روايات شيقهقصص

رواية لقاء من نوع اخر الفصل الثاني


بسم الله نبدأ.

ف المول..

خالد : تعالو يابنات من الطريق ده .. وقال انتى اسمك ايه؟ وخالد اتصدم …….

آرين : لسه هتتكلم .. ولكن شهقت هي وتالين بصدمه وفرحه ف نفس الوقت …

خالد : فتح عينيه بصدمه .. لأن تلات اسحله متوجهين ع راسه ..من جميع الجهات ..

آدم مراد : شاف خالد ماشي معاهم . وجري ووراه فهد ومراد . وكل واحد طلع سلاحه . ووجهه ع خالد ..

خالد : رفع عينيه للسلاح ال ع مخه . وقال . الله . دى كدا احلوت اوى .. ايه ياجدعان ف ايه ؟

آرين : بفرحه جريت ع فهد بااابي . واترمت ف حضنه ..

تالين : جريت ع مراد . واترمت ف حضنه ..

مراد : رافع السلاح ع راس خالد ..وضم تالين بايد ..

فهد : ضم آرين لقلبه هششش متعيطيش . قوليلى عمل ايه ؟ وانا هدبحه حالا ..

خالد : فتح عينيه بصدمه تدبحه ؟ جرا ايه ياجدعان . انتو ال بيساعد الناس بيدبح ولا ايه؟
وبعدين لسه كام يوم ع العيد الكبير . وبص ل مراد ولا ايه يانجم ؟

مراد : بص ل خالد . وعرف من عينيه أنه صادق . ونزل السلاح . وبص ل تالين .

تالين : بدموع . عمو كان عايز يساعدنا ويوصلنا للأمن يابابا .. هو شخص كويس جدا ..

فهد : نزل السلاح . ومسح وشه بايدو ..واتنهد باريحيه كبيره ..

آدم مراد : نزل السلاح . وعيونه ع آرين ونفسه يضمها لقلبه .

تالين : جريت ع آدم . وقالت أبيه آدم . واترمت ف حضنه . انا كنت خايفه اوي انى اضيع واتحرم منكم ..

آدم مراد : ضمها لقلبه هششش بس ياحبيبتى متقوليش كدا .

مراد : بص ل خالد بامتنان . انا مش عارف اقولك ايه . بس حقيقي متشكر جدا ..

خالد : بمرح . لا ياعم انا عايز حقي . ده كفايه الخضه . انا لو قاتل وتاجر سلام ومهرب . مش هتدخلو عليا الدخله دي . وخصوصاً الشبح . ويقصد آدم . وكمل وكمان النجم يقصد فهد.. ايه ياجدعان مش كدا ؟ دا انا لسه بكون مستقبلي …

فهد : ابتسم . معلش احنا بنعتذر لحضرتك . انت اكيد اب وعارف ..

خالد : ده انا سفن اب . هههههههه . ولا يهمك يانجم . الحمدلله انكم وصلتو ليهم . انتو متعرفوش كانو خايفين قد ايه؟ ودول قد بنتى . ومكنتش هسيبهم.غير لما نوصل ليكم . وانا لو مكانك كنت هعمل كده واكتر ..

مراد : ربت ع كتفه وابتسم . تسلم كلك رجوله . وبعتذر ليك تانى …

خالد : بص ل آدم . وانت مش هتعتذر هههههههه ..

آدم مراد : بغيره . كان ممكن تمشي قدامهم ب اربع خطوات …

خالد : كشر عينيه وقال ليه اربعه لما ممكن خمسه هههههههههه ..

مراد وفهد ضحكو بصمت ..

آدم مراد : بعد خطوه واتصل ع فريحه و آركان يطمهم ..

سليم : من وراه . ايه ياخالد . عملت مصايب تانيه؟

كلهم بصو ل سليم …

خالد : ههههههه ديما مشرفنى قدام اى حد .. تعالى تعالى ..

سليم : قرب منهم . وقال بابتسامه . مساء الخير..

كلهم . مساء الخير ..

خالد : طيب ياجماعه . انا نسيت اعرفكم بنفسي . انا اسمي خالد الشرقاوي . صاحب شركة الشرقاوي جروب . واعرفكم بصحبي واخويا ال بجد . سليم بدر الدين . صاحب مجموعة بدر الدين للحديد والصلب .. وفروع تانيه شريك فيها انا وهو ..

مراد : مد ايدو بابتسامه . تشرفت بحضرتك اهلا وسهلا ..

سليم : ابتسم وسلم ع مراد .. اهلا بحضرتك. وسلم ع فهد و آدم . ولكن اعذرني بس وش حضراتكم مش غريب عليا .

خالد : خبط ع جبينه .وانا والله بقول برضو كدا . حاسس انى شوفتكم قبل كده .

مراد : ابتسم . العقيد مراد العدوي مخابرات عامه ..

خالد : بزهول ايييه؟ومثل الخوف .. تحيا مصر كلها والله العظيم . مش انا كنت بساعدك يابنتى وقصدى خير ..اه وربنا .

كلهم ضحكو . الا الديزل . يدوب شبح الابتسامه .

فهد : ابتسم . العقيد فهد السيوفي مخابرات عامه .

خالد : اووووباااااا .. اقسم بالله انا برئ جدا . مش كدا ياسليم باشا ؟

سليم : ابتسم . اهلا وسهلا تشرفت بيكم جدا . ولكن خالد الشرقاوي ديما يحب يهزر . وف اي مكان .

فهد : بص ل مراد . ف نظره .. كأنه بيقوله شبهك سبحان الله ..

