روايات كاملة

  • رواية حكايات الراوي حكاية 4 النداء الأخير

    اهلا بيكم اعزائي المستمعين مع برنامجنا  صندوق حكايات  مع حكايات الرواي وقد سبق وتعرفنا في حلقات سابقة أنا حكايات الراوي مقدمة برنامج صندوق حكايات على إذاعة الراديو …   حلقة اليوم حلقة غريبة الي حد كبير لم تكن مجرد رسالة ما أرسلتها لنا صديقة البرنامج التي رفضت أن تذكر اسمها ولكنى بعد أن قرأت رسالتها أعطيتها اسم نداء     …

    أكمل القراءة »
  • رواية وعد نزار الفصل الحادي عشر

    السُم يسبب الموت.. والحب يسبب الموت.. لكن رغم هذا يرتشف المرء الحب راضيًا والسُم ناقمًا!أوصلها لباب الشالية الساكنة فيه، هبط من سيارته ليفتح لها الباب، هبطت منه وبيدها باقة الزهور الحمراء التي اشتراها لها اليوم وهو يتنزهون، قالت ببسمتها الجميلة التي تخطف لبه كلما رأها:-_شكرًا بجد يازياد علي اليوم اللطيف داواقتربت منه مودعة قبلة رقيقة علي وجنته أغمض هو عيناه…

    أكمل القراءة »
  • رواية وعد نزار الفصل التاسع

    انا هنا.. حينما تلفظك الحياة من نعيمها الي جحيمها.. انا في قاع الجحيم… أنتظركتوجها بخطواتهم ناحية باب المنزل الداخلي، غير مدركين لوجود احد القناصين اعلي البناية، يترصد لهم.. بالأخص لـ نزار، حيث وجه ضوء قناصته الاحمر علي جسده.. تحديدا مكان قلبه.. ومرت لحظات قبل ان تنطلق رصاصة قاطعة ذلك الصمت المخيف، وأصابت الهدف بأمتياز!انتفضت نازلي بفزع تنظر حولها برعب، قبل…

    أكمل القراءة »
  • رواية وعد نزار الفصل الثامن

    تستطيع ان تفعل حينما ترغب، لا حينما تُرغم!مسك يـد من احدهم جعلتها تلتف صارخة بزعر وخوف ساحق، ألتفتت تنظر لــ ذا الذي يقبض علي رسغها بقبضة من حديد، وجدت ان صاحب اليـد هو نزار، تنهدت براحة لم تدوم طويلا وهي تري ملامحه الجامدة وعيناه المشتعلة بغضب بينما يهتف من بين اسنانه المصطوقة:-_كنتي رايحة فين؟اجابته بأرتباك جم:-_كـ.. رشـوان.. رشوان كلمني اها…

    أكمل القراءة »
  • رواية وعد نزار الفصل السابع

    تستطيع ان تفعل حينما ترغب، لا حينما تُرغم!مسك يـد من احدهم جعلتها تلتف صارخة بزعر وخوف ساحق، ألتفتت تنظر لــ ذا الذي يقبض علي رسغها بقبضة من حديد، وجدت ان صاحب اليـد هو نزار، تنهدت براحة لم تدوم طويلا وهي تري ملامحه الجامدة وعيناه المشتعلة بغضب بينما يهتف من بين اسنانه المصطوقة:-_كنتي رايحة فين؟اجابته بأرتباك جم:-_كـ.. رشـوان.. رشوان كلمني اها…

    أكمل القراءة »
  • قصة قابيل الجزء الثالث و الاخير

    الرساله كانت بتقول هتوحشني يا عمار يا صاحبي رساله مكتوبه بأيد طفل صغير.. كنت عاجز عن التفكير ويا ترى ده عمار الشخص اللي قتل مراته وعياله واخوه ولا دي مجرد صدفه وعمار ده غير عمار ده رجعت وخرجت من الاوضه ومن البيت كله… وركبت عربيتي عشان اتحرك لكن لقيت حد بيخبط على ازاز العربيه فتحت الازاز لقيت راجل كبير في…

    أكمل القراءة »
  • رواية وعد نزار الفصل السادس

    أن تحب.. يعني أن لك قلبلك قلب.. يعني لديك مشاعر..لديك مشاعر يعني.. أنك تحس..تحس يعني.. أنك انسان..-معادلة الروح-تنهدت بوجع قبل ان تقول بأفصاح:-_رشوان مش ابويا الحقيقي..اخذ لحظات.. دقائق ربما حتي استطاع ان يستوعب ما قالته، ضيق ما بين حاجبيه هاتفا بغباء تملك منه فجأة:-_مش ابوكي ازاي يعني؟حركت كتفيها لأعلي بجهل:-_معرفش.. كل اللي اعرفه ومتأكدة منه انه مش ابويابدأت غصة بكاء…

