجد من جوايا يرزعك قلم على وشك دا اشلفطهولك
صبا : يعني مش عارف
امجد : وهعرف منين
انفجر أمجد ضاحكا ؛: مكنتش اعرف انك بتغيري كدا
صبا وقفت وامسكته من ياقه قميصه : لا بغير وبغير اووي كمان وممكن اخش فيكوا السجن واموت عادي جدا
،امجد : القطه الهاديه بقت بتخربش عموما ياستي دي مش بتتسهوك ولا حاجه بس ما كانش ينفع تعمل غير كدا لأنها متراقبه تعمل أنها فتاه ليل وتقربلي بالطريقه دي ثم دي جاسوسه في شبكه دعاره ومخدرات دي ملازم اول علياء ودا شغلها. وكانت بتقولي علي المعلومات الجديده بتاعه القضيه
صبا : أن شاءالله تولع انت وهيا في ساعه واحده وبعدها انا وراك ممنوع تقربلك تاني ولا هي ولا غيرها
امجد : حاضر يسلملي حبيبي الغيور
الأم : ها اتصالحتوا
أمجد وهو يكتم الضحكه علي شكل صبا المستعده للإنقضاض علي علياء وغيرها في اي وقت : ايوه ياست الكل كان سوء تفاهم بسيط واتحل خلاص
الأم : طب يلا نقوا الفستان
اخد أمجد وصبا ينتقلوا بين الفساتين المعروضه حتي استقروا علي هذا فستان بسيط ورقيق يبرز جمال حبيبته صبا

الأم : جميل جدا ربنا يهنيكوا يا ولاد
امجد : وانتي معانا يا امي أن شاء الله
__________ بقلمي دودو محمد ______
عند شمس تجلس تحاول أن تركز علي دروسها
تلك
شمس بحنق : ماده زباله زي استاذها. دكتور نادر النوادر اعمل ايه ياربي مش فاهمه حاجه
شمس : ريلاكس يا شمس ريلاكس ركزي ركزي
( فكرتني بنفسي وانا عماله اكلم نفسي واخد شهيق وزفير علشان اعرف اركز )
لم تكد تنظر إلي الكتاب مره اخري حتي علي رنين هاتفها معلنا عن وصول رساله علي واتساب
ألقت شمس الكتاب من يدها وقالت
شمس : الأمه كلها اجتمعت علي إني لا اذاكر والله ما مذاكره يولع نادر النوادر بمادته
فتحت الهاتف لتري رساله مسجله او ريكورد
من ذاك المالك خفق قلبها بشده
لتفتح الرساله وتأخذ نفسا طويلا لتسمع مالك يقول
مالك : شمسي وشمس حياتي. غبتي كتير اطلعي بقا
يومي مش عارف يعدي من غيرك خناقك علي الحاجات التافهه وحشني مش تافهه والله عارف اني لو قدامك دلوقتي وقولتي كدا كنتي فرمتيني بس والله وحشتيني انا مش عارف انتي مقطعاني ليه
بس والله مفكرك عارفه علشان كدا ما اتكلمتش
ارجعي بقا يا شمس عارفه انا في شرم معاكي وشايفك علي طول وسمعتك وانتي بتتغزلي في بيتر الزفت دا زعلت منك جدا رغم أن اول موقف أو تعارف بينا كان برده بسبب لسانك بس حقيقي زعلت منك وحشتيني اووووي للاسف مسافر بكره عندي شغل متلتل مش هعرف اقعد اكتر من كدا محمل ملاك اه في حاجه مش مهمه بس اعرفيها ملاك اللي هي توأمتي مش عارف ازاي صراحه هتولع فيا لأني محمل توأمتي دي زياده عن حجمها اصلا حاسس انها قربت تنفجر فهسافر الحق اهدي الانفجار دا.
هسيبك براحتك بس بليز كلميني لو فاضيه سلام
انتهي هذا الريكورد
شمس ببلاهه : وحشته انا وحشته والله العظيم وحشته هاي هاي ثم قامت وقفت وأخذت نتراقص علي السرير
وقفت فجأة و قالت هو معقول يكون بيحبني زي ما بحبه يعني حب متبادل
بس يمكن بيعتبر اني اخته ٠٠٠٠٠٠٠٠ ويمكن صديقته ٠٠٠٠٠٠٠ ايه اللي خلاني اقول حب متبادل هو هيحب فيا ايه ٠٠٠٠٠٠٠ زي ما بيقولوا انا شكلي اقرب للولاد من البنات قميص وبنطلون علي طول مش بغير استايل لبسي ٠٠٠٠٠٠٠٠٠ هيحب فيا ايه انا علي رأي علا برعي هيحب فيا ايه بلا نيله
طب والعمل اعمل ايه يعني مفيش فيا حاجه عدله يحبني علشانها
احسن حاجه اني استني شويه أتأكد أنه بيحبني أو لا يمكن انا بوهم نفسي معقول يمكن
يارب تكون بتحبني يا مالك يارب امنيتي الوحيده
_______بقلمي دودو محمد ______
أما علي الجهه الأخري يتراقص قلب بطلتنا قمر فرحا
من تلك الكلمات التي اطربت قلبها وأثلجته
قمر وقد احتضنت الهاتف : وانا كمان بيحبك اوووي بس انا عارفه أن ديل الكلب عمره ما يتعدل ولو سامحتك ع طول كدا هتغلط تاني وتالت وعاشر معتمد على اني هسامحك
لازم اشد عليك من الاول وعايزاك تعرف اني بحبك والله ونفسي اكلمك
( لا شاطره اوي البت دي لازم تروحو تاخدوا عندها دروس تقويه )
وبكدا يكون بارت النهارده خلص