مراد : لا عادي كلنا بنحب نهزر .. احب اعرفكم . ابني آدم العدوي . مخابرات عامه برضو . هههههههه ..

خالد : بهزار . اه ده اصدق انه مخابرات الجيش وكل حاجه والله . اهلا وسهلا بيك يا آدم باشا ..

آدم مراد : هز راسه باحترام . اهلا بحضرتك .

سليم : كشر عينيه . وهمس آدم العدوي ؟ .. وهز راسه اهلا تشرفت بحضرتك يا آدم باشا ..

آدم مراد : الشرف ليا حضرتك ..

فهد : آرين ف حضنه .

سليم : ابتسم . وقال ماشاء الله بنتك ؟

فهد : طبعا بيغلى . هز راسه اممم بنتى .

سليم : ربنا يخليهالك . لكن قولى ياخالد . ايه سبب اللقاء الجميل ده ..

خالد : عمل الخير يصحبى . انت عارف انى بحب ديما اعمل الخير . انا متربي ع الخير. هههههههه ..

سليم : هز راسه بنفاذ صبر .وبص لعيلة العدوي . وقال . اهو انا ع الحال ده اكتر من ٣٠ سنه . انا بقول لو حضراتكو تاخدو ف اي حاجه. احبسوه سنه او سنتين .. اريح دماغي شويه منه بس ورجعوه تانى .

فهد : ههههه سبحان الله . وبص ل مراد نفس الامنيه والله .
.وكمل وقال. الاستاذ خالد احنا ممنونين ليه. طبعا وكان بيساعد بنتي وبنت اخويا عشان يوصلهم لينا .وبجد انا بشكرو جدا ..

سليم : هز راسه بفخر . خالد رغم حواراته الكتير إلا أنه صاحب جدع ووفي جدا ..

فهد : همس ل مراد . سبحان الله. فوله . فوووله ..

مراد : بس ياااه …

خالد : بص ل آرين وتالين . ها يابنات صدقتو إن عمو خالد مش شرير . كنتو قلقانين منى .
.بس زي ما ف ناس وحشه . ف ناس كتير كويسه . والحمدلله انتو اطمنتو ف الآخر . ها بقى اسمك ايه انتى وهي ؟ اظن تقدور تقوله دلوقتي. وانا قولتلكم بنتى اسمها جنى ..

آرين : بلعت ريقها وخافت من آدم . لكن هزت راسها باحترام ميرسي جدا ياعمو .. احم . آرين ..

خالد : لا يابنتى ميرسي جدا ع واجب . وماشاء الله اسم ع مسمى وانا مش فاهم معناه. هههههههه. وانتى ياعروسه.

تالين : باحترام . تالين ..وبجد شكرا جدا لحضرتك ..

خالد : والله بتحرجوني كدا .واسم جميل جدا آرين وتالين ..ماشاء الله. بس المفروض الحج مراد والدك يطلع شيك دلوقتي يشبرق علينا . بدل السلاح والخضه ولا ايه هههههههههههه..

مراد : ولا كنوز الدنيا كلها تساوى رمشة عين من بنتى ..

سليم : ابتسم بحب كبير .وشاف حب حقيقي زي حبه لأولاده .. وقال ربنا يخليهالك .

مراد : آمين . طيب ياجماعه احنا هنستاذن .و انا اتشرفت جدا بحضراتكم … وبنعتذر تاني يا استاذ خالد عن الل حصل اختلط علينا الأمر .

خالد : والله لو عايزني اقبل الاعتذار . انهارده عندنا مناسبه جميله . عيد ميلاد بنتنا حياة سليم .. ويبقى تخلى الانسه آرين والانسه تالين . وياريت كمان حضراتكم لو تشرفونا …

فهد : ابتسم. معلش اعذرنا . لاننا لازم نمشي. ووالدتها قلقانه عليها ف الاستراحه ..

سليم : تسمحولى بعد اذنكم . اتمنى إن حضراتكم توافقو وتشرفوني . بنتى حياة من عمر الانسات تقريبا وهتفرح جدا بوجودهم . وهنقضي وقت مميز جدا مع بعض .. الواحد من النوادر أنه يتعرف ع عمالقه زى حضراتكم ..

مراد : ابتسم . كل سنه وهي طيبه ..

سليم : ابتسم . وانت طيب ..

خالد : يبقى موافقين صح ؟

وبعد طبعا تصميم من سليم . و خالد وافقو أخيرا ..

سليم : تمام . انا متشكر جدا انكم هتشرفوني ..

مراد : تمام . ننزل بس لوالدتها تطمن. وهنحصلكم .

سليم : اتفضلو . وانا هاجي بنفسي اخد حضراتكم ع الكافيه ..

مراد : تمام زى ما تحب ..

——————بقلمي مريم نصار.

بعد شويه .

فهد : عاتب آرين أنها خرجت من الحمام واتحركت . وآرين شرحتله ال حصل . واخيرا صالحتهم كلهم .

إلا الديزل مش راضي يكلمها ومتجنبها تماما.

و آركان كان زعلان جدا من نفسه . ولكن آرين ورينو اتكلمو معاه .
وفهد : فهمه أنه لازم يخلى عينيه مفتوحه ديما ع أخته . ويخلى باله منها ..

رينو : اطمنت اخيرا . وفريحه .

مراد قال ل فريحه ع الحفله . وفهد قال ل رينو ..

واشترو هدايا بسرعه ل حياة .

سليم وفتون : جم من وراهم . مساء الخير ..

كلهم : مساء الخير ..