    أكمل القراءة »
  • قصة قابيل الجزء الثاني

    شوفت الناس جايه تجري عليا.. لكني مكنتش قادر اقف على رجليا الناس دي كانوا اتنين من التمريض شافوني لما وقعت على الارض وجريوا ناحيتى عشان يلحقوني.. سندوني ووقفوني على رجليا وساعتها بصيت على الشباك لقيت قابيل واقف وراه مبتسم نفس الابتسامه المستفزهشكرت الممرضين ونزلت على مكتب دكتور رشوان.. اللي اول ما شافني اتكلم وقال_ مالك يا دكتور سليم؟… ايه اللي…

    أكمل القراءة »
  • رواية وعد نزار الفصل الخامس

    تعودت اني ألقي الخيرفيزهر الشوك..وألقيتك بالبغضفمنحتني الحب!كان يجلس بغرفة مكتبه، مسطح بجسده بأهمال علي اريكته بالمكتب، واضعا يداه علي وجهه يخفي ضوء النهار الذي دخل الي الغرفة عن عيناه، من يراه بتلك الحالة ييقن أنه نائم.. لكنه كان هائم!هائم في ذكري مضت منذ وقت طويل، ربما عام!وربما اكثر.. فأقل.. لا يهم الوقت.. في قصص الحب اخر ما ننتبه له هو…

    أكمل القراءة »
  • قصة قابيل الجزء الاول

    الماضي كابوس ممكن يعيش في الانسان اصعب ايام حياته الاوجاع اللي الانسان بيعيشها ممكن تحوله لمريض نفسي او مجنون وممكن كمان تحوله لقاتل…ايوه انا قتلت مراتي وعيالي، الهانم كانت بتخوني ومش مع اي حد لا مع اخويا.. اه انا اللي قتلته هو كمان وانا مش ندمان هما يستاهلوا اللي عملته فيهم وانا ماستاهلش اكون موجود هناانا مش عارف انتوا بتحاسبوني…

    أكمل القراءة »
  • رواية وعد نزار الفصل الرابع

    سأقوي.. وما يمنع؟الخوف؟ سأحاربه..بالأصل انا سأقوي.. لأقتله_نـازلـي..تـركت صحن المكرونة الذي يقبع بين يديها وألتفتت تنظر له بأهتمام، خاصة وهي تري ملامحه الجدية والمتوترة!_نعم!أقترب منها، مسـك يدها بيديه و:-_أنتِ واثقة فيـا، صح؟لم تأخذ لحظة لتفكر.. بل أؤمات بنعم وهي تجيب بتلقائية:-_بثق فيـك اكتر من نفسي.أبتسم لتلك العبارة.. بسمة جديدة كليًا عليه، كأنه ك رجل شعر بالأكتمال أخيـرًا.سـرعان ما تذكر ما ينوي…

    أكمل القراءة »
  • قصة هبة الشيطان الدزء الثالث و الاخير

    الجزء الثالث والاخيرالجثه كانت جثه ابويا.. جثه ابويا كان ميت وعلي وشه اشد علامات الرعب والفزع… قومت من النوم مفزوع لقيته في وشي مبتسم… وقلي هتقدر تنقذه يا شيخ فوزي هتقدر تنقذه من الموت هينفعك الخير الي انت ماشي فيه… رديت عليه ربنا قادر ينجيه… ضحك وقال لا انا الي اقدر انجيه اسمع كلامي حط ايدك في ايدي… ولقيته بيمد…

    أكمل القراءة »
  • رواية وعد نزار الفصل الاول

    الفصـل الأول:‘ كم يهوي الرجل عنفوان الأنثي.. عندما يهزمه! ‘وضعت قدمًا علي الاخري وهي تتطلع له بأباء وكبرياء يليق بها، تبتسم بسمة جانبية ساخرة، كادت ان تحيط بثباته الي الجحيم، لكنه فعل المستحيل ليتماسك، زفـر نفسًا طويلًا قبل ان يقرب كرسيه من مكتبه، ويضع يـداه عليه، مقتربًا بوجهه منها يهتف بينما عيناه تتفحصها بأفتـراس:-_ممكن نازلـي هانم تتكرم وتقولي اية سـر…