سليم : بابتسامه .. قعد جمب مراد وفهد .

فتون : سلمت ع فريحه بابتسامتها الجميله .. مساء الخير . انا اسمي فتون بدر الدين . مدرسة لغه عربيه وحاليا مديرة مدرسة حياة لذوى الاحتياجات الخاصه . والهمم .

فريحه : بابتسامتها الرقيقه. مساء الخير . اهلا بحضرتك . وانا الدكتوره فريحه العدوي . دكتوره بيطريه .

فتون : سلمت ع رينو .

رينو : باحترام . اهلا بحضرتك . انا دكتوره لارين السيوفي . جراحه عامه .

فتون : اهلا وسهلا . وشافت آرين .وقالت ماشاء الله تبارك الرحمن . انتى بقى آرين ال عايزه بابي ههههه . قموره الله أكبر عليكى. وسلمت عليها ..

آرين : ابتسمت بحب كبير . اهلا بحضرتك ياطنط . حضرتك جميله جدا وكيوت اوي . ماشاء الله بجد . حبيت لون عينيكي اوي .

فتون : بانبهار . قموره اوي اوي يا آرين . ربنا يحفظك ياحبيبتى .
وبصت ل تالين ..وانبهرت من نعومة جمالها و قالت وانتى تالين مش كدا ؟

تالين : سلمت عليها. ايوه انا اهلا بحضرتك ياطنط .

فتون : مسدت ع حجابها . ماشاء الله عليكي ياحبيبتى. ربنا يحفظك .

تالين : ابتسمت ميرسي جدا لحضرتك ..

فتون : للبنات . ورينو وفريحه .. ممكن بقى حضراتكم تشرفوني ف الكافيه . ستات بقى مع بعضنا . والرجاله مع نفسهم ..

رينو استأذنت فهد . وفريحه استأذنت مراد . وراحو مع فتون .

سليم : اتكلم. ماشاء الله عليك يا آركان. حبيت روحك الجميله. انا متأكد انك عندك مواهب وع مستوى كبير من الجديه ..

آركان : متشكر جدا لحضرتك …

خالد : من وراهم . ايه ياجدعان. هو انا ها هوف لوحدي .

سليم : بدهشه ؟ ها تأيه ياخالد ؟

خالد : بتريقه. ها هوف ياجميل. ايه مش بعد هابي بيرث داي . هنقول هوف ونطفي الشمع ونمسح الدمع .

كلهم ،: هههههههههههه .

فهد : بهمس . مش بيفكرك بحد ده يامراد ؟

مراد : بس يامعقد .

سليم : قام وقف . يلا بينا ياجماعه ..

حياة : وجنى اتعرفو ع آرين وتالين . وحبوهم جدا .. واخدو ارقام هواتف بعض.

سيف و آمان . اتعرفو ع آدم و آركان . واستمتعو بالوقت معاهم ..

فتون : عرفت حنين عليهم . والكل رحب بطريقه لطيفه وجميله .

فجاءه الاضاءه انطفت . والدنيا بقت ضلمه . واتحول لضوء هادي جدا ..

والطربيزه كبيره جدا وعليها كل ما لذ وطاب من جاتوهات وحلويات. وتورته كبيره عليها صورة حياة وهي صغيره . وف قلب التورته شمعه واحده .

سليم : ابتسم بحب وولع الشمعه وعيونه ع حياة قلبه .

خالد : يلا ياجماعه الكل يجمع ..

العليتين اتجمعوو . واحتفلو .

حياة جمبها آرين وتالين وجنى . والشباب جمب بعض .

آدم مراد ف مخيلته كأنه بيحتفل بضي آدم. رغم أنه زعلان منها .. ابتسم لانه مهما يشوف ويقابل مفيش ف عيونه اجمل من ضي آدم مراد وبس ..

سليم : مهتم ب مراد وفهد . ومعجب بيهم جدا . وبشخصيتهم الجميله ال بتجمع القوه البدنيه والعقليه . وكمان عندهم كاريزما مش عند حد

حياة غمضت عينيها واتمنت امنيه جميله لعيلتها . وفتحت عينيها واتقابلت ف عيون سيف ..

سيف : رفع حاجبه بمكر. ومن بين شفايفه قال أول واحد .. كل سنه وانتي ف حياتى ..

حياة : رفعت عينيها بكبرياء . وتجاهلته . ومتعرفش ليه هي مبسوطه اوي بالغريم سيف الشرقاوي..

حياة : طفت الشمعه . والاضاءه اشتغلت . والكل سقف ليها ..

سليم : اخدها ف حضنه. وقال بحب كبير .. كل سنه وانتي ف قلب بابي ياروحي ..

حياة : غمضت عينيها وابتسمت بسعاده. وحضرتك ف قلبى ..

سليم : همس ف ودنها هديتك جاهزه اول ما ترجعى البيت اوكي ..

حياة : بمرح اووووكي يا اجمل بابي ف الدنيا ..

مراد وفهد بصو لبعض . وابتسمو من شخصية سليم . لانها بتشبه كتير شخصيتهم . ونفس الحب واحتواء عيلته …

والكل سلم ع حياة . وقدمو ليها الهدايا . آرين وتالين وفريحه ورينو ..

فتون : اهتمت بفريحه ورينو . وقدمت ليهم الحلو والضيافه .. وشافت آدم واقف بعيد بيتكلم ف الفون . وشالت طبق . واتحركت خطوه وقابلت آرين .وابتسمت. آرين ياحبيبتى . ممكن تقدمي الطبق ده للشاب ده ؟ هو اخوكي ولا قريبك ؟

آرين : بفرحه . لأ ده قريبي . إبن خالو وابن عمتو .

فتون : حست بلخبطه لثواني. وبعدها فهمت . وقالت ايوه . يعنى باباه يبقى اخو دكتوره لارين . ومامته ال هي اكيد دكتوره فريحه تبقى اخو والدك . صح كدا ؟

آرين : هزت راسها ببراه . صح جدا . واسمه آدم المرع…….احم . آدم مراد. آدم مراد ..كح كح ..

فتون : بابتسامه . انتى رقيقه اوى يا آرين . انا حبيتك اوي .

آرين : بمرح . ميرسي جدا جدا . ممكن اقول لحضرتك ع حاجه ؟

فتون : بتركيز . قولى ياقمرايه ..

آرين : حضرتك جميله جدا بجد . وحبيتك أوي كتير خالص جدا . اه والله .

فتون : هههههههه . وانتى بسكوته بالنوتيلا ياارين ياقمر ..

آرين : شهقت. واو . ايه ده؟ هي مامي قالت لحضرتك انى بسكوته بالنوتيلا صح ؟ امممم . مامي دي . مااااشي لما نرجع البيت …

فتون : هههههههه لأ لأ . مامي القمر مقالتش حاجه . وانتى مش محتاجه حد يقولى انك بسكوته بالنوتيلا . انتى بطريقك البريئه دي . اى حد يقول عليكى كدا ..

آرين : ابتسمت بسعاده . ميرسي جدا جدا لحضرتك . وعايزه اقولك كمان . إن اسمك مميز جدا .

فتون : تسلمي لقلبى ياروحي انتى . اتفضلى الطبق وقدميه ل آدم .

آرين : بلعت ريقها بتوتر . احم . او….اوكي . واخدت الطبق ورايحه ل آدم ف ركن ف الكافيه .

آدم مراد : بيتكلم ف الفون. ورفع عينيه وشاف ضي القمر جايه عليه . وقفل المكالمه. وبص قدامه بجمود.

آرين : قربت من آدم. وبلعت ريقها بتوتر . ووقفت قدامه .. ورفعت أيدها بالطبق . وقالت ببرأه مع توتر اتفضل ي…يا آدم. احم ..

آدم مراد : بنظره تخوف ..كلها عتاب ع لوم ع خوف ممزوج بعصبيه . من تصرفاتها . وشد الطبق من ايدها بنرفزه. وحطه ع التربيزه ال جمبه . ولف ضهرو ليها وبص بعيد ..

آرين : اتخضت .. وعوجت بوقها بغيظ . وبتتريق عليه . وبتقلدو. ف حركاته. وسرحت بتفكير وقالت جواها ايه البنى ادم ده ؟ يخربيت بوزك بجد . لأ ده انت عدو الفرحه . وفوق كل ده . بارد . ع الاقل قولى ميرسي .. لأ لأ يا آرين . مش لايقه خالص خااالص ع المرعب ده وهو بيقول ميرسي . هههههههه . تخليى كدا يا آرين .. آدم وهو كيوت ورقيق كدا . ويقولك ميرسي يا آري .. هههههههههههه. لأ لأ ده اتخلق يكشر وبس . ربنا خلقه يخوفو بيه الناس. اه والله .. وانتبهت واتخضت منه . ياماماامعع ..

آدم مراد : لف ليها ورفع حاجبه بتعجب لانها متنحه ف وشه وسرحانه . وفجاءه. طلع السلاح من جيبه . وكأنه بيشد الزيناد ..و آرين اتخضت .

آرين : بلعت ريقها بتوتر . ونفخت باريحيه .. وقالت آدم انت ليه ساكت . وليه لما قولتلك سورى مش قصدي سبتنى ومشيت.؟

آدم مراد : رفع عينيه لكل الموجودين . واهمهم الفهد .وشافهم مشغولين ف الحديث . وقرب من وش آرين بغضب واضح وقال بفحيح افعي . انتى لو مبطلتيش الطيش والتصرفات بتاعتك دي . هتشوفي آدم المرعب بجد ..مش ده لقبى منك يا آرين؟

آرين : رجعت خطوه واحده . واتخضت. وقالت بتذمر . ايه بقى يا آدم حرام عليك والله بجد . انت ..انت ليه قاسي جدا كدا .. انت ……..

آدم مراد : بجمود . عايزه تشوفيها قسوه. برحتك يا آرين .. بس انا معنديش استعداد انى اعيش الإحساس ال انتى عيشتينى فيه من شويه.
. وقبض ع ايديه . وقال من بين أسنانه بغيظ مكبت. ايه ال خلاكي تمشي يا آرين ؟ انتى مش عارفه إن المول زحمه؟

آرين : ابتسمت بطفوليه . تعرف يا آدم لما بتتكلم بالطريقه دي . بتفكرني بإبطال افلام الرعب . اه والله ..
بحس انك هطلع المسدس وتقتلنى. او مثلا فجاءه تتحول لسبايدر مان .. او لأ لأ زومبي . وضغطت ع شفايفها . ولعنت نفسها وقالت . لأ مش زومبي لأ . انت مستر هيرو … وابتسمت بتمثيل الشجاعه .مش كدا يا آدم . احم …

آدم مراد : مهتمش ل كلامها. وقال بجديه. احساسك كان ايه لما ضعيتى نفسك مننا ي آرين؟

آرين : قلبها دق . ورفعت عينيها ل عينيه . وقالت . مش عارفه . هو إحساس حقيقي بشع. بس . بس بصراحه . انا فكرت ف بابي ومامي. وكملت بعفويه . بس انت اول فكرت فيك . لقيت دموعي نزلت. وقلبى وقتها كان زعلان اوي . لانى كنت خايفه انى مش اشوفك تانى يا آدم ..