    أكمل القراءة »
  • رواية وعد نزار الفصل الثالث

    ‘ مـد يـديـك.. اسحب يـدي، راقصني.. انا بحاجة لذلك ‘رمقت ما حدث بعيون تطلق شرارات الغضب وهي تري تلك المتعلقة برقبة زوجها، تحتضنه بكل جراءة وبلا خجل، صـكت علي اسنانها غيظًا بدون ان تدري، وضمت كفة يدها علي هيئة قبضة، لم يتحمل كبريائها ك انثي ان تري زوجها مهما كان بينهم من خلافات ومهما بلغ كرهها له -كما تقول- في…

    أكمل القراءة »
  • قصة هبة الشيطان الجزء التاني

    الجزء الثانيلما بصيت في المرايا لقيت شخص واقف في الانعكاس بتاع المرايا.. انسان عادي لكن مش انا.. انا من الصدمه مكنتش عارف انطق ولا اتكلم كنت واقف متنح لكن هو اتكلم وقلي متخفش يا فوزي انا مش جاي اضرك انا جاي اعرفك طريق النعيم الي انت ضليته ولسه بتضله…. في اللحظة دي الباب خبط وهو اختفي… كان صوت بابا فوزي…

    أكمل القراءة »
  • رواية وعد نزار الفصل الثاني

    ببسـاطة، القتل لا يريد قوة.. الشجاعة تكفي! ‘ليــلًا..فتحت باب غرفته وطلت منه، اقتربت من فراشه النائم عليه هو براحة، وكأن ذنبها هي لا يحمل وزره علي كتفاه ابـدًا ولا ينغص عليه ضميرًا فيؤلم راحته، نظرت له بغل كبير وهي تترفص في ملامحه بكل الكرة الذي تحمله نحو العالم.. والذي توجه إليه هو فقط، اخرجت يدها من وراء ظهرها فطلت منها…

    أكمل القراءة »
  • قصة هبة الشيطان الجزء الاول

    الخير والشر كلمتين بيمثلوا الدنيا الي بنعيش فيها.. ربنا ادانا العقل عشان نفكر بيه وعشان نختار الطريق الصح لكن النفس اماره بالسوء ودايما بتدفعنا للشر لكن في الاخر لازم الخير ينتصر ممكن الشر ينتصر في جوله لكن في النهاية الخير بينتصر…………….كنت واقف قدام جدتي وهي بتموت ومش قادر اعمل حاجه هعمل اي انا طفل صغير…. جدتي حطيت ايدها علي وشي…

    أكمل القراءة »
  • رواية حكايات الراوي حكاية 3 ( أرجوان)

    #رواية_حكايات _ الراوي  #الحكاية_الثالثة ( أرجوان)   مساء الخير عليكم اعزائي المستمعين معاكم حكايات الرواي من برنامجي الإذاعي صندوق حكايات وموعدنا اليوم مع حكايتنا النهاردة حكاية جديدة حكاية أرسلتها صديقة البرنامج أرجوان فلنتقل في رحلة بين سطورها لنتعرف على حكايتها ونعود معا مرة أخرى      أرجوان      جميلة هي تلك العيون أتعرف ذلك الضوء الذي يجعلك تدوب في…

    أكمل القراءة »
  • رواية حكايات الراوي حكاية 2 ساكنة المرايا

    رواية حكايات الراوي حكاية 2 ساكنة المرايا رواية حكايات الراوي حكاية 2 ساكنة المرايا #رواية_حكايات_الراوي #الحكاية_الثانية مساء الخير اعزائي اصدقاء  البرنامج  المستمعين اليوم معنا حكاية جديدة  حكاية نرى فيها أسرار من عالم الروح مع صديقة البرنامج ورد كما ذكرت لي في رسالتها التي أعطيتها إسم ( ساكنة المرايا ) فلنستمع سويا أقف في مرايتي  كما أفعل كل يوم وتفعل كل…

    أكمل القراءة »
  • حكايات الراوي الحلقة الأولى 1 وجه القمر

    حكايات الراوي الحلقة الأولى 1 وجه القمر ، اهلا وسهلا بيكم اعزائي المستمعين مع برنامجي الإذاعى صندوق حكايات اذكركم بنفسي أنا حكايات الراوي كاتبة ومقدمة البرنامج وفي كل حلقة أنقل لكم رسالة جديدة من يريد البرنامج … مقدمة لكل روح حكاية ولكل حكاية نهاية وبداية ومن وسط أوراق الحكايات  تجد دموع ولدت ودموع جفت وفرحة تولد وفراق وعتاب وبداية ونهاية…

    أكمل القراءة »
زر الذهاب إلى الأعلى