آدم مراد : مسح وشه بايديه واتنهد بحب كبير . وقال . آرين انتى لازم تفكري صح قبل ما تتصرفي . عشان أنا معنديش استعداد اخسرك لأي سبب . فاهمه ياضي آدم .؟

——————بقلمي مريم نصار.

بعد شويه ..

الكل قاعد مع بعض .الستات لوحدهم ف اتجاه . والشباب لوحدهم. وبيتكلموو ..

خالد : امسك يامراد . ده الكارت بتاعي . احنا بقينا اصدقاء دلوقتي . ورفعنا الألقاب ..

مراد : وماله يسيدى ارفع الألقاب وهات الكارت . وبص ف الكارت وقال بمرح مالقتش غير الصوره دى وتحطها ياخالد ع الكارت . هههههههه

كلهم ضحكو ..

سليم : هههههههه والله نفس ال انا قولته . اول ما شوفت الكارت . قولتله يبنى ده كدا اعلان عن شاليه . واد فقر ..

خالد : بتريقه . هو انت مش اتصاحبت مع فهد ؟ متاكلش دماغي بقى . يا اما هتخلينى انهارده اروحك مبلول زي كل مره ..

كلهم ضحكو .
وخصوصاً سليم ..وقال ايوه ايوه. عارف انت هتقولي . بإمارة امبارح. هههههههههههه.

فهد : ضحك . وقال لأ كدا احنا عايزين نفهم ياجماعه . ايه حكاية يروح مبلول زي كل مره؟

خالد : كشر عينيه ل سليم .ف نظره اياك تتكلم .وقال ل فهد . عديها . عديها ..

سليم : لأ . ازاى . فهد بقى صديقى المقرب. وبحمد ربنا انه عاقل مش زيك ياخالد . والراجل سأل سؤال . ولازم اجاوبه . وخصوصاً انك انت ال فتحت كلام ف الموضوع ..

مراد : ههههههههه ايه ياعم خالد . هو العكس صحيح ولا ايييه؟ ههههه ..

سليم : هههههههههه .بالظبط يامراد . العكس صحيح تماما . والواد ده كل فتره لازم اروحه بيته لعياله مبلول . ههههههههههه ..

مراد : بمكر . لأ انا لازم اعرف.

خالد : جرا ايه ياعم مراد .ماتلطف الدنيا. مالك بتسخنها ليه بس ؟

مراد : اله ؟ مش انت صحبى المستجد . ولازم اعرف عنك كل حاجه ؟ مع انى عرفت خلاص هههههههههههه…

فهد : ههههههههه سبحان الله . ثنائى متكرر ..

سليم : بيضحك . اسمع يسيدى ……………. وقالهم ع مغامرات خالد معاه.

والضحكه بينهم كانت طالعه من القلب . وخالد ومراد عملو جو رهيب جدا وسطهم ..

مراد : مسك كارت سليم . وركز ف الاسم كويس جدا . وسرح كتير .

فهد : كشر عينيه مالك يامراد . ف حاجه ؟

مراد : ها..؟ احم . لأ مفيش بس سرحت شويه ف اسم سليم .

خالد : ماله ؟ اوعى يكون عليه قضيه وحكم غيابى؟ ههههههههه

مراد : بتركيز . لأ انا بس حاسس انى سمعت اسم سليم بدر الدين ده من زمان . ف حادثه. وكان ف الجرايد وقتها ع ما اظن . كانت حادث سير . او حاجه شبيه لكدا .. انا متأكد لأن صعب أنسي حاجه قريتها بتركيز ..

سليم : اخد نفس عميق واتنهد … وهز راسه وقال فعلا يامراد . انا هو نفس الشخص . ونفس الحادثه من حوالى ١٨ سنه .

خالد : ايوه فعلا . دي كانت ايام مايعلم بيها إلا ربنا .

مراد : افتكر وقال . ايوه فعلا . واتأيدت ضد مجهول . او قضاء وقدر .ع ما اتذكر ..

سليم : ابتسم . بوجع . لأ قضاء وقدر .. احم . كان ف عطل ف العربيه ..

فهد : كشر عينيه وقال . بس ال تابعناه الفتره دي يامراد . فقد بصره وقتها. بتهالي مش سليم ده المقصود.

سليم : بشبح ابتسامه . لأ يافهد انا برضو الل فقد بصره وقتها ..

مراد : لو عايز تحكي انا سامعك …

سليم : رفع عينيه ع فتون . وقلبه دق . وقال اجمل حاجه حصلت ف الحادثه . انها عرفتنى ع اجمل حاجه ف العالم . أم ولادي .

مراد : ………..كمل ياسليم …

سليم : غمض عينيه وابتسم . وقال الحادثه من ١٨ سنه .. وراح فيها بصري. لكن فتون احييت ليا بصيرتى . ال حصل وقتها انى ……………وحكي ليهم كل حاجه باختصار مع بعض التحفظات ال تخص شريف .وحكالهم عن مواقف ورجولة خالد معاه وانه اخ بجد قبل ما يكون صديق .

. ( وطبعا ده مبقاش موجود غير ف عالم الروايات وبس . مبقاش ف الصحاب ال تستحملك وقت غضبك ووجعك . كله بقي شغل مصالح وبس).

سليم : كمل .. وقال بس وبعدها الحمد لله خفيت ورجعت زى الاول. وعملت العيله الجميله دى ..

مراد وفهد بصو لبعض وابتسمو .. ع قصة عشقه . وكمان مواقف خالد مع سليم . رجعتهم بالذاكره لما فهد انقذ مراد من الموت . ومراد أنقذ فهد . وكانوا الدرع الحامى لبعض ديما …

بعد كدا . مراد حكي ل سليم ع صداقته مع فهد من الطفوله .. وجه اسم الامبراطور العملاق صاحب السيره الحسنه .

سليم : انتبه .. واتعدل باهتمام .. وقال لحظه واحده يامراد انت قولت مين؟

مراد : بعدم فهم . بقولك والدي آدم العدوي ال……

سليم : فتح عينيه بدهشه .وقال الامبراطور؟

مراد : ابتسم . بفخر واعتزاز . ايوه انا إبن الامبراطور .. آدم خالد العدوي .

سليم : بص ل خالد . وخالد بص ل سليم ..

سليم : بتفكير ايوه ايوه. عشان كده ابنك اسمه آدم العدوي . وانا برضو قولت غريبه . وضحك بجد مش مصدق . يعنى انا دلوقتي قاعد مع ابن مثلى الاعلى آدم باشا العدوي . هههههههه . بجد من الصدف ال لازم تتسجل ف التاريخ.

خالد : بانبهار . لأ مش معقول بجد .. سليم .فاكر ف لعبة أول امبارح . هههههههههههه. ينهار ابيض امنيتك بتحقق يسطى ..

طبعا مراد وفهد .. رافعين رأسهم لفوق . بسيرة الامبراطور الجميله …

فهد : ابتسم . أمنية ايه بقى ؟

خالد : هههههههه اول امبارح كنا بنلعب لعبه اسئله . والسؤال جه ل سليم . وسيف ابنى قاله أمنية حياتك تقابل مين من رجال الأعمال المصريين…
سليم : ع طول قال حلم عمري وأمنيتى إلل بجد اقابل الامبراطور آدم باشا العدوي. ههههههههه سبحان الله ..

سليم : بضحكه . فعلا ومازلت بتمني ..

مراد : وليه ياعم تتمنى . الحج لو عرف كل ال حصل ده . وكمان معزمتش عليك وكلبشت فيك . هيعلم عليا . وهرش ف قفاه وهمس . زي النهارده كدا ..احم .. وطلع الفون واتصل..

سليم : استنى بس يامراد. انت هتعمل ايه ؟

مراد : شاورله . استنى بس. وقام وقف بعيد . وردت عليه ..

مريم : بابتسامه السلام عليك يانور عيني ..

مراد : وعليكي السلام . يامريومة قلبى. بقولك ايه الحج دومي فين ؟

مريم : بخوف . اسكت الله يهديك. انت مش هتجيبها لبر ابدا يا مراد .

مراد : مراد يامريوم ؟ وهان عليكى تقوليها كدا من غير . دي . هههههههههههه..

مريم : بضحكه صافيه . مرادي ونور عيني وقلبى كمان . ربنا يحفظك ياقلبى يارب .

مراد : حبيبتى يامريوم . بقولك الحج فين؟

مريم : قاعد مع رعد ف المكتب … انتو هتتاخرو؟

مراد : لا ياحبيبتى. شويه كدا آدم هيرجع ع البيت هو وتوتا . وانا هطلع ع شقتى . اشطا ..

مريم : ماشي ياحبيبى ربنا يحفظك ف كل خطوه .

مراد : امين يارب ياحبيبتى. بقولك ايه بقى. عايز بكره إن شاء الله. عزومه تليق بفخامة الامبراطور.

مريم : وماله يبنى . اجمل عزومه. لكن مين معزوم ؟ ابو فهد ؟ ولا العيله ؟

مراد : لأ ضيف جديد ومهم ومميز جدا . وحلمه أنه يقابل الامبراطور ..

مريم : بابتسامه. يشرف . ف اي وقت . بس قولى كام شخص بإذن الله . وع الساعه كام ..؟

مراد : اشطا . هما 8 أشخاص كل واحد وحرمه والاولاد . وف ميعاد الغدا عادي . تمام يامريوم؟

مريم : ماشي ياحبيبي . يشرفو . وينورو . البيت يساع م الحبايب الف. واي حاجه من طرفك نفرشلهم الارض ورد ..

مراد : بحب ومكر . يسلام . يسلااام. اقسم بالله بحسدو عليكى . قوليلى يامريوم مالكيش اخت تؤام . هههههههههههه..

مريم : هههههه لا يامرادي ماليش غير آدم وذريته ال عندي بكنوز العالم يانور عيني .

مراد : بحب. ربنا يديمك تاج فوق راسنا ياست الكل …

——————بقلمي مريم نصار.

بعد شويه .

رينو : قامت . خلاص يافتون اتفقنا اوعي تتاخرو بكره إن شاء الله. تعالو بدري نقضي اليوم من أوله.

فتون : بابتسامه. حاضر ياحبيبتى . اتفق مع سليم. وابعتلك ع الواتس إن شاء الله. بجد مش قادره اصدق انى هقابلها .

فريحه : اوعي متجيش ياحنون. انا حبيتك اوي. اوكي ياروحي .

حنين : لأ طبعا ماجيش ازاى ؟ بعد ما حكتولنا عن ماما مريم الجزار. دا انا لازم اجي . بصي انا راشقه هناك اساسا من دلوقتي ..

كلهم ضحكو ..

فتون : سلمت ع آرين . باي يا آرين.

آرين : بفرحه . باي ياطنط . هستناكي بكره اوكي ؟

فتون : ههههه اوكي ياحبيبت قلبى . باي ياتوتا ياقمرايه انتى ..

تالين : بابتسامه . مع السلامه ياطنط ..انا بجد مبسوطه اوى إننا اتعرفنا ع بعض ..

فتون : مسدت ع حجابها مش اكتر منى صدقينى ..

بعد كدا البنات ودعو بعض . والشباب ..

مراد : سلم ع سليم . وقال متتاخرش ياسليم احنا هنكون ف انتظارك ..انت وخالد ..

سليم : ابتسم . لا طبعا . بما إن فيها الامبراطور هكون موجود ع الميعاد إن شاء الله ..

بعد فتره .. ع اليخت ..

فتون : قاعده ع السرير . وسرحانه وبتلاعب خصلات شعرها .. ومبتسمه ..

سليم : داخل الاوضه . وشافها . وكشر عينيه بتعجب . ونده عليها . تونا …

فتون : ………

سليم : قعد جمبها . فتووووون ..

فتون : اتخضت .ايه ياسليم ياحبيبى . فيك حاجه؟ حصل حاجه؟

سليم : شدها ع صدره . وقال فاتنتى سرحانه ف ايه؟

فتون : رفعت عينيها وبصتله بضحكه .اقولك الصراحه؟

سليم : بمكر . لأ اكدبي عشان اعقابك بزياده هههههههه ..

فتون : هههههههه ..لا لا هقول الصراحه . بص بقى يا سيمو .. انا آرين وتالين . مش طالعين من دماغي . بجد قمرات اووووى . ايه رأيك . لو نطلب آرين ل امان؟ او تالين؟ بجد محتاره ..

سليم : …………….

فتون : آرين : كيوته اوى . مامتها قالت إنها قلب باباها . البنت تحسها بسكوته بالنوتيلا . كريز حاجه كدا جميله اوى ..

أما تالين : ناعمه اوى . مامتها قالت إنها قلب الكل وخصوصاً اخوها . وباباها . البنت تحسها ايه ف الهدوء والجمال والرقه . حاجه كدا بجد خرافه . لأ لأ انا محتاره بجد .. انت ساكت ليه؟

سليم : ابتسم بسمعك؟ بس قوليلى روح الخاطبه دى تقمصتيه امتى ههههههههه ..

فتون : عوجت بوقها بزعل . اه بقى هنتريق اهو ..

سليم : مسد ع خدها وقال . مش بتريق ياروحي . بس انتى عارفه انى عاشق قديم . وعاشق فتون . فتنة قلبى . وعارف مين بيحب مين .

وعايز قبل ما اقولك إن امان لسه صغير؟

. إن آرين عليها عيون أحد من السيف . وال يقرب منها ياويله من غضب الديزل والحوت ..

فتون : كشرت عينيها ديزل ايه ؟ وحوت مين ؟ انا مش فاهمه حاجه بجد ؟ ومين ال عيونه أحد من السيف عليها ؟

سليم : ابتسم . عارفه الشاب ال كان معاهم . هو كلامه قليل . لكن زكاءه خطير جدا . عيونه بتراقب وانتى مش واخده بالك أنه بيراقب . الشاب ال اسمه آدم مراد ..عارفاه؟

فتون : ايوه ايوه . دكتوره فريحه . شاورتلى عليه وقالت إن ده آدم ابنها .. ماله بقى ؟

سليم : بهمس بيعشق آرين ياتونا . وغيرته قاتله . وكمان ال لاحظته وعرفته . إن طريقة تربيتهم لبنات العيله . زى تربيتنا لحياة وجنى وفريده ..

فتون : بزعل حقيقي . يخساره . يعنى آرين طارت كدا ..

سليم : ههههههههه حتى لو موجوده . آمان ابنك حاجز جنى خلاص . ده انا مستنى اليوم ده بفارغ الصبر عشان اذل ال ماشفش بربع جنيه تربيه ده ..

فتون : هههههههههههه . القط والفار. داخلين ع ايام جميله .. ههههه.

سليم : بهمس سيبك من كل ده ..المهم انتى قمر اوي كدا ليه؟

فتون : بحرج .. تسلملي ياحبيبى .

سليم : بهمس وحنين. بحبك ياتونا.

فتون : قلبها دق بقوه بعشقك ياسليم .

سليم : قرب منها بحب كبير . وفتون اخدته لجنتها..

——————بقلمي مريم نصار

ف شقة مراد ..

مراد : بتقولى ايه يافريحتى؟ مين يما ؟ سمعينى كدا؟

فريحه : بفرحه . بقولك حياة بنت استاذه فتون . البنت جميله جدا ومؤدبه. تحسها شبه بناتنا. وكمان عينيها اللهم بارك . لا لأ . انا من وقت ما شوفتها حجزتها ل آدم ابنى خلاص ..

مراد : شدها من وسطها لحضنه. هههههههه . حجزتيها خلاص ؟ بصي يابنت المستخبي ؟ انا هقولك اه البنت ماشاء الله عليها جمالها عدى الكلام . بس انا عايزك بقى تروحي وتقولى ل آدم ابنك انا. حجزتلك عروسه ..

فريحه : فتحت عينيها بدهشه . وقالت يلهوي . ده ابنك مش بعيد ياكلنى .احم . هو ايه ده بقى؟ يعنى ايه ابنك مش هيتجوز؟. دي حياة وجني بنات جميلات جدا.

مراد : بمكر . لأ طبعا هيتجوز . بس لسه شوية مغامرات كدا حلوين اوي . وف الآخر هيتجوز ..

فريحه : يعنى ايه مش فاهمه؟

مراد : ضمها اكتر بمكر . وقال يعنى تدخلي تلبسي البدله ال هناك دي . وتطلعي لمرادك حبيبك . عشان انتى وحشاااه مووووت يابنت كوم الشكاير …

عند فهد ..

رينو : تعرف يافهد . بجد العيله دي جميله جدا. واستاذه فتون من السيدات النوادر بجد . قمه ف القوه والصبر. ومتواضعه جدا . وفخوره بماضيها ال كانت عليه .. حاجه كدا اسطوره بجد ..

فهد : امم فعلا . سليم قال إنها صاحبة فضل ليه ف حجات كتير . رغم أنها مكانتش تمتلك لا سلطه ولا نفوذ.. وكمان سليم شبهنا اوى . تعرفي اول واحد اشوف فيه عشق لأهل بيته وأولاده يشبهنا .. بجد انا مبسوط اوى للصدفه الجميله دى ..

رينو : بابتسامه . امم وكمان استاذه حنين . حتة سكره . هههههههه دمها خفيف جدا . تحسها فيها جزء صغير من رودي ههههه . لكن طبعا رودي أجن بكتير .

فهد : هههههههه بصي مش عايز اقولك ع مراد اخوكي وخالد دويتو مش معقول. وخالد عدا مراد بمراحل ف الجنون ..

رينو : كشرت عينيها بغيظ . ابيه مراد مش مجنون يافهد ..أبيه مراد قمر ..

فهد : شدها لحضنه بعشق كبير وهمس طيب وانا ؟

رينو : غمضت عينيها وقالت . انت روحي وحبيبى . انا بتنفس بيك يافهد ….

فيلا الشرقاوي .

خالد : هههههههههه اقسم بالله ياحنون. لو كنتى موجوده وشوفتى السلاح ع دماغي كنتى عملتى من بنها وجريتى. هههههههه .. واطيه ياحنين .

حنين : شهقت . وكملت بغيظ انا واطيه ؟ ايوه طبعا. مش مراتك ..هبقى ايه بقى ؟

خالد : هرش ف دقنه وقال هو ده قصف الجبهه ال بيقولو عليه ؟

حنين : ههههههههه . اه ياحبيبى عايز تانى ؟ وعدى يومك عشان انا مبسوطه اوووى… تعرف ياخالد عيلة العدوى والسيوفي دول من ارقي واجمل العائلات .. انا كنت بقرا ع السوشيال ميديا. بأسماء العيليتن دول . وكنت بقول كلام نت وجرايد .. بس لما اتعاملت مع دكتوره فريحه ودكتوره لارين . صدقت ف العيله كل الكلام الجميل ال كنت بقراه عنهم ..

خالد : بتأكيد . اومال ياحنون ..انتى مفكرا ايه ؟ يابنتى العدوي ده لقبوه بالامبراطور ..ليه بقى ؟
عشان ذكائه ف السوق كان نمبر وان . مفيش مشروع دخل فيه وخسر ابدا .
. اتحط كتير ف اختبارات صعبه وقدر يعديها. وكمان أعداؤه ف الشغل كاشفهم أول ب أول ..
وكمان سمعته زي الجنيه الدهب ف مصر والشرق الأوسط كله .واي رجل اعمال يتمنى بس آدم العدوي يكلمه مش يشتغل معاه ..
وآدم باشا العدوي ده حلم اى شاب يشتغل بس عندو . وكمان عمره ما قبل رشوه ولا استغل منصبه ف حجات ضد مبادئه . واتعرض عليه يقدم ف انتخابات مجلس الشعب ورفض . وغير كدا كمان بيخاف ربنا ف شغله. وكمان ممنوع إن عيلته من البنات والحريم أنهم يظهرو ع السوشيال ميديا . وآدم باشا العدوي . باعد عيلته خالص عن اى مؤتمر صحفي .. محافظ ع عيلته بجد ..رجل بمعنى الكلمه .. انا مش مصدق انى هتقابل معاه بكره .

حنين : بانبهار . ماشاء الله ده عملاق بقى اللهم بارك يارب .. طيب انت عرفت عنه كل ده ازاى ؟

خالد : بصلها . وقال انتى غبيه صح؟ ومتقوليش عشان أنا جوزك . لأ انتى بجد مخك عطلان . يعنى راجل اعمال وبالشهره دي . وانا رجل اعمال. مش هعرف يعنى ؟ طيب تعرفي إن سليم . مسجل كل لقاء صحفى واي مؤتمر وندوه للامبراطور . ع اللاب توب عنده ؟ عشان سليم واخده مثل أعلا ليه. وبيتعلم منه . وعايز يبقى اسطوره بجد زيه.

حنين : كشرت عينيها بعدم فهم . اله سليم بدر الدين ماشاء الله عليه. ده معدي الاسطوره . ده كفايه انك مبهور بذكائه ومشاريعه ال مسمعه ف مصر كلها .

خالد : بتأكيد. حصل. سليم ده خايف اقول عليه حوت السوق . يقوم فهد السيوفي يزعل ويسلخ قبل ما يدبح . هههههههههههه …
بقولك ايه ؟ وشدها لحضنه وقرب من وشها وهمس .. هو احنا هنفضل نتكلم عن الشغل كتير . ماتيجي اقولك كلمه ف ودنك .وغمز .

 يتبع 

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى